Samstag, 28. Mai 2016

امید کوکبی در زادگاهش، گنبد کاووس


امید کوکبی، فیزیکدان زندانی که روز چهارشنبه (۵ خرداد-۲۵ می) بعد از ۶۴ ماه حبس، با وثیقه‌ی نیم میلیارد تومانی برای دو هفته به مرخصی استعلاجی اعزام شد، به زادگاهش، گنبد کاووس رفته است.
آقای کوکبی که از شهروندان ترکمن و اهل سنت ایران است، روز ۱ اردیبهشت (۲۰ اپریل) بعد از نزدیک به دو سال دست‌وپنجه نرم کردن با خون‌ریزی و درد کلیه، تحت عمل جراحی قرار گرفت و طی آن، کلیه راست وی به علت وجود تومور بدخیم سرطانی به طور کامل از بدنش خارج شد. وی از آن زمان تا روز گذشته، تحت‌الحفظ در بیمارستان سینای تهران بستری بود.
این فیزیکدان ۳۴ساله، پیش از بازداشت، پژوهش‌گر دوره پسادکترای دانشگاه آستین تگزاس در رشته فیزیک اتمی گرایش لیزر بود. او روز ۱۰ بهمن‌ماه ۱۳۸۹، زمانی که برای دیدار با خانواده‌اش در ایران به سر می برد، بعد از رد درخواست نهادهای نظامی-امنیتی برای هم‌کاری با پروژه‌ی هسته‌ای جمهوری اسلامی، توسط سپاه پاسداران بازداشت شد و بعد از ماه‌ها حبس انفرادی و بازجویی‌های پرفشار، از سوی دادگاه به دو اتهام «هم‌کاری با دولت متخاصم امریکا» و «تحصیل مال نامشروع» مجموعا به ۱۰ سال حبس محکوم گردید.
او پیش‌تر در آذرماه ۱۳۹۰، نامه‌ای را به صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی نوشته و در آن با اشاره به درخواست‌های مکرر “بازجویان و نمایندگان اعزامی از نهادهای مختلف” برای هم‌کاری در برنامه‌ی هسته‌ای این حکومت گفته بود: «تنها گناه من این بوده و است كه تحصیلاتم منحصر به فرد بوده و در ایران كسی در این رشته تخصص و تحصیلات من را ندارد و از بد حادثه ظاهراً این تخصص شدیداً مورد نیاز واقع شده است.»

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen