Donnerstag, 22. März 2018

خامنه‌ای: به شما چه که ایران در عراق و سوریه دخالت می‌کند؟

رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، اول فروردین‌ماه سال ۹۷، به رسم هر ساله در شهر مشهد سخنرانی کرده و در گفته‌های خود از حضور ایران در چند کشور منطقه دفاع کرد.
آیت‌الله علی خامنه‌ای در سخنرانی روز چهارشنبه خود درباره حضور ایران در دو کشور عراق و سوریه گفت: «فضول‌های بین‌المللی اعتراض می‌‌کنند که ایرانی‌ها چرا در مسائل عراق و سوریه دخالت می‌کنند، به شما چه؟»
علی خامنه‌ای در ادامه با تکرار موضع همیشگی مقامات جمهوری اسلامی چنین گفت که حضور ایران در هر یک از کشورهای منطقه «فقط به خاطر این است که حکومت‌ها از ما خواستند».
این سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در حالی بیان می‌شود که دولت یمن که در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است مکرراً از «دخالت» جمهوری اسلامی در کشور خود به‌شدت انتقاد کرده است.
آقای خامنه‌ای همچنین در دفاع از این خط‌مشی جمهوری اسلامی تاکید کرد که ایران با «انگیزه‌های عقلایی و منطقی» در کشورهای منطقه حضور یافته و «این جور نیست که کسی از روی احساسات عملی کرده باشد».
علی خامنه‌ای با این حال بخش بزرگی از سخنرانی روز اول فروردین خود در مشهد را به «نگاه اجمالی به کارنامه ۴۰ ساله جمهوری اسلامی» و مسائل اقتصادی و توضیح شعار سال خود اختصاص داد.
آقای خامنه‌ای چند سالی است که در سخنرانی پس از سال تحویل خود برای سال جدید یک شعار تعیین می‌کند. او روز سه‌شنبه، ۲۹ اسفندماه، گفت که «مسئله اصلی» سال ۹۷ مانند سال‌های گذشته «مسئله اقتصاد و معیشت مردم» است.
وی با بیان این که سال ۹۷ را سال «حمایت از کالای ایرانی» می‌نامد، افزود: «اگر تولید ملی با همت و پیگیری همگانی شتاب بگیرد، بسیاری از مشکلات معیشتی مردم و مسائل اشتغال و سرمایه‌گذاری حل خواهد شد و آسیب‌های اجتماعی کاهش زیادی خواهد یافت.»
او روز چهارشنبه در مجموع کارنامه جمهوری اسلامی در آستانه ۴۰ سالگی را مثبت ارزیابی کرده و ادعا کرد که بسیاری از شعارهای انقلاب سال ۵۷ در کشور تامین شده است.
او گفت: «به طور اجمال عرض می‌کنم که عملکرد ۴۰ ساله در زمینه شعارهای اصلی انقلاب عملکرد قابل قبول و عملکرد خوبی است.»
او در گفته‌های خود اشاره کرد که «توانستیم فاصله طبقاتی را کم کنیم» و «آزادی تامین شده است در این کشور».
این سخنان در حالی بیان می‌شود که بیش از صد شهر ایران به تازگی شاهد اعتراضات مردمی به وضعیت وخیم اقتصادی و سیاسی کشور بود.
سرکوب این اعتراضات توسط حکومت جمهوری اسلامی دست‌کم ۲۵ کشته برجای گذاشت و هزاران نفر نیز از معترضان بازداشت شدند.
رهبر جمهوری اسلامی در ادامه سخنان خود گفت که «مردم‌سالاری» و «خودباوری ملی» در ایران امروز تامین شده است و «امروز هیچ کشوری به اندازه ملت ایران استقلال ندارد».
او درباره آزادی فکر و بیان در کشور گفت: «آزادی فکر و آزادی بیان هست، هیچ کس به خاطر مخالفت با نظر حکومت مورد فشار و تعدی قرار نگرفته، هر کس ادعا کند دروغ گفته است».
آیت‌الله خامنه‌ای افزود: «عده‌ای بی انصافی می‌کنند. از آزادی موجود استفاده می‌کنند و به دروغ می‌گویند که آزادی وجود ندارد. رادیوهای بیگانه و تبلیغات بیگانه هم سخن آنها را بازتاب می‌دهند. واقع قضیه این نیست».
این ادعای رهبر جمهوری اسلامی در حالی بیان می‌شود که در مقابل بسیاری از سازمان‌های دفاع از حقوق بشر بارها مقامات جمهوری اسلامی را به نقض میثاق‌های بین‌المللی برای آزادی بیان متهم کرده و خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط زندانیان سیاسی در ایران شده‌اند.
این نهادها در این رابطه از موارد متعددی چون حصر خانگی برای مخالفان، بازداشت هزاران نفر از معترضان خیابانی، و سرکوب گسترده در دانشگاه‌ها و دیگر نهادها نام می‌برند.
علی خامنه‌ای در ادامه سخنانش همچنین اذعان کرد که «ما از ظرفیت‌ها استفاده درست نکردیم، امروز هم نمی‌کنیم».
او گفت: «در بحث عدالت عقبیم، در باب عدالت کارهای بسیار زیادی انجام گرفته، منتها این عدالتی که ما دنبالش هستیم نیست.»
او برای استفاده درست از منابع کشور از جوانان ایرانی خواست تا در این زمینه اقدام کنند.
این اظهارات در حالی بیان می‌شود که فشارهای حکومتی بر جوانان باعث شده است که ایران یکی از بالاترین رتبه‌ها را در فرار مغزها به خارج از کشور داشته باشد.
آیت‌الله خامنه‌ای روز پنج‌شنبه، ۲۴ اسفندماه، نیز گفته بود: «البته از مشکلات معیشتی و دیگر مشکلات مردم اطلاع داریم، اما معتقدیم هیچ مشکل حل‌نشدنی در کشور وجود ندارد که ان‌شاءالله در چند روز آینده در این زمینه‌ها با مردم صحبت خواهم کرد.»
این نکته‌ای است که او روز چهارشنبه در مشهد بار دیگر مورد اشاره قرار داده و تاکید کرد که مشکل «غیرقابل حلی» در ایران وجود ندارد.
اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای در مورد «مشکلات معیشتی و دیگر مشکلات» در زمانی بیان می‌شود که بسیاری از جامعه‌شناسان، اقتصاددانان و فعالان سیاسی، پس از اعتراض‌های دی‌ماه سال ۹۶ نسبت به وقوع ناآرامی‌های بیشتر در آینده هشدار داده‌اند.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen