Dienstag, 20. September 2016

مرتضوی از همه اتهامات سال ۸۸ تبرئه نشده‌ است

مرتضوی از همه اتهامات سال ۸۸ تبرئه نشده‌ است

خبرگزاری هرانا ـ سخنگوی قوه قضاییه روز جاری با بیان اینکه سعیدمرتضوی از همه اتهامات مربوط به سال ۸۸ تبرئه نشده است، در مورد متهمان «فراری» سال ۸۸، بیماری و عدم اعطای مرخصی به دو برادر هنرمند زندانی، متهمان امنیتی اخیر و محدود کردن شبکه های اجتماعی سخن گفت.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مهر، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای در نشست خبری خود با خبرنگاران، گفت: “کسانی هستند که احتمالا محکوم به حبس نیستند اما به دلیل رد مال در زندان هستند. همچنین دسته دیگر کسانی هستند که قرار بازداشت موقت برای آنها صادر شده است. دسته دیگر هم کسانی هستند که قراری به جز بازداشت موقت برایشان صادر شده است که تعداد این افراد بیشتر از کسانی است که محکومین قطعی حبس هستند”.
عدم تبرئه مرتضوی از تمام اتهامات سال ۸۸ 
اژه ای تصریح کرد: “یکی از حوادث تلخ ۸۸، حادثه کهریزک بود و نظام به محض اطلاع ورود کرد و افراد را از آنجا خارج کرد و کسانی هم که پیرامون آنها متهم بودند تحت تعقیب قرار گرفتند که در این بین افرادی از قوه قضاییه، نیروی انتظامی و زندان ها تحت تعقیب قرار گرفتند”.
محسنی اژه ای با بیان اینکه برای برخی از این افراد حکم  قصاص صادر شده بود، گفت: “اگر رضایت برخی از اولیا دم نبود احکام اجرا می شد”.
سخنگوی قوه قضاییه افزود: “دادستان سابق تهران در همه بخشها تبرئه نشده بود و در برخی از موارد محکوم شده بود و در رابطه با نیت و برداشتی که از این نامه داشتند، باید ملتزم به نظر دادگاه بود. اگر همه ملتزم به قانون باشیم به نفع همه است”.
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این سوال که آیا زندانی بودن علی اکبر حیدری فر معاون مرتضوی به دلایلی به جز حادثه کهریزک صحت دارد؟ گفت: “این فرد مدتی در زندان بود اما حکمش هنوز قطعی نشده و بدوی است با این حال از زندانی بودنش در حال حاضر اطلاعاتی ندارم”.
وی همچنین در مورد برخی متهمان سال ۸۸ که در خارج از ایران هستند گفت: “فتنه گران مجرم هستند و آنهایی هم که فرار کردند بدانند که اگر دست نظام به آنها برسد مجازات می شوند”.
وزارت ارتباطات محدودیت ها را طبق نظر ما انجام نداد
وی در پاسخ به این سوال که دو سال از نامه شما به وزارت ارتباطات در رابطه با شبکه های اجتماعی می گذرد، آیا قوه قضاییه تلنگر مجددی در این خصوص به دولت خواهد زد؟ گفت: “در آن موقع وزارت ارتباطات قول داد به تدریج این کار را انجام دهد، بخشی را خود وزارت ارتباطات اقداماتی در جهت محدود کردن انجام داد اما به طور کلی موارد را طبق نظر و انتظار ما انجام نداد. به میزان توقعی که بود شورای عالی فضای مجازی کار انجام نداده است”.
وی در خصوص وضعیت نشریه یالثارات گفت: “برخورد متفاوتی مطرح نیست هیات نظارت بر مطبوعات به استناد موادی از قانون پروانه این نشریه را لغو کرد و این نشریه اعتراض کرد. شنیده ام که آنها اعلام کردند اشتباهی صورت داده اند”.
همه متهمان امنیتی بازداشت شده اخیر محکوم نشدند
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شنیده است برای همه متهمان امنیتی بازداشت شده اخیر از جمله نازنین زاغری حکم ۵ سال حبس صادر شده است این در حالی است که برخی خانواده های این محکومان معترض هستند که عناوین اتهامی آنها اعلام نشده است، آیا این مطالب صحت دارد، گفت: “همه این افراد محکوم نشدند چرا که برای برخی از آنها هنوز حکم صادر نشده است”.
وی افزود: “پرونده تمامی این متهمان امنیتی با وکیل رسیدگی می شود و به خود متهم یا متهمه تفهیم اتهام صورت می گیرد و در این راستا دادگاه یا دادسرا موظف است به متهم تفهیم اتهام کند. با این حال برای همه این متهمین حکم صادر نشده است و به دلیل مسائلی از بیان جزئیات احکام صادره معذور هستم”.
معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای هفت نفر از اصلاح طلبان پرونده تشکیل شده است علت این کار چیست؟ گفت: “تعدادشان را دقیقا نمی دانم با این حال برخی از این افراد احضار شدند و چون پرونده هایشان در مراحل ابتدایی هست، اطلاعات بیشتری ندارم”.
محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که می‌گویند مهدی و حسین رجبیان به بیماری ms مبتلا شده‌اند اما به آن‌ها مرخصی نمی‌دهند، گفت که شما مسائل را از قول خانواده محکوم یا متهم نقل می‌کنید: «کسانی که داخل زندان می‌شوند با تشخیص پزشکی قانونی در صورت داشتن بیماری غیرقابل تحمل در زندان، با حکم قاضی پرونده برای مداوا به خارج از زندان می‌روند.»

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen