Sonntag, 15. Oktober 2017

تقویت اسلام فرمایشی؛تخفیف در مجازات مجرمین با حفظ قرآن و نوشتن حدیث

دادگاهی در ایران حکمی عجیب برای ۸ نفر از حاملان مشروبات الکلی صادر کرد.

افزایش تعدا زندانی‌ها در زندان‌های جمهوری اسلامی، مقام‌های قضایی نظام را برآن داشت تا در سال‌های گذشته شیوه‌های جدید را برای مجازات محکومان به جای حبس پیاده کنند. به عنوان مثال یکی از این روش‌ها استفاده از پابندها یا دست‏بندهای الکترونیکی مخصوص بود تا زندانی در منزل خودش باشد، اما محل استقرار او قابل رصد باشد.
همزمان چند سالی است بعضی از قضات افزون بر ملاک قراردادن کاهش تعداد زندانی‌ها، راهی برای نزدیک کردن مجرمین با آموزه‎های اسلامی پیدا کردند و آن حفظ قرآن و حدیث برای مجازات محکومان است.
به تازکی رئیس دادگستری شهرستان رودان در استان هرمزگان برای ۸ نفر از حاملان مشروبات الکلی، تنظیم و نگارش مقاله و حفظ احادیث در خصوص مضرات مشروبات الکلی را به عنوان مجازات جایگزین حبس صادر کرد.
رئیس دادگستری شهرستان رودان با اعلام این خبر گفته رویه اخیر قوه قضائیه استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس برای مرتکبان جرائم با حبس‌های کوتاه‌مدت است.
به اعتقاد این مقام قضایی با استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس فرد مرتکب دچار سرخوردگی ناشی از بدنامی زندان رفتن نخواهد شد ضمن اینکه با معارف ناب اسلامی در خصوص مضرات مصرف یا توزیع مشروبات الکلی در سطح جامعه آشنا خواهد شد.
این قاضی تاکید کرده چنانچه مرتکب جرم از انجام دستورات دادگاه در خصوص تحقیق و گردآوری مقاله و یا حفظ احادیث ائمه معصومین خودداری نماید مجازات حبس در خصوص وی اعمال می‌شود.
در سال‌های گذشته تعداد زیادی از اعدامی‌ها به خصوص محکومین جرایم مربوط به مواد مخدر یا آن دسته زندانی‌ها که حبس‌های طولانی مدت دارند توانستند با حفظ قرآن در مجازات خود تخفیف بگیرند.
آموزش‌های دینی و قرآنی و کمک روحانیون و طلاب از روش‌های اصلی برای اصلاح و تربیت زندانیان است.
اصغر جهانگیر، رییس سازمان زندان‌ها چهارشنبه ۲۲ شهریور گفته بود مهم‌ترین ماموریت سازمان زندان‌ها، اصلاح و تربیت است و برنامه‌های دینی و قرآنی یکی از پرکاربردترین روش‌هاست.
جهانگیر گفته بود «برگزاری نماز یکی از فعالیت‌های اصلاحی و تربیتی است و در ۹ سال گذشته سازمان زندان‌ها به عنوان دستگاه برتر کشور در اقامه نماز انتخاب شده است».
او مدعی شده بود بسیاری از افرادی که وارد زندان‌ها می‎شوند نسبت به بعضی مسائل دینی از جمله نماز «اهتمام کافی ندارند» و اینها در زندان‌ها با کمک روحانیون و برنامه‌های فرهنگی به سمت نماز بازگشته‌اند.
فعالیت‌های قرآنی در سطح وسیع  و تحت عناوین آموزش روخوانی، روان خوانی، تفسیر، تلاوت و حفظ قرآن برنامه‎هایی است که به طور وسیع در زندان‌ها اجرا می‎شود.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen