Sonntag, 27. März 2016

درخواست دانشگاهیان و فعالان بلژیکی از حسن روحانی: حمید بابایی را داخل چمدانت بگذار

درخواست دانشگاهیان و فعالان بلژیکی از حسن روحانی: حمید بابایی را داخل چمدانت بگذار

گروهی از دانشجویان و استادان دانشگاه‌های لیژ و بروکسل در همراهی با شاخه‌ی بلژیک "سازمان عفو بین‌الملل"، کارزاری نمادین را در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در این کشور برپا کردند و در آن از حسن روحانی خواستند که در سفر پیش روی خود به بلژیک، حمید بابایی، دانشجوی زندانی دانشگاه لی‌یژ را نیز در داخل چمدان بگذارد و او را به دانشگاهش باز گرداند.
 
آن‌ها در این کارزار، چمدان‌هایی خالی را در محوطه‌ی مقابل سفارت جمهوری اسلامی گذاشتند و هم‌چنین بر روی بَنِری بزرگ، خواسته‌شان را این‌گونه بیان کردند: «رییس جمهور روحانی، وقتی به بلژیک می‌آیی، حمید بابایی را نیز داخل چمدانت بگذار.»
آقای بابایی در حالی که بر روی تز دکترای خود در رشته‌ی فایننس کار می‌کرد، در مردادماه ۱۳۹۲ در جریان سفری به ایران برای دیدن خانواده‌اش، توسط وزارت اطلاعات دولت روحانی بازداشت شد. او ۳۵ روز را در سلول‌های انفرادی بندهای ۲۴۰ و ۲۰۹ زندان اوین تحت بازجویی و اعمال فشار برای هم‌کاری با وزارت اطلاعات در کشور بلژیک قرار داشت. وی پس از رد این درخواست، روز ۳۰ آذرماه همان سال، در دادگاهی ۱۰ دقیقه‌ای بدون حضور وکیل انتخابی و در سکوت وکیل تسخیری‌اش، به اتهام «جاسوسی» و «اقدام علیه امنیت ملی از طریق همکاری با دول متخاصم» محاکمه شد.
 
ابوالقاسم صلواتى، قاضی شعبه ١۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، مدتی بعد، حمید بابایی را به ۶ سال حبس تعزیرى و ۴ سال حبس تعلیقى محکوم کرد که این حکم عینا در دادگاه تجدیدنظر استان تهران نیز تایید شد.
 
آن‌گونه که نزدیکان حمید بابایی می‌گویند، دادگاه، بورسیه‌ی تحصیلی این دانشجو را به عنوان سند همکاری او با دولت بلژیک در نظر گرفته است. این دانشجوی زندانی با رد این اتهام می‌گوید که تنها به این دلیل زندانی شده که پیشنهاد همکاری با وزارت اطلاعات در بلژیک را رد کرده است.
 
در این میان، کبرا پارساجو، همسر آقای بابایی نیز که دانشجوی مقطع دکترای شیمی در “فری یونورسیتی بروکسل” بود، از زمان بازداشت وی ممنوع‌الخروج است. او هم‌چنین به دلیل اطلاع‌رسانی و انجام مصاحبه درباره‌‌ی وضعیت همسرش به شش ماه حبس تعلیقی محکوم شده است.
 
در نزدیک به سه سال گذشته، “سازمان عفو بین‌الملل”، و هم‌کلاسی‌ها و استادان این زوج دانشجو در دانشگاه‌های لیژ و بروکسل به طور منظم در حمایت از آن‌ها، برنامه‌هایی را برگزار کرده‌اند.
 
حمید بابایی در بهمن‌ماه ۱۳۹۳ با دستور خدابخشی، نماینده‌ی وقت دادستان تهران در زندان اوین به طور ناگهانی از این زندان به زندان رجایی‌شهر کرج تبعید شد و در حال حاضر سومین سال حبس خود را در این زندان سپری می‌کند.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen