Mittwoch, 28. Februar 2018

سیستان‌وبلوچستان در خشکسالی کامل

خبرگزاری هرانا – اتابک جعفری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان‌وبلوچستان گفت که حدود ۱۰۰ درصد این استان دچار خشکسالی متوسط تا بسیار شدید شده است و ممکن است در ۱۰ سال آینده حتی امکان تامین آب شرب نیز وجود نداشته باشد. بهره‌برداری بیش از حد از منابع آب زیرزمینی، کاهش بارندگی، حفر چاه‌های غیرمجاز و ناکافی بودن تخصیص اعتبارات از جمله مواردی است که به این معضل شدت می‌بخشد.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مهر، اتابک جعفری ظهر امروز در چهارمین جلسه شورای حفاظت منابع آب سیستان و بلوچستان با اشاره به وجود خشکسالی شدید در سطح استان، افزود: “تاکنون ۴۳ محدوده ممنوعه برداشت آب‌های زیرزمینی در سطح استان شناسایی شده است”.
وی با اشاره به اینکه درحال حاضر ۵۱۷ میلیون متر مکعب آب بیش از پتانسیل سفره های زیرزمینی برداشت می شود، افزود: “تشدید بحران منابع آب زیرزمینی، تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی و همچنین حفر چاه‌های غیرمجاز و ناکافی بودن تخصیص اعتبارات از جمله مشکلات بخش آب است”.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان با اشاره به انجام کار فرهنگی برای انسداد چاه‌های غیرمجاز طی دو سال اخیر بیان کرد: “براساس سیاست های اقتصاد مقاومتی امسال باید ۳۰۰ حلقه چاه غیرمجاز پلمپ شود که تاکنون ۷۲ حلقه چاه پر و مسلوب المنفعه و ۶ حلقه نیر پلمپ شده است”.

وی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد منابع آب زیرزمینی استان دربخش کشاورزی مصرف می شود، خاطر نشان کرد: “در صورت رعایت نکردن الگوی مصرف و برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی، در ۱۰ سال  آینده حتی امکان تامین آب شرب نیز وجود ندارد”.

وی تصریح کرد: “از محل پر و مسلوب المنفعه کردن چاه‌های غیرمجاز از سال ۹۴ تا ۹۶ ، ۳۲ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شده است”.
جعفری گفت: “از مجموع ۴ هزار و ۴۳۲ چاه غیرمجاز فاقد پروانه در استان، سه هزارو ۶۰۰ پرونده در کمیسیون صدور پروانه تعیین تکلیف و به کمیسیون آب‌های  زیرزمینی برای صدور رای قاضی جهت انسداد ارسال شده است”.
وی میزان بارش ها در سال‌ جاری را  ۵.۱۲ میلیارد مترمکعب اعلام کرد که نسبت به میانگین بلندمدت ۸۳ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۵ درصد کاهش داشته است.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen