Donnerstag, 8. Februar 2018

نماینده مجلس: با قوانین فعلی نمی‌توان با عوامل کودک‌آزاری برخورد کرد

یک عضو فراکسیون زنان مجلس خبر داد که تعدادی از اعضای این فراکسیون در نامه‌ای به رئیس مجلس، با اشاره به «افزایش» کودک‌آزاری در ایران خواستار بررسی سریع‌تر «لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان» شده‌اند.
معصومه آقاپور علیشاهی روزچهارشنبه، ۱۸ بهمن، در مصاحبه با وب‌سایت خانه ملت، وابسته به مجلس، گفت که «با قوانین فعلی نمی‌توان با عوامل کودک‌آزاری‌ها برخورد کرد».
به گفته این نماینده مجلس، در برخی موارد «خلاء قانونی» باعث شده که رسیدگی به جرائم کودک‌آزاری طولانی و «اجرای حکم مرتکبین به کودک‌آزاری با وقفه انجام» شود.
وی همچنین بدون ارائه آمار اعلام کرد که کودک‌آزاری درحال «افزایش» است.
لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان سال ۹۰ و در دولت محمود احمدی‌نژاد به مجلس ارائه شده بود اما در مجلس نهم بررسی نشد. دولت حسن روحانی بار دیگر این لایحه را به مجلس ارائه کرد.
در این لایحه مجازات‌هایی برای آزارهای جسمی و روحی، خرید و فروش، «بهره‌کشی» و «هرزه‌نگاری» از کودکان و نوجوانان تصویب شده‌است.
با این حال مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرده که این لایحه نه تنها از کودکان و نوجوانان حمایت نمی‌کند، بلکه «ناخواسته» منجر به «جرم‌زدایی» از آزار کودکان و نوجوانان یا «مجرم تلقی شدن» خود آنان می‌شود.
در چند ماه گذشته، پرونده سعید طوسی،قاری مشهور قرآن، در مورد «آزار جنسی کودکان»،خبرساز شد.
تعدادی از شاگردان او مدعی شده‌اند که آقای طوسی در سال‌های اخیر به آنها تجاوز یا تعدی جنسی کرده است.
سعید طوسی از قاریان مشهور قرآن است که قرائت‌هایش در نزد رهبر جمهوری اسلامی و در مراسم حکومتی مانند افتتاحیه مجلس شورای اسلامی، نشان‌دهنده اهمیت اوست.
وی اخیرا از اتهام آزار جنسی کودکان تبرئه شد. محمود صادقی،نماینده مجلس در این مورد گفته است: «از قرائن چنین برمی آید که کودک آزار قرآنی مستظهر به حمایت فرد یا افرادی است که در بیت مقام معظم رهبری نفوذ کرده اند.»
این در حالی است که پیشتر مقام‌های قضایی ایران اعمال نفوذ در پرونده سعید طوسی را رد کرده بودند.
همچنین موضوع آزار جنسی و قتل آتنا اصلانی، دختر ۷ ساله اهل پارس‌آباد مغان در استان اردبیل، و بازتاب زیادی در رسانه‌های ایران داشت.
آتنا اصلانی در ۲۸ خرداد به قتل رسید و جسد او ۲۰ روز بعد در پارکینگ مغازه قاتل پیدا شد. متهم به قتل آتنا اصلانی به اتهام «قتل» و «تجاوز جنسی»، صبح روز چهارشنبه ۲۹ شهریور ماه اعدام شد.
این فرد روز چهارشنبه یکم شهریور، در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم، اعترافات قبلی خود دربارهٔ قتل و «تجاوز» را انکار کرده و گفته بود که اعترافات قبلی‌اش «تحت فشار» انجام شده‌است.
قتل اهورا کودک سه ساله دررشت توسط ناپدری اش و مرگ یک دختر پنج ساله به نام «پریا» در شهر ساوه پس از «آزار جسمی» و «ضربه به سر» از جمله دیگر گزارش‌های منتشر شده دربارهٔ کودک آزاری در ماه‌های گذشته بوده‌است.
درهمین حال احمد خاکی، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران، بیشترین علت تماس با اورژانس اجتماعی در سال ۹۵ را «کودک‌آزاری» اعلام کرده‌است.
برخی از مقامات دولتی و انجمن‌های حمایت از کودکان بارها اعلام کرده‌اند که آمار دقیقی از کودک‌آزاری در ایران وجود ندارد و بسیاری از موارد، خصوصاً کودک‌آزاری از سوی والدین گزارش نمی‌شود.
در همین حال رئیس اورژانس اجتماعی کشور خبر داده بر اساس گزارش‌های اعلام شده به این سازمان در سال گذشته، ۶۰ درصد از کودک آزاری‌ها توسط پدر و در مجموع ۸۶ درصد توسط والدین انجام شده‌است.
حسین اسدبیگی روز یکشنبه دوم مهر، اعلام کرده بود که هزار و ۶۴۲ مورد، یعنی ۶۰ درصد از کودک‌آزاری‌های گزارش شده به «مراکز مداخله در بحران»، توسط پدر اتفاق افتاده و تنها یک و نیم درصد از کودک‌آزاری‌ها توسط افراد غریبه انجام شده‌است.
به گفته آقای اسدبیگی، از میان دیگر موارد گزارش‌شده، ۷۳۹ مورد یعنی ۲۶ درصد توسط مادر، ۲۰ مورد توسط برادر، و هشت مورد توسط خواهر انجام شده‌است.
او افزوده که به گفته آقای اسدبیگی، برخی خانواده‌ها موضوع آزار جنسی فرزندانشان را پنهان می‌کنند و به اورژانس اجتماعی کشور گزارش نمی‌دهند.
سیاوش شهریور، سرپرست دفتر اجتماعی استانداری تهران، خرداد ماه سال جاری خبر داده بود که برای نخستین بار طرح «پیشگیری از آزارهای جنسی کودکان» در استان تهران تهیه شده و به زودی رونمایی خواهد شد.
این در حالی است که موضوع آموزش کودکان برای جلوگیری از آزارهای جنسی، از سوی برخی از گروه‌های تندروی مذهبی در ایران مورد انتقاد قرار گرفته‌است.
از جمله در حالی که برخی از مقام‌های دولتی و نمایندگان مجلس می‌گویند بخشی از آموزش‌های سند ۲۰۳۰ یونسکو «با هدف جلوگیری از تجاوز و حفظ حریم شخصی افراد» است، اجرای این سند پس از اعتراض رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکان وی متوقف شد.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen