Sonntag, 18. Juni 2017

روزنامه کیهان: اعزام حجاج به مکه عاقلانه نیست

روزنامه محافظه کار کیهان با بررسی و یاد آوری حوادث تلخ سفرهای حج در طی سالهای گذشته، با اعزام زائران ایرانی به عربستان مخالفت کرد.

به گزارش «محبت نیوز» درگیری های لفظی میان کشورهای مسلمان ایران و عربستان سعودی که دو رقیب منطقه ای یکدیگر محسوب می شوند به بهانه های مختلف بالا گرفته و حالا بیشتر از گذشته به صورت قرائتی کتبی از رسانه های این کشورها مشاهده می شود.
در تازه ترین این مجادله ها روزنامه محافظه کار کیهان با نگاهی تاریخی به تجزیه و تحلیل حوادث حضور زائران ایرانی پس از انقلاب اسلامی در مراسم حج پرداخته و در ستونی که پیام مخاطبان است نوشت: «پافشاری برخی مسئولان برای اعزام حجاج به مکه، چندان عاقلانه نیست.»
این روزنامه خاطرنشان کرد، آن چه که مسلم است، جان زائران کشورمان در سفر به عربستان با تهدیدهای گوناگون مواجه است و حضور گروه‌های تروریستی مورد حمایت آل‌سعود در منطقه، از کینه آنان حکایت دارد. لذا مسئولان بایستی مدبرانه و واقع‌بینانه‌تر به تحولات نگاه کنند.
این روزنامه در ادامه چنین می نویسد: در مراسم حج سال ۶۶، بیش از ۲۷۰ نفر از شهروندان ایرانی که برای حضور در مراسمی با عنوان «برائت از مشرکین» شرکت کرده بودند، از سوی نیروهای امنیتی عربستان سعودی قتل عام شدند.روز ششم ذی‌الحجه سال ۱۴۰۷ (مصادف با روز نهم/اسد مردادماه ۱۳۶۶ شمسی) یادآور مراسم «برائت از مشرکین» زائران ایرانی خانه خدا و کشتار حجاج ایرانی در مکه به دست حکام آل سعود است. در این فاجعه حتی به زنان و جانبازان هم رحم نکردند، به‌طوری‌که نیمی از کشته‌شدگان زنان بودند.
علاوه بر این همچنین سال‌ها است که اخباری چون آتش‌سوزی در منا، انسداد در تونل‌های متصل‌کننده منا به مکه، شیوع انواع بیماری‌ها بین حجاج، خسارت سیل در مکه و تجاوز به زائران ایرانی… به گوش می‌رسد و مراسم حج سال ۱۳۹۴ هم با دو واقعه فاجعه‌بار سقوط دکل جرثقیل سنگین ساختمانی و انسداد در مسیر رمی جمرات به کشته و مجروح شدن هزاران حاجی و ناتمام ماندن حج آسیب‌دیدگان، یا انجام نیابتی آن برای برخی مجروحان و عزادار شدن جهان اسلام انجامید؛ فجایعی که در نوع خود بی‌نظیر بود و یک رکورد تاریخی برای سهل انگاری آل‌سعود در زمینه حفاظت از جان زائران به ثبت رساند.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen