Dienstag, 13. September 2016

گزارشی اجمالی از آخرین وضعیت ۵۱ زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج

گزارشی اجمالی از آخرین وضعیت ۵۱ زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج

خبرگزاری هرانا – بعد از «دوشنبه سیاه» زندان رجایی‌شهر کرج که با انتقال ۳۷ زندانی سنی مذهب این زندان تحت تدابیر شدید امنیتی به سلول انفرادی، حکم اعدام دست‌کم ۲۰ تن از آنان اجرا شد، درحال حاضر ۵۱ زندانی سنی مذهب با احکام مختلف شامل ۱۱ حکم اعدام در اندرزگاه ۷ این زندان با ترس و اضطراب روزهای سختی را می‌گذرانند. اطلاعات احکام و آمار این زندانیان که توسط هرانا احراز شده را در ادامه بخوانید.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، درحال حاضر تعداد ۵۱ زندانی سنی‌مذهب در سالن ۲۱ اندرزگاه ۷ زندان رجایی‌شهر کرج نگهداری می‌شوند.
از تعداد ۵۱ زندانی در سالن ۲۱ زندان رجایی شهر، ۱۱ زندانی به اعدام محکوم شده اند که حکم ۷ نفر از آنان در دیوان‌ عالی کشور در دست بررسی است.
در این بند همچنین ۵ زندانی با محکومیت های بلند مدت ۱۰ تا ۱۵ سال حبس و ۳۵ زندانی با محکومیت های میان مدت ۵ تا ۱۰ سال حبس نگهداری میشوند.
بر اساس یافته‌های گزارشگران هرانا در این بند از زندان رجایی‌شهر کرج، ۵ زندانی با مشکلات جدی پزشکی و بیماری سخت از جمله مشکلات قلبی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، دسترسی این زندانیان به خدمات پزشکی و داروئی، با محدودیت های زیادی روبه روست.
لازم به یادآوری است، در روز “دوشنبه سیاه” زندان رجایی‌شهر کرج، مورخ ۱۱ مردادماه سال جاری با یورش بی سابقه گارد سیاهپوش این زندان تعداد ۳۷ زندانی سنی مذهب محکوم به اعدام ساکن در سالن ۱۰ این زندان با دستبند-پابند و چشم بند با تدابیر شدید امنیتی به سلول انفرادی منتقل شدند و بر اساس اعلام مقامات قضایی حکم اعدام دست کم ۲۰ نفر از آنها اجرا شد. هر چند بعضی منابع غیررسمی اعدام شدگان را تا ۲۶ تن برآورد می کنند.
هرانا بعدتر گزارش داد، فرشید ناصری، برزان نصرالله زاده، سید جمال سید موسوی، فرزاد شاه نظری و تیمور نادر زاده، پنج تن از زندانیان سنی‌مذهب دوشنبه پس از گذشت هفت روز از سلول های انفرادی بند سپاه پاسداران به سالن ۷ منتقل شدند.
هم‌چنین در گزارشی هرانا ویدیوی دفاعیات چهار تن از این زندانیان پیش از اعدام در رابطه با اتهامات‌شان را منتشر کرده بود.
شایان ذکر است، خطر مرگ دست کم ۱۱ زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر را هم‌چنان تهدید می کند. از میان محکومان به اعدام پرونده “گروه توحید و جهاد” فقط دو زندانی از جمله یک “کودک-مجرم” از اعدام های گروهی اخیر در این زندان جان به در برده اند، آنان در کنار ۴۹ زندانی سنی مذهب این زندان که ۹ تن از آنان نیز به اعدام محکوم هستند با توجه به اعدام بی سابقه و غیرمنتظره گروهی اخیر، روزهای خود را در بیم و هراس از مرگی مشابه سپری می کنند.
بایستی اشاره کرد که آزار، تهدید و ارعاب این زندانیان به داخل زندان محدود نیست،  در مدت زمان بعد از اعدام گروهی زندانیان سنی مذهب، با اینکه تعدادی از خانواده‌های آنان «شاهد اجساد زندانیان خود» بودند، این خانواده ها در سردرگمی و بازی آزار دهنده ای گرفتار شده اند. مسئولین بهشت زهرا در پاسخ به درخواست خانواده ها برای انجام امور خدماتی برای قبور گفته اند «این قبرها خالی است» و در مراجعه و پیگیری این خانواده ها از زندان رجایی شهر کرج، مسئول مربوطه گفته است «این افراد فقط از اینجا منتقل شدند، نمردند که دنبال قبرشان می گردید».
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران با صدور بیانیه ای با تاکید بر «ادامه تفکر خالقان تابستان ۶۷» نسبت به اعدام دسته جمعی حداقل ۲۰ زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج واکنش نشان داد. این سازمان با محکوم کردن اعدام های صورت گرفته، قربانیان را محروم از یک دادرسی عادلانه دانست و پیامدهای اعدام این زندانیان را برای ثبات و امنیت جامعه مضر خواند. هم‌چنین ۲۴۰ تن از فعالان سیاسی و مدنی با انتشار بیانیه ای اعدام دسته جمعی این زندانیان را محکوم کردند.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen