Mittwoch, 18. Oktober 2017

شهردار تهران از تشکیل کمیته‌ای برای رسیدگی به «املاک نجومی» خبر داد


محمدعلی نجفی در نخستین مصاحبه مطبوعاتی‌اش پس از انتصاب به عنوان شهردار تهران، از تشکیل کمیته‌ای برای رسیدگی به «املاک نجومی» در شهرداری خبر داد.
وی با بیان اینکه این املاک به شیوه‌هایی جز سازمان املاک شهرداری، «به اسم و هزینه شهرداری» واگذار شده است، گفت که جزئیات این واگذاری‌ها «پس از بررسی» اعلام خواهد شد.
شهردار تهران که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد گفت: «گزارشی از املاک نجومی افشا شد که معتقدم بخشی از آن نادرست است و باید اصلاح شود».
علاوه بر این، وی تاکید کرد که از «برخی افرادی که نامشان در لیست بوده» باید «اعاده حیثیت» شود.
آقای نجفی همچنین با تاکید بر اینکه «برخی اسامی هم که در این لیست نبوده از گیرندگان املاک نجومی بودند که نام آنان ذکر نشده است» گفت: «در واقع ما نتوانستیم اطلاعات دقیقی را پیدا کنیم».
جنجال «املاک نجومی» اشاره به مجموعه افشاگری‌ها و واکنش‌هایی دارد که در مورد واگذاری چند هزار میلیاردی املاک به بعضی مدیران ارشد شهری و برخی اعضای شورای شهر تهران صورت گرفت.
دادستانی تهران سال گذشته از محمدعلی نجفی به عنوان یکی از افرادی که در افشای این پرونده‌ها دخالت داشته نام برد، موضوعی که روز دوشنبه شهردار تهران آن را رد کرد و گفت: «من حتی توصیه کردم این نامه افشاء نشود تا جواب شهرداری مشخص شود، اما همان روز برادر عزیز ما که نمی‌خواهم نام آن را بیان کنم یک نسخه از آن گزارش را در جلسه‌ای که در آن حضور داشتیم به یاشار سلطانی داد که دو تا سه روز بعد در فصای مجازی منتشر شد».
شهردار تهران در مورد روند رسیدگی به پرونده گفت: «ظاهرا آقای قالیباف مشاور خاصی را برای پیگیری املاک نجومی و رابط با دستگاه قضایی معرفی کرده بود که تمام مسائل مربوط به شهرداری را پیگیری می‌کرد و بخشی از اطلاعات را در اختیار دستگاه قضایی قرار داده بود».
به گفته آقای نجفی، این فرد تا ۱۰ روز پیش به عنوان نماینده شهردار با قوه قضاییه ارتباط داشته است.
وی بدون اشاره به نام مشاور شهردار پیشین ادامه داد: «نامه‌ای به دادستان تهران نوشتم و رسما اعلام کردم که این آقا (نماینده پیشین شهرداری در موضوع املاک نجومی) نماینده شهرداری نیست و هیچ گزارشی تاکنون به ما ارائه نکرده است».
«گفت‌وگوهایم از تلویزیون پخش نمی‌شود»
محمدعلی نجفی همچنین درباره «شایعه ممنوع‌التصویر شدنش» گفت، چنین خبری رسما منتشر نشده اما گفت‌وگوهای اخیرش با صداوسیمای جمهوری اسلامی پخش نشده است.
«برخورداری بیشتر، هزینه بالاتر»
آقای نجفی که از پنجم شهریورماه به طور رسمی مسئولیت شهرداری تهران را برعهده دارد، روز دوشنبه در مورد سیاست‌های آینده شهرداری تهران گفت: «نتایج نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که این باور در بخش مهمی از جمعیت شهری عمومیت یافته است که کسانی که برخوردارترند، باید در تأمین هزینه‌های شهری سهم بیشتری برعهده گیرند».
وی با اشاره به کسانی که «از رشد شهری در دهه‌های اخیر بهره‌مندی بیشتری داشته‌اند» گفت که این افراد «باید سهم بیشتری در این تغییر بر عهده گیرند».
وی همچنین به افرادی اشاره کرد که به گفته او، «ساختمان‌های بلندمرتبه‌شان بار ترافیکی برای شهر ایجاد می‌کند» و نیز «کسانی که با اتومبیل‌های لوکس خود نوعی تجمل را بر زندگی شهری تحمیل می‌کنند».
تعطیلی مجلات «زیان‌ده» موسسه همشهری
شهردار تهران همچنین از تعطیلی چهار نشریه «زیان‌ده» شهرداری تهران خبر داد.
وی با تاکید بر اینکه بررسی‌ها نشان داده که «برخی از مجلات (موسسه همشهری) زیر بیست درصد مورد استفاده بودند و هشتاد درصد برگشت داده می‌شدند» گفت: «بی‌شک مردم تهران هم راضی نیستند، عوارضی که می‌دهند این‌گونه صرف شود».
وی این پرسش را مطرح کرده است :«واقعا انتشار مجله ضرر ده که همسو با سیاست‌های شهرداری نیست چه دلیلی دارد؟»
موسسه همشهری، مسئولیت انتشار نزدیک به ۲۰ مجله در قالب هفته‌نامه،‌ دوهفته‌نامه، ماهنامه و فصلنامه را برعهده دارد.
محمدعلی نجفی از حزب کارگزاران روز یکم شهریور ماه با ۲۱ رأی از سوی شورای شهر تهران، شهردار شد. دو نامزد دیگر، یعنی الهه کولایی و محسن مهرعلیزاده، پیش از رأی‌گیری از نامزدی انصراف داده بودند.
آقای نجفی متولد ۱۳۳۰ و دارای درجه دکترای ریاضیات از دانشگاه «آم‌ای‌تی» است. او سابقه وزارت در دولت‌های میرحسین موسوی و اکبر هاشمی رفسنجانی، و نیز ریاست سازمان برنامه و بودجه را در دولت محمد خاتمی در کارنامه خود دارد.
او که به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دولت نخست حسن روحانی، موفق به جلب رأی اعتماد مجلس نشد، پس از استیضاح رضا فرجی دانا وزیر وقت علوم، مدتی سرپرستی این وزارتخانه را عهده‌دار شد.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen