Montag, 26. Februar 2018

حضور پررنگ تر بانوان تماشاگر در مسابقات بسکتبال و والیبال

خبرگزاری هرانا – دیروز یک روز ویژه برای بانوان تماشاگر ایرانی بود. روزی که آنها توانستند بدون هیچ محدودیتی به مجموعه ورزشی آزادی تهران بیایند. سالن سه‌هزارنفری بسکتبال آزادی، دیروز میزبان دختران، زنان و خانواده‌هایی بود که پس از چند سال ممنوعیت آمده بودند تا دیدار مسابقه ایران را مقابل تیم ملی عراق در رقابت‌های انتخابی جام جهانی ٢٠١٨ ببینند. گفتنی است که فدراسیون جهانی والیبال سال پیش ایران را تهدید کرد در صورتی که مجوز ورود خانم‌ها را به رقابت‌های لیگ جهانی صادر نکند، امتیاز میزبانی این مسابقات را از آنها خواهد گرفت.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از شرق، مسئولان وزارت ورزش و جوانان در حالی مدت‌هاست به دنبال این هستند تا موانع موجود برای ورود بانوان تماشاگر را به سالن‌های مسابقات از میان بردارند که موفق شدند در یک دیدار ملی و رسمی به این هدف خود تحقق ببخشند. البته استارت این حرکت وزارتی‌ها با رقابت‌های لیگ جهانی والیبال ٢٠١٧ زده شد.
جایی که تنها به تعداد مشخصی از بانوان (٣٠٠ نفر) اجازه ورود به سالن را دادند تا با بررسی شرایط، نسبت به مهیاکردن زیرساخت‌های موجود و برطرف‌کردن کاستی‌ها اقدام کنند.
تلاش این مسئولان در حالی ادامه پیدا کرد که بعد از آن خانم‌ها توانستند تماشاگر مسابقات والیبال انتخابی قهرمانی جهان در اردبیل باشند.
این بار دیگر نه گزینشی در کار بود و نه سخت‌گیری‌ای. استادیوم حسین رضازاده جایی بود که درهایش به روی همه بانوان کشور گشوده شد، نه‌فقط برای خانواده ورزشکاران و ورزشی‌ها! اختصاص هزارو ۵٠٠ صندلی از کل ظرفیت این استادیوم شش‌‌هزارنفری به بانوان، اتفاقی بود که خیلی‌ها را غافلگیر کرد؛ اینکه مقامات اردبیلی از شورای تأمین استان گرفته تا استانداری، امام‌جمعه و اداره ورزش و جوانان این شهر چطور شجاعانه ایستادند و بدون اینکه حاشیه‌ای به وجود بیاید، این رویداد بین‌المللی را در نظم و امنیت کامل برگزار کردند.
حالا گفته می‌شود مسئولان ورزش کشور با پشت‌سرگذاشتن این دو رویداد، فضا را از لحاظ فرهنگی به سمتی برده‌‌اند تا به طور کل تابوی ممنوعیت حضور خانم‌های تماشاگر را در مسابقات ورزشی مردان بشکنند. شنیده‌ها حاکی از این است که حراست وزارت ورزش و جوانان در صورتی که اثرهای مثبت لازم را از حضور زنان در دیدار بسکتبال ایران و عراق بگیرد، از این پس مجوز ورود را برای خانم‌ها در سایر مسابقات ملی و باشگاهی به جز فوتبال صادر خواهد کرد.
حضور بانوان در استادیوم‌های ورزشی در سال‌های بعد از انقلاب در شرایطی محدود شد که ورود آنها برای تماشای رقابت‌هایی مانند والیبال، هندبال، بسکتبال و تنیس موردی نداشت تا اینکه رقابت‌های جام جهانی والیبال ۲۰۱۴ یکباره این شرایط را برهم زد. جنجال بر سر ممنوعیت حضور بانوان در استادیوم‌های ورزشی از این مسابقات شروع شد.
انتقادهای بهانه جویانه با مضامین اخلاقی، موضوعی بود که حساسیت‌های نهادهای مسئول را برانگیخت تا در نهایت درهای استادیوم ١٢هزارنفری والیبال آزادی به روی همه بانوان بسته شود.
این اتفاق به حدی بازتاب گسترده‌ای در جامعه داشت که باعث شد ممنوعیت خانم‌ها را به رقابت‌های باشگاهی هم به دنبال داشته باشد.
طولی نکشید که تبعات این اتفاق به مسابقات بسکتبال هم رسید. برخی از زنان با به‌وجودآوردن شرایطی مشابه در سالن بسکتبال، باعث شدند دیگر اجازه تماشای هیچ‌یک از رویدادهای رسمی و باشگاهی این رشته هم به بانوان داده نشود. البته در چهار سال گذشته به طور انگشت‌شمار برخی از هیئت‌های استانی بوده‌‌اند که اجازه ورود خانم‌ها را برای دیدن رقابت‌های لیگ بسکتبال داده‌اند.
سال گذشته فینال لیگ بسکتبال بین تیم‌های دانشگاه آزاد و مهرام در حالی برگزار شد که محمد دادکان، رئیس وقت تربیت بدنی دانشگاه آزاد، با مسئولیت خود زنان را به سالن راه داد.
فینال لیگ امسال نیز در تهران بین دو تیم شهرداری تبریز و مهران برگزار شد که رامین طباطبایی، رئیس فدراسیون بسکتبال، با گرفتن مجوز لازم از حراست وزارت ورزش و جوانان شرایط را برای حضور بانوان در سالن مسابقات فراهم کرد.

فوتبال، همچنان ممنوع

فوتبال یکی دیگر از ورزش‌هایی است که بانوان ایرانی از تماشای دیدن مسابقات آن بعد از انقلاب محروم بوده‌اند.
گروهی از چهره‌های مطرح پیش از این از رئیس‌جمهور خواستند ممنوعیت ورود زنان را از استادیوم‌های این رشته از میان بردارد. اتفاقی که با توجه به سخت‌گیری و حساسیت‌های موجود بعید به نظر می‌رسد به نتیجه‌ای برسد.
در این میان حضور تماشاگران زن سوری در بازی ایران-سوریه و ممنوعیت حضور بانوان ایرانی در آن مسابقه فوتبال فضایی ایجاد کرد که بیشتر از قبل درباره حضور بانوان در ورزشگاه‌ها بحث صورت بگیرد.
گشایش دیروز مختص رشته‌های سالنی است و هنوز درباره فوتبال تصمیم جدیدی گرفته نشده است. با همه این اوصاف از آنجا که هیچ قانونی در ایران مبنی بر ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها وجود ندارد، بسیاری از نخبگان جامعه از مسئولان و مقامات ارشد کشور خواسته‌‌اند با فرهنگ‌سازی و فراهم‌کردن سخت‌افزارهای لازم، پاسخ‌گوی این مطالبه بحق جامعه زنان باشند.
ضمن اینکه نباید از این نکته غافل شد که ایجاد تبعیض بین زنان و مردان در مسابقات ورزشی خلاف منشور المپیک و قوانین مجامع جهانی ورزشی است و ایران را با محرومیت‌های سنگین بین‌المللی مواجه خواهد کرد.
فدراسیون جهانی والیبال سال پیش بود که ایران را علنا تهدید کرد در صورتی که مجوز ورود خانم‌ها را به رقابت‌های لیگ جهانی صادر نکند، امتیاز میزبانی این مسابقات را از آنها خواهد گرفت.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen