Freitag, 10. Juni 2016

بی‌بی‌سی: حضور کمرنگ نمایندگان اقلیت در هیات رئیسه مجلس

بر اساس اصل ۶۴ قانون اساسی تنها ۵ کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی به اقلیت‌ها اختصاص دارد
کمتر از ۱۰ روز پس از آغاز به کار مجلس دهم شورای اسلامی انتقادی که همچنان بر پارلمان ایران وارد است حضور کمرنگ نمایندگان اقلیت‌های دینی و مذهبی در هیات رئیسه مجلس است.
بی‌بی‌سی در گزارشی نوشته سهم اقلیت‌های دینی از هیئت‌رئیسه ۱۰ دوره مجلس ایران فقط یک نماینده است.
در مقدمه این گزارش آمده یک سفیر، یک معاون وزیر و یک نماینده عضو هیئت رئیسه مجلس، سهم سنی‌های ایران از رده‌های مختلف سیاسی و مدیریتی در این کشور است.
مولوی عبدالحمید، امام‌جمعه اهل سنت زاهدان می‌گوید که ظرفیت، بیش از اینها است، اما برخی حساسیت‌های سلیقه‌ای در رده‌های مختلف تاکنون مانع از استفاده درست از این ظرفیت‌ها شده است.
هرچند که او معتقد است که با تغییر فضا، وضعیت بهتر شده و رأی نماینده‌های مجلس به یک نماینده اهل سنت برای عضویت در هیئت‌رئیسه نشان از این تغییر فضا دارد.
در حال حاضر ۲۱ نماینده اهل سنت از شهرها و استان‌های کردنشین ایران در مجلس شورای اسلامی حضور دارند.
محمدقسیم عثمانی، نماینده بوکان و عضو فراکسیون امید در مجلس ایران، اولین نماینده سنی است که در طی ۳۸ سال بعد از انقلاب و ۱۰ دوره مجلس شورای اسلامی، اکنون به عنوان یکی از ناظران هیئت‌رئیسه انتخاب شده است.
در این گزارش که محور آن نمانیدگان سنی در مجلس شورای اسلامی است اشاره به اقلیت‌های کلیمی، ارامنه، آشوری نشده و تنها در بخشی از گزارش آمده که طبق اصل ۱۳ قانون اساسی «ایرانیان زرتشتی، کلیمی و مسیحی» را به‌عنوان تنها اقلیت‌های دینی در ایران به رسمیت می‌شناسد و بر اساس اصل ۶۴ قانون اساسی، ۵ کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی به آن‌ها اختصاص دارد.
آنطور که بی‌بی‌سی به نقل از جلال جلالی زاده، نماینده سنی سنندج در مجلس ششم نوشته برخی مراجع از جمله وحید خراسانی در عدم انتخاب نمایندگان اقلیت ها در هیات رئیسه مجلس نقش داشته‌اند.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen