Dienstag, 23. August 2016

پایان اعتصاب غذا و انتقال محمدی و آگوشی به بند عمومی

پایان اعتصاب غذا و انتقال محمدی و آگوشی به بند عمومی

خبرگزاری هرانا – ایرج محمدی و محمدامین آگوشی دو زندانی امنیتی در زندان تبریز که از ۱۰ روز پیش درپی اعتصاب غذا با دوختن دهان به سلول انفرادی منتقل شده بودند، روز جاری با قول مساعد مسئولین زندان به اعتصاب غذای خود پایان داده و از سلول‌ انفرادی به بندهای جداگانه عمومی منتقل شدند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ایرج محمدی و محمدامین آگوشی دو زندانی امنیتی در زندان مرکزی تبریز از روز ۲۳ مردادماه در اعتراض به « لغو مرخصی، ملاقات و تلفن» با دوختن دهان خود دست به اعتصاب غذای اعتراضی زدند و با دستور معاون دادستان نظامی استان آذربایجان شرقی «سید محسن قریشی» به سلول‌های انفرادی بند ویژه این زندان منتقل شدند.
صبح امروز این دوزندانی با قول مساعد مدیر داخلی زندان «آقای شکری‌پور» به اعتصاب غذای خود پایان داده و از سلول‌ انفرادی به بندهای جداگانه (غیر از بند سابق خود) منتقل شدند.
یک منبع نزدیک به این دو زندانی امنیتی در گفتگو با گزارشگر هرانا دراین‌باره توضیح داد: “آقایان محمدی و آگوشی با دستور معاون دادستان نظامی استان آذربایجان شرقی «آقای سید محسن قریشی» به سلول‌های انفرادی بند ویژه این زندان منتقل شدند. در مدت نگهداری در سلول انفرادی نیز به دستور حسین قفرانیان از مسئولین زندان مورد ضرب‌وشتم و اذیت و آزار قرار گرفته و دسترسی به امکانات بهداشتی نداشتند.”
این منبع مطلع هم‌چنین افزود: “روز جاری مدیرداخلی زندان آقای شکری‌پور به ملاقات رفته و گفته است اعتصاب‌تان را بشکنید تا مشکل‌تان را حل کنم. و آن‌ها نیز با شکستن اعتصاب غذا از سلول انفرادی بیرون آمدند.”
منبع نزدیک به این زندانیان در پایان تاکید کرد: “در این مدت وقتی خانواده ایرج محمدی برای پیگیری به دادگاه مراجعه می کنند آقای قریشی معاون دادستان نظامی این استان با لگد پدر ایرج محمدی را زده و بر روی زمین افتاده و درحال حاضر در بیمارستان است.”
ایرج محمدی به بند ۹ و محمد امین آگوشی به بند «سه گانه» (مخصوص سارقین) منتقل شدند که آقای آگوشی از رفتن به این بند خودداری کرده و در حال حاضر به طور موقت در قرنطینه این زندان نگهداری می‌شود.
این درحالی است که این زندانیان وسایل شخصی خود را همراه نداشته و به بندهای سابق خود نیز بازنگشته اند که این مورد نیز مشکلاتی را برای آن‌ها بوجود آورده است.
شایان ذکر است، ایرج محمدی در اردیبهشت ماه سال ۸۸ به همراه محمدامین آگوشی و احمد پولادخانی به اتهام جاسوسی دستگیر و سرانجام در فروردین ۱۳۹۱ هر کدام به ده سال حبس تعزیری همراه با تبعید محکوم شدند.
هرانا پیش‌تر گزارش کرده بود، آقای محمدی در زاهدان مورد معاینه قرار گرفت و توسط کمسیون پزشکی تایید شد که ایشان باید تحت درمان باشد. اما این روند در زندان تبریز رعایت نمی شود و مسئولین زندان جواب مناسبی نمی دهند. هم اکنون وضعیت وی نامناسب است. به دلیل شرایط سخت زندان و تحمل هشت ماهه سلول انفرادی در بازداشتگاه سپاه پاسداران ارومیه که توام با ضرب و شتم بوده و بطور خاص به دلیل ضرباتی که به سرش خورده دچار بیماری و اختلالات اعصاب و روان شده است و در حال حاضر در زندان تبریز نیازمند درمان و دارو است.
محمد امین آگوشی در تاریخ اول مهرماه ٨۶ به اتهام جاسوسی و همکاری به نفع حکومت اقلیم کردستان بازداشت شد. ۷ ماه و ۲۰ روز در سلول های انفرادی قرارگاه رمضان وزارت اطلاعات واقع در شهرستان ارومیه جهت بازجویی بسر برد و پس از گدشت ۸ ماه از بازداشت خود با قرار وثیقه ی ۱۵۰ میلیون تومانی که از سوی شعبه ی ۲ بازپرسی دادسرای نظامی ارومیه توسط بازپرس پرونده آقای باغبان صادر شده بود، آزاد شد.
در اردیبهشت ماه سال ٨۶ با مراجعه به شعبه ی ۲ دادسرای نظامی شهرستان ارومیه به ریاست آقای حافظ غفاری و قاضی پرونده آقای صمیمی، تفهیم اتهام و به اتهام محارب متهم شناخته شد و به زندان مرکزی ارومیه انتقال داده شد. پس از گذراندان ۴ ماه در زندان مرکزی ارومیه بعد از ۵ جلسه تشکیل دادگاه به ریاست حافظ غفاری با توهین حکم اعدام از طریق تیرباران صادر و اعلام گردید.
با اعتراض به حکم صادر شده، پرونده برای دادرسی به دیوان عالی کشور شعبه ی ۳۱ به ریاست محمد سلیمی انتقال داده شد و حکم اعدام از طریق تیر باران به استناد ماده ۱۰۹ قانون اساسی تایید گردید.
در سال ۱۳۸۹ پرونده برای اعاده ی دادرسی باز و به دیوان عالی کشور شعبه ی ۳۱ فرستاده شد و حکم اعدام از طریق تیر باران به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری در تبعید تغییر پیدا کرد.
وی درمرداد ماه ۱۳۹۱ به زندان مرکزی زاهدان تبعید شده و بعد از یکسال موافقت دادستان دادسرای نظامی به مرخصی اعزام شد.
ایرج محمدی و محمد امین آگوشی در فروردین سال جاری از زندان زاهدان به زندان تبریز منتقل شدند.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen