Dienstag, 27. März 2018

مریم شریعتمداری از «دختران خیابان انقلاب» به یک سال حبس محکوم شد

مریم شریعتمداری از معترضان به حجاب اجباری در ایران که به نام «دختران خیابان انقلاب» شهرت یافته‌اند، در دادگاه کیفری استان تهران به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.
خبر محکومیت خانم شریعتمداری را نسرین ستوده وکیل وی در گفت‌وگو با رادیو فردا اعلام کرده است. به گفته وی، اتهام مریم شریعتمداری «تشویق به فساد از طریق کشف حجاب» و «تشویق زنان و دختران به برداشتن روسری» عنوان شده است.
خانم ستوده با تاکید بر «ناعادلانه و فیرقانونی» بودن محکومیت مریم شریعتمداری اظهار داشت: «من دوست دارم که این حکم را با حکم سعید طوسی و پرونده‌ای که سال گذشته در خصوص ادعای کودکی مبنی بر سوءاستفاده پدر از او مطرح شد، مقایسه بکنم. اصولا این احکام سخت‌گیرانه برای زنان را در جوامع مردسالاری مثل ایران، افغانستان و پاکستان می‌شود سراغ گرفت».
سعید طوسی قاری قرآن که در محافلی با حضور رهبر جمهوری اسلامی نیز برنامه‌های متعددی اجرا کرده است، متهم به سوءاستفاده جنسی از کودکان و نوجوانان بود. وی با اینکه به رفتارهای خود اقرار کرد، اما در نهایت از اتهامات وارده تبرئه شد.
حال نسرین ستوده وکیل دادگستری ضمن مقایسه حکم دادگاه آقای طوسی با محکومیت موکل خود می‌گوید که هدف قوه قضاییه از این امر، «القای رعب و وحشت برای جامعه بوده است».
اعتراض به حجاب اجباری در ایران پارسال ابعاد گسترده‌ای پیدا کرد.
دی‌ماه پارسال زن جوانی که بعدها مشخص شد نام او «ویدا موحد» است شکل جدیدی از اعتراض به حجاب احباری را به نمایش گذاشت که به «دختر خیابان انقلاب» شهرت یافت. وی با بالا رفتن از سکوی برق، روسری سفید خود را مانند پرچم به اهتزاز درآورد.
این حرکت را زنان و دختران دیگری در روزهای بعد ادامه دادند که یکی از آنها مریم شریعتمداری بود. ویدئوی برخورد مامور نیروی انتظامی با خانم شریعتمداری که او را از سکو به پایین پرتاب می‌کند در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشت.
ماه گذشته حکم یکی دیگر از «دختران خیابان انقلاب» به نام نرگس حسینی اعلام شد که به دو سال حبس محکوم شد، دو سالی که سه ماه آن تعزیری است.
نسرین ستوده با مقایسه این دو حکم نتیجه می‌گیرد که حکم مریم شریعتمداری «غیرقانونی» است. وی به رادیو فردا می‌گوید که «۹ ماه تفاوت در اجرای حکم زندان تعزیری اساسا این حکم را از معنای قضایی و حقوقی خودش تهی کرده است».

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen