Donnerstag, 19. Mai 2016

قانونی که اجرا نمیشود؛ ماده ۲۸۸ و لیست اسامی ۳۲ تن از زندانیان با اتهام محاربه

قانونی که اجرا نمیشود؛ ماده ۲۸۸ و لیست اسامی ۳۲ تن از زندانیان با اتهام محاربه

خبرگزاری هرانا – بیش از ۷۰ زندانی سیاسی با اتهام محاربه در زندان‌های اوین و رجایی‌شهر کرج نکهداری می‌شوند که با توجه به حذف ماده ۱۸۶ محاربه، بایستی در مورد احکام آنان بازبینی صورت گیرد. با این بازبینی اکثر آنان از زندان آزاد خواهند شد. لیستی که درپی می‌آید اسامی ۳۲ تن از این زندانیان با حکم مربوط در این دو زندان است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، با توجه به حذف ماده ۱۸۶محاربه بایستی در مورد احکام زندانیان سیاسی با این اتهام بازبینی صورت پذیرد. در همین راستا هرانا به انتشار لیست اسامی ۳۲ تن از این زندانیان در زندان‌های رجایی‌شهر کرج و اوین اقدام می کند.
ماده ۱۸۶ قانون مجازات اسلامی می‌گفت: “اگر فردی در راه اهداف حزب یا سازمان مسلحی به شرط وجود مرکزیت و آگاهی، فعالیت موثر نماید (هوادار یا عضو) محارب محسوب و به مجازات آن محکوم می گردد.”
این ماده در ماده ۲۸۸ قانون جدید اشعار داشته است “گروهی که در برابر اساس نظام جمهوری اسلامی‌ایران، قیام مسلحانه کند، باغی محسوب و در صورت استفاده از سلاح، اعضای آن به مجازات اعدام محکوم می‌شوند”.
پیش‌تر عده‌ای از زندانیان سیاسی و عقیدتی در نامه ای خطاب به مردم ایران در خصوص اصلاح قانون به بررسی این ماده پرداخته بودند که این نامه از نظر انطباق، بررسی و پردازش بر مبنای اصول علمی و مواد قانونی، مورد بررسی و تایید آقایان عبدالفتاح سلطانی و محمد سیف زاده وکلای سرشناس نیز قرار گرفته بود.
در این نامه آمده بود:
“اولا: هیچکدام از محکوم شدگان که هزاران نفر از آنها تا به حال اعدام گردیده اند، حتی عمل‌شان منطبق با ماده فوق، فعالیت موثر نبوده است (در صورت تشکیل دادگاه صالحه می توان با استناد به پرونده ها و اسناد موجود این ادعا را ثابت کرد).
ثانیا: تعریف و مصادیق محاربه در فقه به خوبی تشریح گردیده و ماده فوق بدعتی خلاف شرع و قانون اساسی بود که به موجب درک جدید در قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ مواد ( ۱۰، ۹۹، ۲۷۹، ۱۲۰، ۷۲۸) فسخ و منتفی گردیده اند ( یعنی تا به این روز دادگاه‌ها با استناد به مواد فوق مرتکب اعمال ضد انسانی می‌شدند) و باید طبق قانون به دنبال فسخ شدن مواد فوق، افرادی که به موجب مواد مورد اشاره محکوم شده بودند فورا آزاد گردند، که متاسفانه قوه قضائیه تن به حکمیت قانون صریح و روشن و بدون ابهام فوق نداده و محکومین مشمول مواد غیر قانونی که فسخ شده اند از تاریخ ۲۲/۳/۱۳۹۲ در توقیف غیر قانونی هم‌چنان در زندان بسر می برند.”
محمد مقیمی از وکلای دادگستری و فعال در زمینه حقوق بشر نیز با تایید این موضوع در گفتگو با گزارشگر هرانا گفت: “بایستی با فشار افکار عمومی و نهادهای حقوق بشری موجبات اعمال این قانون جدید و آزادی این متهمان فراهم آید.”
پیش‌تر هرانا اسامی ۲۷ زندانی سنی مذهب با اتهام محاربه و حکم قطعی اعدام را منتشر کرده بود.
لیست اسامی ۳۲ تن از زندانیان با اتهام محاربه و احکام صادره در زندان‌های اوین و رجایی‌شهر به ترتیب نام و نام‌خانوادگی، سال دستگیری و حکم زندانی:
زندان رجایی‌شهر کرج:
۱-محمد نظری، سال ۷۲، حکم حبس ابد
۲-خالد فریدونی، سال ۷۷، حکم حبس ابد
۳-عمر فقیه پور، سال ۷۷، حکم حبس ابد
۴-خالد هردانی، سال ۷۹، حکم حبس ابد
۵-فرهنگ پورمنصور، سال ۷۹، حکم حبس ابد
۶-شهرام پورمنصور، سال ۷۹، حکم حبس ابد
۷-سعید ماسوری، سال ۷۹، حکم حبس ابد
۸-افشین بایمانی، سال ۷۹، حکم حبس ابد
۹-حمزه سواری، سال ۸۴، حکم حبس ابد
۱۰-جعفر اقدامی، سال ۸۶، حکم ۱۰ سال حبس
۱۱-پیروز منصوری، سال ۸۶، حکم ۱۸ سال حبس
۱۲-صالح کهندل، سال ۸۶، حکم ۱۰ سال حبس
۱۳-حسن صادقی، سال ۹۴، حکم ۱۵ سال
۱۴-ابوالقاسم فولادوند، سال ۹۲، حکم ۱۵ سال
۱۵-حسن آشتیانی، سال ۹۲، حکم ۱۵ سال
۱۶-رمضان احمد کمال، سال ۸۷، حکم ۱۰ سال
۱۷-محمد اکرمی پور، سال ۹۲، حکم ۱۵ سال
۱۸-پیمان عارفی، سال ۸۸، حکم ۱۵ سال
۱۹-احمد کریمی، سال ۸۸، حکم ۱۵ سال
۲۰-زانیار مرادی، سال ۸۷، حکم اعدام
۲۱-لقمان مرادی، سال ۸۷، حکم اعدام
۲۲-هوشنگ رضایی، سال ۸۹، حکم اعدام
زندان اوین:
۲۳-احمد دانشپور مقدم، ۶ دی ۸۸، حکم اعدام
۲۴-محسن دانشپور مقدم، ۶ دی ۸۸، حکم اعدام
۲۵-علی زاهد، اردیبهشت ۸۷، حکم حبس ابد
۲۶-هادی قائمی، ۶ دی ۸۸، حکم ۱۵ سال
۲۷-ریحانه حاج ابراهیم دباغ ، ۶ دی ۸۸، حکم ۱۵ سال
۲۸-مریم اکبری منفرد، ۱۱ دی ۸۸، حکم ۱۵ سال
۲۹-فاطمه مثنی، سال ۹۲، حکم ۱۵ سال
۳۰-صدیقه مرادی، ۱۱ اردیبهشت ۹۲ حکم ۱۰ سال
۳۱-بهناز ذاکری انصاری، ۶ تیر ۹۱، حکم ۱۰ سال
۳۲-زهرا زهتابچی، ۲۴ مهر ۹۲ حکم ۱۲ سال

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen