Samstag, 19. März 2016

ظریف در استانبول: به رغم اختلاف‌نظر با ترکیه درباره تمامیت ارضی سوریه هم نظریم


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران که به ترکیه سفر کرده است، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، گفت با وجود اختلاف نظرها، ایران درباره ضرورت حفظ تمامیت ارضی سوریه با ترکیه هم نظر است.
 
آقای ظریف حمله امروز در خیابان استقلال استانبول را محکوم کرد و گفت این حمله "چهره زشت تروریسم" را نشان می‌دهد.
 
وزیر خارجه ایران گفت ایران و ترکیه "خطرات مشترکی" در زمینه‌های امنیتی دارند.
 
به گزارش خبرگزاری آناتولی، آقای ظریف در کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفت: "علیرغم این که در برخی از موارد اختلاف نظر داریم، ولی هر دو در حفظ تمامیت ارضی تمام کشورها به خصوص سوریه هم نظر هستیم. ترکیه و ایران خواهان پایان درگیری ها در سوریه بوده و امیدواریم مذاکرات در این زمینه به نتیجه برسد."
 
آقای ظریف این موضع را پس از آن اعلام کرد که نیروهای کرد مسلط بر شمال سوریه در این مناطق برقراری یک نظام فدرال را اعلام کرده‌اند. کردهای سوری گفته‌اند برقراری نظام فدرالی به معنای استقلال از سوریه نیست و آنها تمامیت ارضی سوریه را تضمین می‌کنند.
 
دولت سوریه اعلام نظام فدرالی در شمال این کشور را رد کرده و ترکیه، ایران، روسیه و آمریکا هم با این تصمیم مخالفت کرده‌اند.
 
وزرای خارجه ایران و ترکیه در دیدار امروزشان نسبت به گسترش روابط تجاری و اقتصادی ابراز امیدواری کرده‌اند. گفته شده آقای ظریف با رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه هم دیدار می‌کند.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen