Sonntag, 4. Februar 2018

«برف» جای «نفت» سر سفره مردم کرمانشاه

باوجود همه ادعاها سرما و کمبود امکانات در مناطق زلزله‌زده بیداد می‌کند؛ زلزله‌زدگان کرمانشاه در زمستان سرد استخوان سوز و برفی تنها سرپناهشان چادرهایی است که نه دری دارند و نه پیکری که زنان و کودکان را در مقابل باد، باران و برف محافظت کنند.
به گزارش «آمدنیوز»، «حشمت‌الله فلاحت‌پیشه» نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دلاهو می‌گوید: «٦۰ درصد زلزله‌زدگان کرمانشاه هنوز در چادر زندگی می‌کنند! جمهوری اسلامی ایران مسئول مستقیم کمک‌رسانی به مردم مصیبت‌دیده غرب کشور است.»
«٣٥» تا «٤٠» درصد زلزله‌زدگان غرب ایران هنوز کانکس ندارند
«فرهاد تجری» نماینده گیلان غرب، سرپل ذهاب و قصر شیرین در مجلس می‌گوید: «حداقل ٣٥ تا ٤٠ درصد زلزله‌زدگان غرب ایران هنوز کانکس ندارند و در سرمای زیر صفر در چادر زندگی می‌کنند.»
«تجری» به “روزنامه شرق” گفته است: «دسته‌بندی بنیاد مسکن برای اختصاص کانکس‌ها غلط بوده و وزارت نفت هم برای مشکل کمبود سوخت کار خاصی نکرده.»
همزمان، «احمد صفری» نماینده کرمانشاه هم در تذکر شفاهی از دولت انتقاد کرد و گفت: «نمی‌توان مشکلات را فقط با “وعده وعید” رفع کرد.»
رئیس‌جمهوری اسلامی و شمار دیگری از مسئولان جمهوری اسلامی پس از وقوع زمین‌لرزه «۲۱ آبان ماه در کرمانشاه» قول داده بودند که “اهالی مناطق زلزله‌زده این استان را تا پیش از شروع زمستان در واحدهای مسکونی دیگر یا حداقل در کانکس‌ها اسکان دهند”؛ وعده‌هایی که ۷۵ روز پس از وقوع زلزله اجرایی نشده‌اند.
بر اساس اظهارات «فرهاد تجری» نماینده مردم قصر شیرین در مجلس، بیش از «۵۰۰۰ واحد مسکونی» در این شهر براثر زلزله آسیب‌دیده‌اند.
حال‌آنکه تنها «۷۰۰ کانکس» بنا به ادعای مسئولان جمهوری اسلامی در این منطقه نصب‌شده‌اند، افزون بر آن، کماکان هزاران خانواده زلزله‌زده در چادرهای نامناسب زندگی می‌کنند. همین شرایط نامطلوب باعث شده است که تعدادی از زلزله‌زدگان در اثر سرمازدگی جان خود را از دست بدهند.
مردم زلزله‌زده در کمپ چادرهای اسکان اضطراری شرایط شب‌های سخت زمستان را در حالی سپری می‌کنند که ایستگاه‌های هواشناسی وضع هوا را تا  «°۷-» نیز اعلام کرده‌اند.
برخی شب‌ها دمای هوا در مناطق زلزله‌زده به «۷ -» درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد، که در این دما آب به‌طور کامل منجمد می‌شود.
آنها که از زمین‌لرزه «۷ ریشتری» جان سالم به دربرده‌اند، از سرماخوردگی ساده یا آنفولانزا و عفونت می‌میرند
خبر مرگ چند کودک براثر سرما یا کاستی‌های بهداشتی، درمانی را خانواده‌های آنها با ذکر اسامی و جزییات اعلام کرده‌اند، اما مسئولان فرمانداری و استانداری کرمانشاه این اخبار را تکذیب می‌کنند.
اولین کودکی که مرگش در رسانه‌ها درج شد، «سارینا» نام داشت. دختربچه‌ای دو ساله از روستای «ناوه‌فر» که به گفته پدرش پس از تب و تشنج شدید در «۲۸ دی» جان داد.
یک نوزاد چهارماهه نیز در هفتم بهمن جان‌باخته است
«عبدالله صیفوری» پدر محمد می‌گوید: «پس از زلزله کرمانشاه خانه ما کاملاً تخریب شد و در چادر زندگی می‌کردیم که محمد به دلیل سرمای شدید شب‌ها، سرما خورد، بیماری محمد ۱۵ دی تشدید شد و پزشکان پسرم را در بخش آی‌سی‌یو در بیمارستان محمد کرمانشاهی بستری کردند و درنهایت پسرم در ۲۳دی جانش را از دست داد.»
بنویس بچه‌ام یخ زد
«ماتیار شماعی»، پسربچه‌ای یک سال و نیمه بوده که سوم دی، پس از یک ماه سرماخوردگی جان می‌دهد.
«شهلا احمدی» مادر «ماتیار شماعی» در مورد آسیب‌های زندگی در چادر و سرما می‌گوید: «بعد از زلزله سرپل، خواهرم پایش شکست و پدرم سکته کرد و به کرمانشاه منتقل شدند، اما ما در چادر ماندیم؛ چادری که اسکان موقت بود؛ یعنی به ما گفته بودند موقتی، اما تا یک هفته پیش هنوز در چادر بودیم. بچه‌ام همان روزهای اول سرما خورد… در این مدت هرچه می‌رفتم و التماس می‌کردم به ما کانکس بدهید، ‌می‌گفتند اسمت و درخواستت را بنویس تا نوبتت شود.»
«مادر ماتیار» ادامه داده است: «بالاخره با کمک یک نهاد خیریه توانسته‌اند هفت نفری با خانواده پدری در یک کانکس زندگی کنند، این که می‌گویند بچه‌‌هایمان بر اثر سرما نمردند داغ‌مان را چند برابر می‌کند، بنویس بچه‌ سرما خورده بود، بنویس توی چادر بچه‌ام یخ زد.»
فاجعه عمیق‌تر از آن است که می‌بینید
«فیض‌الله پیری» روزنامه‌نگار اهل قصر شیرین گفته است: «دیشب تلخ‌ترین شب بود وقتی داشتم کمپ احمدآباد سرپل ذهاب را ترک می‌کردم، مادری سر راهمان را گرفت و گفت: «این کودک را ببرید برای خودتان، امشب از سرما می‌میرد.»

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen