Freitag, 8. Dezember 2017

وزیر خارجه بریتانیا اوایل هفته آینده به تهران «سفر می کند»

گفته می شود، بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا، قرار است اوایل هفته آینده با سفر به تهران، ضمن انتقال نگرانی درباره اقدامات ایران در منطقه،در خصوص آزادی نازنین زاغری رتکلیف،شهروندان ایرانی-بریتانیایی زندانی در ایران، با مقام های جمهوری اسلامی گفت و گو کند.
به گزارش گاردین و دیگر رسانه های بریتانیا، این نخستین سفر بوریس جانسون به ایران خواهد بود و وی در این سفر در خصوص بازپرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوند با مقام های ایران مذاکره کند و احتمال می رود حل و فصل این موضوع آزادی نازنین زاغری رتکلیف را تسهیل کند.
نازنین زاغری رتکلیف، کارمند بنیاد تامسون رویترز توسط مراجع قضایی ایران به اتهام «توطئه» برای سرنگونی حکومت جمهوری اسلامی به پنج سال زندان محکوم شده است. او این اتهام را رد کرده است. نازنین زاغری دو سال پیش به هنگام سفر به همراه دختر خردسالش به ایران بازداشت شد.
این در حالی است که ماه گذشته اظهار نظر بوریس جانسون درباره نازنین زاغری رتکلیف باعث واکنش هایی در بریتانیا شد و این مقام بلندپایه حتی به دلیل این اظهار نظر خود مجبور به عذرخواهی شد.
وزیر خارجه بریتانیا گفته بود که خانم زاغری پیش از بازداشتش سرگرم تدریس خبرنگاری در ایران بوده است، امری که نازنین زاغری و کارفرمای او آن را تکذیب می‌کنند.
انتقال نگرانی ها به ایران
گزارش ها حاکی است که بوریس جانسون همچنین روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگاران تاکید کرده است: در سفر به ایران مسایلی را از جمله اقدام ایران در تامین موشک برای حزب الله در لبنان و کمک به حوثی ها در یمن جهت شلیک موشک به سوی ریاض مطرح می کنم. چنین اقدامی باعث هراس خواهد شد، باعث ایجاد ترور و وحشت در این منطقه از خاورمیانه خواهد شد. این رفتاری مخرب و خطرناک است. این پیامی است که من انتقال خواهم داد.
کشورهای غربی و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ایران را به مداخله در امور داخلی کشورهای منطقه و ایجاد هرج و مرج متهم می کنند. ایران این اتهام را رد می کند.
روزنامه گاردین همچنین می گوید، مقام های ایران علاقه مند هستند تا ایده های بوریس جانسون در خصوص روابط بانکی با توجه به تحریم های آمریکا را بشنوند. نگرانی از تحریم های احتمالی آمریکا باعث شده است که بانک های بزرگ بریتانیا حاضر به همکاری باایران نیستند.
بریتانیا از جمله طرفداران حفظ توافق اتمی بین ایران و شش قدرت جهانی، برجام، است. بوریس جانسون پیشتر از رییس جمهوری آمریکا خواسته بود از برجام خارج نشود.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen