Freitag, 4. Mai 2018

مشکلات مضاعف زندانیان زاهدان؛ خوابیدن در جوار سرویس بهداشتی، نبود امکانات اولیه

خبرگزاری هرانا – طی چند روز اخیر، زندانیان محبوس در بند ۳ زندان مرکزی زاهدان در پی انتقال اجباری به بند ۴ این زندان، دچار مشکلات مضاعفی از جمله کف خوابی، شرایط نامناسب بهداشتی، قطعی آب آشامیدنی و غیره شدند. در حالی که این محل پیش از این انتقال نیز با ازدحام جمعیت روبرو بود انتقال دهها زندانی جدید وضعیت بغرنجی برای ساکنین آن فراهم کرده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روزهای گذشته، کلیه زندانیان محبوس در بند ۳ زندان مرکزی زاهدان، که ۱۱۴ زندانی تخمین زده شده اند، به بند ۴ این زندان منتقل شدند.
علت این انتقال تعمیر بند ۳ این زندان عنوان شده است. علاوه بر بند ۳، بند ۲ این زندان نیز جهت تعمیر سرویس های بهداشتی و اتاق ها در دست تعمیر است. دهها زندانی نیز از این بند راهی بند ۴ شده اند.
یک منبع مطلع ضمن تایید این خبر به گزارشگر هرانا گفت: “بند ۴ زندان مرکزی زهدان که پیش از این انتقال، دارای آماری مبنی بر ۳۰ نفر جمعیت مازاد بر ظرفیت بود. اکنون به علت افزایش بیش از حد جمعیت زندانیان دچار مشکلات بیشتری شده است”.
این منبع افزود: “تمام اتاق های این بند مملو از زندانی است که به علت ازدحام زیاد و نبودن جا، جمع کثیری از آنان در کریدورها میخوابند و به اصطلاح کف خواب هستند، ازدحام جمعیت در حدی است که زندانیان در کریدورها و در نزدیکی یا مقابل سرویس های بهداشتی میخوابند”.
علاوه بر مشکل ازدحام جمعیت، مشکل “آب” نیز در این محل جدی است. آب آشامیدنی این بند از زندان از ساعت شش بعدازظهر الی صبح روز بعد قطع می شود. علاوه بر این، این بند تنها دارای یک شیر آب است که کلیه زندانیان جهت تهیه آب آشامیدنی و گرفتن وضو از آن استفاده می کنند.
این بند با جمعیتی حدود ۳۰۰ زندانی که بیشتر از حد ظرفیت بند است، دارای ۸ سرویس بهداشتی و ۵ حمام است. که حداقل یکی از حمام ها مشکل دارد و قابل استفاده نیست.
گفتنی است که پس از انتقال زندانیان از بند ۳ به بند ۴، لوازم و وسایل شخصی زندانیان به آنها تحویل داده نشده است. از این رو زندانیان جهت پیگیری پس گرفتن لوازم و وسایل شخصی خود به مسئولین زندان مراجعه کردند اما تاکنون تلاش زندانیان بی نتیجه مانده است.
این منبع افزود: “پس از انتقال، لوازم و وسایل شخصی زندانیان را که شامل فرش، کمد، یخچال، جاروبرقی، سماور و لوازم و وسایل موجود در نمازخانه و … است، را تاکنون به زندانیان تحویل نداده اند. همچنین هیچ کدام از مسئولین در رابطه با این مسئله پاسخگو نیستند”.
یک منبع دیگر که عضوی از خانواده اش در این بند به سر می برد با تایید اظهارات فوق تاکید کرد: “این اتفاق پیشتر برای زندانیان محبوس در بند ۲ نیز رخ داده بود. به گونه ای که پس از انتقال کلیه زندانیان محبوس در بند ۲ به بند دیگر زندان، لوازم و وسایل شخصی زندانیان به آنها تحویل داده نشد.
این منبع مطلع در رابطه با راههای ارتباطی زندان افزود: “در حال حاضر اکثر تلفن ها در این زندان خراب هستند و فقط تعدادی از آنها قابل استفاده است”.
گفتنی است که در حال حاضر اکثر زندانیان سیاسی زندان مرکزی زاهدان در بند ۴ این زندان نگهداری می شوند.
لازم به ذکر است که سایر بندهای ۵، ۶، ۷ و ۸ این زندان نیز دچار چنین مشکلاتی هستند.
علیرغم مشکلات مضاعف زندانیان با افزایش بیش از حد جمعیت زندانیان در بند ۴، هرانا پیشتر نیز گزارش کرده بود، با فرا رسیدن فصل گرما، مشکلات زندانیان زندان مرکزی زاهدان رو به افزایش است. عدم رسیدگی پزشکی، وجود پررنگ مواد مخدر، فساد اداری، محرومیت از تغذیه مناسب، محروم ماندن از مرخصی، نبود تهویه مناسب و رفتارهای سلیقه‌ای مسئولان با زندانیان از جمله مشکلاتی است که این زندانیان با آن روبه‌رو هستند. همچنین به آن‌ها گفته می‌شود در صورت تعبیه ابتدایی ترین امکانات باید خود هزینه تهیه آن را پرداخت کنند.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen