Mittwoch, 20. April 2016

بیانیه پنجاه و چهار تن از تجار و اقتصاددانان برجسته جهان در

بیانیه پنجاه و چهار تن از تجار و اقتصاددانان برجسته جهان در محکومیت آزار صاحبان کسب و کار بهایی

خبرگزاری هرانا – در یک بیانیه امضاء شده خطاب به رهبر جمهوری اسلامی ایران، ۵۴ نفر از تجار و اقتصاددان برجسته از کشورهای مختلف جهان از آیت‌الله خامنه‌ای خواستند تا به آزار و تبعیض علیه صاحبان کسب و کار بهایی در ایران پایان دهد.
متن کامل این بیانیه به نقل از کمپین بین المللی حقوق بشر برای ایران در پی می آید:
حضرت ایت الله علی خامنه ای
رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران
تهران، ایران
موضوع: بیانیه رهبران تجاری و اقتصادی –آزادی اقتصادی برای بهاییان در ایران
حضرت آیت الله، ما به عنوان رهبران تجاری و اقتصاددانان،عمیقا در مورد آزار و تبعیض روز افزون علیه صاحبان کسب بهایی در ایران نگرانیم. از دیدگاه ما سیل اخیر تعطیلی مکانهای کسب و کار توسط مقامات ایرانی نه تنها ناقض آزادی دین و حقوق بشر است، بلکه نوعی بی حرمتی نسبت به آزادی کسب و کار است.
از اکتبر ۲۰۱۴ تا کنون ،حداقل هشتاد کسب و کار متعلق به بهاییان در شهرهای کرمان،رفسنجان و ساری به دلیل اینکه صاحبان ان کسب خود را به دلیل گرامی داشت یک مناسبت دینی بهایی موقتا تعطیل کرده بودند، توسط مقامات ایرانی پلمپ شده اند. در حالی که بسیاری از انها متعاقبا باز شده اند، مقامات همچنین کوشیده اند تا برخی صاحبان کسب و کارهای بهایی را وادار به ﺍﻣﻀﺎء ﺗﻌﻬﺪﻧﺎﻣﻪ ﮐﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﭘﺲ ﻣﻐﺎﺯﻩ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﻫﺎﯼ ﻣﻘﺪﺱ ﺑﻬﺎﻳﻴﺎﻥ ﺗﻌﻄﻴﻞ ﻧﮑﻨﻨﺪ.
ﺍﻳﻦ ﺍﻗﺪﺍﻣﺎﺕ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺯﻣﻴﻨه ای ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻭﺍﻗﻊ ﻣﻴﺸﻮﻧﺪ ﺑﻮﻳﮋﻩ ﺑﺎﻋﺚ ﻧﮕﺮﺍﻧﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﻳﻦ ﺍﻗﻠﻴﺖ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﻏﻴﺮﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺍﻳﺮﺍﻥ، ﺑﻬﺎﻳﻴﺎﻥ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﺮﮐﻮﺏ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻳﺎﻓﺘﻪ، ﺷﺎﻣﻞ ﻓﺸﺎﺭ ﺷﺪﻳﺪ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻴﮕﻴﺮﻧﺪ. ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺯ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﻣﺸﺎﻏﻞ دولتی محرومند و کارفرمایان بخش خصوصی مورد فشار قرار میگیرند تا انها را استخدام نکنند،بنابراین کیب و کارهای کوچک و نوپا تنها را امرار معاش انها شده است. بستن این مغازه ها و کسب وکارها تنها باعث تحکیم خفقان اقتصادی جامعه کوچک و صلح آمیز بهاییان خواهد شد.
تجارت میتواند نیروی عظیم برای کارهای خیر باشد و به ساختن جوامع قوی و ملت های موفق کمک کند. اما فرصت تجارت باید در دسترس همه باشد. شهروندان بهایی،مانند همه شهروندان ایران، باید آزاد باشند تا بتوانند بدون تبعیض تجارت کنند.
ما از دولت ایران میخواهیم تا از بستن کسب وکارهای بهاییان دست بردارد و به شهروندان بهایی اجازه مشارکت کامل در زندگی اقتصادی و اجتماعی بدهد. همانگونه که در پیشرفت های حاصله بین این و کشور های ۱+۵ نشان داده شد،ایران ممکن است به زودی در روابط بسیار عمیق تری با شرکای تجاری خارجی خود قرار بگیرد. ما از دولت ایران میخواهیم در حالی که از ورود کشورهای غربی به اقتصاد خود استقبال میکند،آزادی اقتصادی شهروندان خود را نیز تضمین کند.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen