Sonntag, 18. Juni 2017

بودجه‎ی قرآنی ۴۶۰ میلیارد تومان می‌شود

دولت به متولیان قرآن در ایران وعده داده بودجه فعالیت‌های قرآنی را ۱۰۰ درصد افزایش دهد، اما مشخص نیست تامین این بودجه به چه صورت انجام خواهد شد.


به گزارش «محبت نیوز» پس از آنکه گروهی از مسوولان قرآنی در جمهوری اسلامی از جمله نصرالله پژمانفر، رییس فراکسیون قرآن و عترت مجلس به کمبود بودجه‌های قرآنی اعتراض کردند سید رضا صالحی امیری، وزیر ارشاد در سخنانی در مراسم اختتامیه بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن مدعی شد که سال آینده بودجه فعالیت‌های قرآنی دو برابر خواهد شد.
او تاکید کرد: «راه نجات ایران از مجموعه‎ی آسیب‌های اجتماعی گسترش گفتمان قرآن و عترت است» و افزایش ۱۰۰درصدی بودجه این بخش حداقل وظیفه ماست.
در سال ۱۳۹۶ دولت ۲۳۰ میلیارد تومان بودجه به طور مستقیم برای فعالیت‎های قرآنی به نهادها و موسسات دینی اختصاص داد و با قولی که وزیر ارشاد داده در سال آینده به ۴۶۰ میلیارد تومان می‎رسد.
با این حال پژمانفر اسفند سال ۱۳۹۵ گفته بود فعالیت‌های قرآنی به دوهزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. به گفته این نماینده مجلس دولت سال ۱۳۹۵ تنها ۱۰۰ میلیارد توانست بودجه به حوزه قرآن اختصاص دهد و بقیه آن محقق نشد.
اما به نظر می‎رسد برای اجرای دستور خامنه‌ای که مرداد سال ۱۳۹۰ اعلام کرد «کشور با این جمعیت باید ۱۰ میلیون حافظ قرآن داشته باشد» با وجود کمبود بودجه هر تلاشی می‎شود.
کارشناسان می‎گویند برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه لازم دارد، که از شواهد پیداست تامین نشده است.
اردیبهشت سال ۱۳۹۳ محمدرضا فیضیان، مدیرعامل مجمع حافظان و قاریان محلات گفته بود پیشرفت طرح تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن به علت در نظر گرفته شدن بودجه لازم چندان رضایت‌بخش نیست. او تاکید کرده بود مربیانی در این دوره‌ها به‌کار گرفته شدند که با دوره‌های پیشرفته آموزش قرآن آشنایی نداشتند و تاکنون این طرح نتوانسته موفقیت لازم را کسب کند.
با وجود اینکه مسوولان قرآنی جمهوری اسلامی تاکید می‌کنند با دست خالی در حال اجرای وظایف خود هستند، اما به جز مساله‏‌ی آموزش طبق گزارش‌هایی که همین مسوولین ارائه می‌دهند میلیون‌ها تومان خرج رفاه جامعه‎ی قرآنی می‎شود.
بیمه، تسهیلات نقدی و اعتباری و وام مسکن و سفرهای زیارتی و سیاحتی تنها بخشی از برنامه‌هایی است که در این زمینه اجرا شده و به طور حتم نیازمند تامین مالی است.
ضمن اینکه سازمان‌ و موسساتی که در زمینه‏‌ی قرآن و دین فعالیت می‌کنند منابع تامینی دیگری هم دارند. بسیاری از این موسسات وابسته به مراجع تقلید هستند که وضعیت مالی همگی آنها به واسطه درآمدهای دینی بالا اما نامشخص است. سازمان اوقاف هم بودجه زیادی برای تبلیغات دینی و قرآنی پرداخت می‌کند.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen