Montag, 29. August 2016

اعتراض نمایندگان مجلس به کشتار چهارپایان کولبران در مناطق مرزی

در پی افزایش موارد کشتار اسب‌های کولبران در مناطق غربی ایران در ماه‌های اخیر ، چند تن نمایندگان مجلس خواستار پایان کشتار اسب‌های باربر در مناطق مرزی شده و از دولت خواسته‌اند برای ساماندهی و اشتغال‌زایی برای مرزنشینانی که از راه حمل کالا امرار معاش می‌کنند، لایحه ای به مجلس ارائه دهد.
شبکه‌ حقوق بشر کردستان اوایل سال جاری شمسی در گزارشی اعلام کرد که نیروهای انتظامی پس از ضبط بار کولبران، اسب‌ها و قاطرها آنان را به صورت دسته‌جمعی می‌کشد. این خبر و انتشار تصاویر آن انتقاد و اعتراض‌هایی را در پی داشت.
به گزارش تسنیم، شکور پورحسین شقلان، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اینکه قاچاق کالا خلاف قانون است گفت: "برخی موارد برخورد نیروی انتظامی با متخلفان، قانونی نیست. این چهارپایان نباید توسط ماموران کشته شوند بلکه به لحاظ حقوقی باید صاحبان آن دستگیر شده و به مراجع قضایی معرفی شده تا طبق قانون با آنها برخورد شود."
همچنین سید تقی کبیری، نماینده مردم خوی و چایپاره با انتقاد از کشتار چهارپایان برای حل این معضل پیشنهاد کرد که مبادلات کالا تنها از مسیر مرزهای رسمی و یا از طریق معابر ورودی و خروجی انجام شود و حمل کالا در مسیرهای دیگری غیر از مسیرهای تعریف شده قاچاق شناخته شود و با آن برخورد قانونی شود.
این نماینده مجلس همچنین پیشنهاد کرد که مسیرها و معابر کولبران هموار سازی شود و به جای استفاده از چهارپایان وسایل نقلیه مانند ریل برای حمل کالا در نظر گرفته شود.
در همین حال، رسول خضری، نماینده مردم پیرانشهر و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس پیشتر با انتقاد از افزایش کشتار کولبرها و چهارپایان گفت که از سال ۱۳۹۰ که انسداد مرزها جدی شد، معیشت مرزنشینان با مشکل روبرو شد.
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفته که به نظرش کولبری سخت ترین نوع کارگری است و نیروهای مرزبانی نباید کولبران و مرکب‌های آنان را در معابر مورد هدف گلوله قرار دهند.
نماینده مردم پیرانشهر و سردشت با رد اظهار نظرها درباره قاچاق عمده کالا از طریق این کولبران گفت: "۹۹.۵ درصد قاچاق رسما از طریق بنادر صورت می‌گیرد و نه از راه مرزهای زمینی، ولی ما می‌گوییم که این نحوه تعامل با مردم مرزنشین مناسب نیست."
این نخستین بار نیست که کولبران یا چهارپایان آنها توسط ماموران نیرو انتظامی هدف قرار می گیرند، اما به گفته کارشناسان این راه مقابله با قاچاق کالا نیست و بهتر است دولت و مجلس با هماهنگی یکدیگر راههای قاچاق را محدود کرده و امکان تردد امن این کولبران را فراهم کنند.
کولبر اصطلاحا به افرادی گفته می شود که در مناطق مرزی کالاهای خارجی را روی دوش خود قرار داده و یا با استفاده از اسب و قاطر از مسیرهای کوهستانی صعب العبور می گذرانند و آن را در شهر یا روستای مرزی به صاحبان کالا تحویل می دهند.
کولبران و اسب های آنها وسایل مختلفی را نظیر یخچال، توپ پارچه، گاز، فریزر، کولر، مواد سوختی حمل می کنند.
کولبر‌ها بیش‌تر در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه کار می‌کنند.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen