Dienstag, 27. März 2018

«مردم به پیام‌رسان‌های داخلی هیچ اعتمادی ندارند»

رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس شورای اسلامی می‌گوید «واقعیت» این است که مردم ایران به پیام‌رسان‌های داخلی «اعتماد» ندارند. وی همچنین به مقام‌های حکومتی هشدار داد که با پیشرفت فناوری، «فیلترینگ اینترنت در آینده نه‌چندان دور ناممکن می‌شود.»
عبدالکریم حسین‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا گفته علاوه بر اینکه «هنوز زیرساخت‌های لازم» را برای فعالیت پیام‌رسان‌های داخلی نداریم، «این یک واقعیت هرچند تلخ است، ولی مردم به پیام‌رسان‌های داخلی هیچ اعتمادی ندارند.»
به گفته وی، «این مسئله با یک نظرسنجی از مردم مشخص خواهد شد.»
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که مقام‌های قضایی و شورای عالی فضای مجازی بارها از پیام‌رسان‌های داخلی و «قابلیت‌های آنها» تعریف و تمجید کرده‌اند.
این در حالی است که خبرگزاری ایسنا به نقل از مدیر پیام‌رسان داخلی «آی‌گپ» نوشته که اپلیکشین‌های بومی نه تنها مشکل فنی دارند، بلکه شهروندان نیز نسبت به حریم خصوصی و امنیت آنها «بی‌اعتماد» هستند.
محمدرسول کاظمی با بیان اینکه «حمایت مالی شاید بتواند پنج درصد از مشکلات ما را حل کند»، افزوده که «۹۵ درصد، مشکلات دیگری است که ربطی به مسائل مالی ندارد… پیام‌رسان‌های ما باید به‌روز باشند و امکاناتشان رفاه و آسودگی را برای کاربر به همراه داشته باشد. موضوع دیگر نیز بی‌اعتمادی نسبت به حریم خصوصی و امنیت پیام‌رسان‌ها است.»
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران هم بهمن‌ماه در یک نشست خبری گفته بود که «فضای مجازی در سیاست داخلی و خارجی بازیگر عمده است» و «در این زمینه انحصار معنا ندارد و اگر قرار باشد پیام‌رسانی بیاید و همه فضا را منحصراً در اختیار بگیرد به نفع کشور ما نیست.»
به گفته آقای روحانی، «باید شبکه‌های داخلی و خارجی و پیام‌رسان‌های مختلف حضور داشته باشند و مردم استفاده کنند.»
به گزارش ایلنا، نایب رئیس فراکسیون امید مجلس در ادامه، روش‌هایی چون فیلترینگ را نیز مناسب ندانسته و افزوده که «بهترین راه ممکن، ایجاد فضای رقابتی در تمامی شقوق اطلاع‌رسانی، ایجاد بسترهای نقد درون‌سرزمینی و پرهیز از نگاه امنیتی به فعالان و کنشگران سیاسی در فضای مجازی است.»
حسین‌زاده با انتقاد از روش مدیریت مقام‌های جمهوری اسلامی در برخورد با فضای مجازی، اضافه کرده که «امروز دست هر کودک ایرانی، یک گوشی نسل جدید مجهز به تلگرام و هزاران اپلیکیشن دیگر است و با نصب فیلترشکن‌ها به تمامی کانال‌های غیراخلاقی که آنها تا دیروز دسترسی نداشتند، دسترسی خواهند داشت.»
او با بیان این‌که در آینده‌ای نه‌چندان دور حتی نیازی به فیلترشکن هم نخواهد بود، توضیح داد: «نمونه بارز این شیوه‌های نوین، تأمین اینترنت آفریقا توسط پهپاد خورشیدی فیس‌بوک آمریکا است.»
اشاره آقای حسن‌زاده به پروژه «آکوئیلا» است که فیس‌بوک از طرح آن رونمایی کرده و اعلام کرده‌است که پهپادهای این پروژه که با انرژی خورشیدی کار می‌کنند قادرند سه ماه بدون فرود در آسمان مناطق مختلف دنیا پرواز کرده و برای ساکنان منطقه دسترسی اینترنتی فراهم نمایند.
نماینده نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه «حتی اگر فیلترینگ را انجام بدهیم، دیگران روش‌هایی برای دور زدن فیلترینگ را جایگزین خواهند کرد»، گفته که «ایزوله کردن کشور و مردم راهکار درستی برای مقابله با کسانی که علیه ما برنامه‌ریزی می‌کنند، نیست.»
به گفته وی، بهترین راه برای ناکارآمد کردن فعالیت «کانال‌های دشمن»، افزایش «اعتماد ملی»، ایجاد «فضای رقابتی در تمامی شقوق اطلاع‌رسانی»، خروج صداوسیما از «تک‌صدایی» و «ایجاد و توسعه تلویزیون‌ها و رادیوهای بخش خصوصی درون‌سرزمینی» است.
این نماینده همچنین از شیوه برخورد مقام‌های امنیتی و قضایی با فضای مجازی، از جمله فیلترینگ تلگرام در جریان اعتراض‌های دی‌ماه سال ۹۶ انتقاد کرده و آن را با مخالفت با ماهواره و ویدیو مقایسه کرده‌است.
حسین‌زاده گفته که «آیا با حذف ویدیو، مردم دیگر از آن استفاده نکردند؟ آیا با جمع‌آوری آنتن‌های ماهواره بر تعداد تماشاگران شبکه‌های صداوسیما افزوده شد یا ارجاع مردم به شبکه‌های فارسی‌زبان خارج کشور کاهش یافت؟ آیا با فیلتر کردن کانال‌های تلگرامی … مردم از فیلترشکن استفاده نکردند؟»
سخنان وی دربارهٔ تلگرام به دنبال اظهارات حمیده زرآبادی، نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی است که گفته بود بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده، شورای عالی مجازی، فیلتر شدن تلگرام را در سال آینده تصویب کرده‌است.
با آنکه پس از اظهارات خانم زرآبادی، مدیر روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد که مصوبه‌ای برای فیلتر تلگرام وجود ندارد، اما دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران گفته که ادامه فعالیت تلگرام در کشور را «به صلاح» نمی‌داند.
ابوالحسن فیروزآبادی گفته که «با صراحت می‌گویم ادامه فعالیت تلگرام با وضعیت فعلی به صلاح نیست. البته مشکل ما این است که برای آن آلترناتیو نداریم و باید آلترناتیو ایجاد کنیم».

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen