Dienstag, 12. April 2016

تازه‌ترین گزارش از وضعیت فناوری اطلاعات؛ سیستان‌ و بلوچستان محروم‌ترین استان

تازه‌ترین گزارش از وضعیت فناوری اطلاعات؛ سیستان‌ و بلوچستان محروم‌ترین استان

خبرگزاری هرانا ـ آخرین بررسی‌ها از وضعیت توسعه فناوری اطلاعات کشور براساس شاخص بین‌المللی توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات نشان می‌دهد، استان تهران بیشترین توسعه و استان سیستان‌ و بلوچستان کمترین توسعه را در این بخش داشته‌اند.
به گزارش خرگزاری هرانا به نقل از شرق، دفتر بررسی‌های فنی اقتصادی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، آخرین وضعیت استان‌های کشور را از منظر شاخص توسعه‌یافتگی فناوری اطلاعات (IDI) تا پایان آذرماه سال ۹۴ اعلام کرد. آماری که از وجود شکاف دیجیتالی میان استان‌های کشور حکایت دارد.
آخرین بررسی‌ها از وضعیت توسعه فناوری اطلاعات کشور براساس شاخص بین‌المللی توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات نشان می‌دهد استان تهران بیشترین توسعه و استان سیستان‌وبلوچستان کمترین توسعه را در این بخش داشته‌اند.
هدف اصلی شاخص توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات (IDI) بررسی فرایند تبدیل‌شدن به جامعه اطلاعاتی در راستای حرکت از یک گام به سمت گام دیگر است که به‌عنوان یک ابزار نیرومند، توسعه جامعه اطلاعاتی را در کشورهای توسعه‌یافته و کشورهای درحال‌توسعه موردارزیابی قرار می‌دهد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد استان تهران با داشتن مقدار ٧,٣٧ رتبه اول شاخص IDI را به خود اختصاص داده است و پس از آن استان‌های سمنان، مازندران، یزد و قم در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
در این رده‌بندی، استان‌های لرستان، خراسان شمالی و سیستان‌وبلوچستان رتبه‌های آخر را به خود اختصاص داده‌اند. میانگین این شاخص در ٩ماهه سال ۹۴ رقم ۵.٠٣ بوده که استان تهران ٢.٣۴ از مقدار میانگین بالاتر است و استان سیستان‌و‌بلوچستان با امتیاز ٢.٢٨ در رتبه آخر شاخص IDI قرار دارد و از مقدار میانگین کمتر است.
برخی از استان‌ها از جمله استان کهگیلویه‌وبویراحمد و همدان بهبود چشمگیری در شاخص IDI داشته‌اند. استان کهگیلویه‌وبویراحمد از رتبه ۲۹ در سال ۱۳۹۳ به رتبه ۲۲ در ٩ماهه سال ۱۳۹۴ ارتقا یافته است که این بهبود به دلیل رشد ٢١.۶٢ درصد در زیرشاخص استفاده و رشد ١٨.٠۶ درصد در زیرشاخص دسترسی است. در همین حال استان همدان نیز از رتبه ۲۶ در سال ۱۳۹۳ به رتبه ۲۱ در ٩ماهه سال ۱۳۹۳ و به رتبه ۲۱ در ٩ماهه سال ۱۳۹۴ رسیده است که این بهبود بر اثر رشد ٧۶.۴٣ درصدی در زیرشاخص دسترسی و ١٩.٢٩ درصد رشد در زیرشاخص استفاده اعلام شده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال‌های ۱۳۸۹ تا ٩ماهه سال ۱۳۹۴، زیرشاخص دسترسی روند رو‌به‌رشدی را برای بیشتر استان‌های کشور نشان می‌دهد. استان تهران در پنج سال اخیر رتبه نخست این زیرشاخص را به خود اختصاص داده است و استان‌های خراسان‌شمالی و سیستان‌وبلوچستان در رتبه آخر قرار دارند.
میانگین این زیرشاخص در ٩ماهه سال گذشته، ۵.٧١ است که عدد مربوط به استان تهران (رتبه نخست این زیرشاخص) ٢.٣٩ از میانگین بیشتر و استان سیستان‌وبلوچستان (رتبه آخر این زیرشاخص) ١.۴٢ از میانگین کمتر است که نسبت به سال ۱۳۹۳ اختلاف این زیرشاخص از میانگین کمتر شده است.
مقدار زیرشاخص استفاده، ضمن اینکه در سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۱ ثابت مانده است ولی در سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ نسبت به سال‌های قبل رشد داشته است. در ٩ماهه سال ۱۳۹۴ مقدار این زیرشاخص به دلیل کاهش تعداد کاربران اینترنت به ازای هر صد نفر برای بیشتر استان‌های کشور کاهش یافته است.
در سال‌های ۱۳۸۹ تا ٩ماهه سال ۱۳۹۴ بیشترین مقدار این زیرشاخص متعلق به استان تهران است. در ٩ماهه سال ۱۳۹۴ پس از استان تهران، استان‌های سمنان، یزد، مازندران و قم قرار دارند. میانگین این زیرشاخص در این بازه زمانی ٣.۴٩ است که استان تهران با داشتن رتبه اول این زیرشاخص در کشور، ٣.١٢ از میانگین مربوط به این زیرشاخص بیشتر و استان سیستان‌وبلوچستان با قرارداشتن در انتهای جدول رتبه‌بندی استان‌های کشور از لحاظ زیرشاخص استفاده، ٢.٣٨ از مقدار میانگین کمتر است که نسبت به سال ۱۳۹۳ فاصله این زیرشاخص از میانگین آن برای کل استان‌ها، برای استان سیستان‌وبلوچستان کمتر شده است.
در زیرشاخص مهارت نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد به طور متوسط این زیرشاخص در سال‌های ۱۳۸۹ تا ٩ماهه سال گذشته، ٢,۴ درصد افزایش داشته است. میانگین این زیرشاخص در ٩ماهه سال ۱۳۹۴، مقدار ۶.٧۴ اعلام شده است که استان‌های پیشرو در این زیرشاخص به ترتیب سمنان، مازندران، یزد، قزوین و تهران هستند.
استان‌های کردستان، خراسان شمالی و سیستان‌وبلوچستان با کمترین میزان بهره‌گیری از این زیرشاخص در انتهای جدول رتبه‌بندی استان‌های کشور از نظر زیرشاخص مهارت قرار دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۱، تعداد استان‌های دارای شاخص IDI بالاتر از میانگین شاخص IDI و همچنین تعداد استان‌های دارای شاخص IDI پایین‌تر از میانگین تفاوتی نداشته است.
اما در سال ۱۳۹۲ نسبت به سال ۱۳۹۱ تعداد استان‌های دارای شاخص IDI بالاتر از میانگین، از ۱۲ استان به ۱۵ استان افزایش یافته و در نتیجه تعداد استان‌های دارای شاخص IDI پایین‌تر از میانگین IDI نیز از تعداد ۱۹ استان به ۱۶ استان کاهش یافته که پیشرفت نسبی استان‌ها را از لحاظ ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۱۳۹۲ نسبت به سال ۱۳۹۱ نشان می‌دهد. در سال ۱۳۹۳ تعداد استان‌های دارای شاخص IDI بالاتر از میانگین، ۱۴ استان و تعداد استان‌های دارای شاخص IDI پایین‌تر از میانگین، ۱۷ استان بوده است که تفاوت چشمگیری نسبت به سال قبل نداشته است.
در ٩ماهه سال ۱۳۹۴، تعداد استان‌های دارای شاخص IDI بالاتر از میانگین IDI کل استان‌ها، ۱۵ استان و تعداد استان‌های دارای شاخص IDI پایین‌تر از میانگین IDI کل استان‌ها، ۱۶ استان بوده است که نسبت به سال ۱۳۹۳ تنها یک استان به تعداد استان‌های بالاتر از میانگین IDI کل استان‌ها افزوده شده است.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen