Sonntag, 17. April 2016

گزارشی از وضعیت نامناسب زندانیان سنی مذهب زندان رجایی‌شهر کرج


گزارشی از وضعیت نامناسب زندانیان سنی مذهب زندان رجایی‌شهر کرج

خبرگزاری هرانا – زندانیان سنی مذهب محبوس در اندرزگاه ۴ زندان رجایی‌شهر کرج با مشکلات فراوانی از جمله عدم اعزام زندانیان بیمار به مرکزی بیرون از زندان روبرو بوده و سه سال است که از خوردن گوشت محروم هستند. گفته می شود در مواردی این مشکلات عمدا توسط مسئولین زندان برای آزار و اذیت آنها ایجاد می شود.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، وضعیت زندانیان سنی مذهب در اندرزگاه ۴ سالن ۱۰ زندان رجایی‌شهر نامناسب توصیف شده، این زندانیان با مشکلات مضاعفی روبرو هستند.
یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر هرانا با اعلام این خبر گفت: “حدود ۳۰ زندانی سنی مذهب در اندرزگاه ۴ سالن ۱۰ زندان رجایی‌شهر کرج نگهداری می شوند. این زندانیان با مشکلات زیادی روبرو هستند و حتی در مواردی این مشکلات عمدا توسط مسئولین زندان برای آزار و اذیت آنها ایجاد می شود.”
وی در توضیح این موضوع در ادامه خاطرنشان کرد: “تعدادی از این زندانیان بیماری جدی مانند قند دارند و تعدادی دیگر نیازمند عمل جراحی هستند، اما مسئولین زندان از اعزام آنها به بیمارستانی در خارج از زندان خودداری می کنند. هواخوری این زندانیان تنها سه ساعت در روز است. در مواردی مسئولین زندان عمدا برای آزار و اذیت این زندانیان آب‌گرم را قطع می کنند و حتی پیش می آید که تا دو الی سه روز زباله ها را از این بند خارج نمی کنند.”
منبع دیگری در همین رابطه به هرانا گفت “در بین این زندانیان واجدین شرایط عفو و آزادی مشروط وجود دارد که این امتیاز به دلیل تبعیض های جاری به آنان تعلق نمی گیرد. این زندانیان همگی از شهرستان های دورافتاده هستند و مدت ملاقات آنها همان ۲۰ دقیقه است. مواردی هم پیش می آید که خانواده زندانی از یک شهرستان دور مرزی برای ملاقات می آیند و مسئولین زندان از دادن ملاقات خودداری می کنند. یکبار بعد از هفت ماه آقای محمد مردانی رئیس زندان برای بررسی مشکلات آنها به این بند رفته است اما به جای بررسی مشکلات در پاسخ به درخواستهای زندانیان تهدید کرده که تمامی اعدامی ها را با هم اعدام خواهند کرد!. وکیل بند انتخابی زندانیان را عوض کرده و وکیل بند انتخابی خودش را مسئول آنها قرار داده است. به زندانیان گفته برای پیگیری مشکلات خودتان نباید شخصا به ما مراجعه کنید باید وکیل بند انتصابی ما بیاید، هر چند با همین احوال هم ترتیب اثری نمی دهند.”
این منبع همچنین در پایان در مورد مشکل گوشت حلال این‌گونه توضیح داد: “در فقه شیعه و سنی مساله گوشت حلال متفاوت است. اوایل برای این زندانیان از شهرستان های متبوع زندانیان گوشت با مهر وزارت بهداشت مورد تایید مراجع اهل تسنن می آوردند، اما الان سه سال است که این زندانیان با توقف این پروسه، گوشت نخورده اند.”
لازم به یادآوری است سالن ده (اندرزگاه ۴) زندان رجایی شهر، مخصوص نگهداری زندانیان اهل سنت است که تعداد زیادی از آنان به اعدام محکوم شده اند. از اتهامات این زندانیان اطلاع دقیقی در دست نیست، مسئولین قضایی معمولا این زندانیان را به “سلفی گری” و اقدامات خشن متهم می کند ولی اغلب زندانیان با رد این اتهامات “فعالیت های تبلیغی مذهبی” را دلیل بازداشت و محکوم شدن خود ذکر می کنند.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen