Freitag, 18. Mai 2018

گزارشی از اعتراضات کازرون؛ سرکوب خشن معترضان و جو ملتهب شهر

گزارشی از اعتراضات کازرون؛ سرکوب خشن معترضان و جو ملتهب شهر

خبرگزاری هرانا – حدود دو سال قبل، حسین رضازاده نماینده مردم کازرون در مجلس و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس طرح تقسیمات کشوری جدیدی را ارائه داد که بر مبنای آن دو بخش از بخش‌های شش‌گانه شهرستان کازرون جدا و به یک بخش تبدیل می‌شوند. به دنبال ارائه این طرح و زمزمه‌های نهایی شدن آن، از چندین ماه قل اعتراضات مردم این شهرستان به این طرح آغاز شد. اعتراض مسالمت آمیز مردم کازرون نهایتا شب گذشته با دخالت نیروهای انتظامی به خشونت کشیده شد. طی این درگیری تعدادی کشته، زخمی و بازداشت شده اند. جو شهر کماکان ملتهب گزارش می شود.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دیروز چهارشنبه مورخ ۲۶ اردیبهشت‌ماه در ادامه تجمعات اعتراضی مردم شهرستان کازرون در اعتراض به طرح جدید تقسیمات کشوری که از مردادماه ۹۶ آغاز شده است، تعدادی از معترضان بازداشت شدند. ساعاتی پس از این بازداشت و با تاریک شدن هوا گروهی از مردم مقابل کلانتری در میدان شهدای این شهر خواهان آزادی بازداشت شدگان شدند.
این تجمع با حمله نیروهای انتظامی و لباس شخصی به خشونت کشیده شد. نیروهای انتظامی برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کردند.
تنی از شهروندان که در اعتراضات شب گذشته کازرون حاضر بودند در گفتگو با هرانا تاکید کردند، نیروهای انتظامی برای متفرق کردن معترضان به تیراندازی مبادرت کردند با اینحال مشخص نیست این نیروها از چه نوع سلاح یا گلوله هایی استفاده کردند و همینطور چه تعدادی از مجروحان یا جان باختگان حاصل تیراندازی بوده است.
به گفته شاهدان، تعدادی خودرو در حین اعتراضات به آتش کشیده شد و شیشه های تعدادی از بانک های شهر نیز شکسته شد. مقامات دولتی ایران معترضان را عامل این اقدامات معرفی کرده اند.
اسماعیل تبادر استاندار فارس در گفت و گویی که با خبرگزاری ایسنا داشت تجمع اخیر در کازرون را غیرقانونی اعلام کرده و با تایید کشته شدن یک تن در این تجمع‌ها مدعی شد که درگیری‌های پراکنده‌ای همچنان وجود دارد اما شرایط تحت کنترل است.

در حالی مقامات دولتی تعداد کشته شدگان را یک تن اعلام کردند که منابع غیررسمی و محلی بعضا آماری از ۶ کشته منتشر کرده اند. هرانا کماکان قادر به تایید آمارهای مورد اشاره نیست و به تحقیق میدانی ادامه می دهد.

از سوی دیگر مسئولان استانی تعداد زخمی شدگان را ۶ تن اعلام کرده اند اما در نقطه مقابل منابع محلی تعداد زخمی شدگان که راهی بیمارستانهای کازرون و شیراز شده اند را حداقل ۶۰ تن اعلام کرده اند.

همچنین گزارش شده است دهها تن از معترضان طی ۲۴ ساعت گذشته توسط نیروهای انتظامی و امنیتی بازداشت شده اند.

تنی از شهروندان کازرونی در گفتگو با هرانا تاکید کردند “امروز پنج‌شنبه، کلیه مغازه‌ها و بانک‌ها در کازرون تعطیل و فضای شهر به شدت امنیتی بوده و تمامی خطوط موبایل و اینترنت شهر قطع شده است.”

مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور در رابطه با این اعتراضات اطلاعیه‌ای صادر کرد که در بخشی از آن آمده است: “در این خصوص وزارت کشور با دریافت نظرات و پیشنهادات مردمی و بررسی موضوع از نزدیک در قالب اعزام کارشناسان در چندین نوبت و همچنین حضور مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری در منطقه، در تلاش بوده تا نگرانی‌های مردم شریف کازرون را لحاظ نماید و به همین منظور با تقاضای صاحب‌نظران منطقه و به منظور بررسی دقیق و لحاظ پیشنهادهای مردمی و رفع کاستی‌های موجود، طرح پیشنهادی تا تأمین خواسته‌های کارشناسی و منطقی مردم منطقه در دفتر تقسیمات کشوری متوقف شده است”.
پیشتر در پایان فروردین ماه معترضان در کازرون با حضور در نماز جمعه شعارهایی نظیر “دشمن ما همین جاست، دروغ می‌گن آمریکاست” سر داده، امام جمعه را “بی‌عرضه” خوانده و خواهان استعفای او و حضور استاندار و وزیر کشور در کازرون و ارائه توضیح از طرف آنان شدند.
 در حالی معترضان شعارهایی نیز در طی اعتراضات خود علیه امام جمعه این شهر سر داده بودند، این مسئول شهری مدعی شد: “در یکی دو روز گذشته جریانات ضدانقلاب و گروهک‌ها از این قضیه سوء استفاده می‌کنند و می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند”.

محمد خرسند، امام جمعه کازرون در خطبه‌های سه هفته پیش نماز جمعه این شهرستان با ارائه گزارشی از سفر یک هفته‌ای خود به تهران و دیدار با مسؤولان کشور گفته بود دیگر هیچ تجمعی نباید در کازرون شکل بگیرد و مدعی شد که مسوولان قول پیگیری دغدغه‌ها را داده و بحث تشکیل شهرستان جدید هم متوقف شده است.

پیش از این نیز در اواخر فروردین ماه سال جاری، بهرام پارسایی، عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید مجلس و نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری ایلنا ریشه و علت اصلی اعتراض مردم کازرون را “مسائل معیشتی و اقتصادی” دانسته و گفته بود: “عامل اصلی این ناآرامی‌ها همان اعتراضاتی است که به طور کلی در بخش‌های دیگر جامعه هم می‌بینیم و شاهدیم که مردم نسبت به وضعیت معیشتی و اقتصادی و همچنین اوضاع اشتغال اعتراض دارند و به نظر می‌رسد مردم سعی می‌کنند با اتکا به این بهانه‌ها صدای خود را به گوش مسئولان برسانند”.
معترضان این تجمعات، طرح جداسازی را موجب از بین رفتن هویت شهر خود می‌دانند و می‌گویند حسین رضازاده، نماینده کازرون در مجلس از دو سال قبل تاکنون طرح تقسیم شهر را دنبال می‌کند.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen