Donnerstag, 22. Februar 2018

آمریکا تقاضای پناهندگی «بیش از ۱۰۰ نفر» از مسیحیان و دیگر اقلیت‌های دینی را رد کرده است

وبسایت مجله آمریکایی فارین پالیسی گزارش کرده دولت ترامپ درخواست پناهندگی بیش از ۱۰۰ تن از مسیحیان و دیگر اقلیت‌های دینی را که با خطر احتمالی تعقیب قضایی مواجه بوده‌اند، در طول سال گذشته رد کرده است.
به نوشته نشریه آمریکایی فارین پالیسی این گروه از پناهجویان که بیشترشان مسیحی و دیگر افراد غیرمسلمانند، بیش از یک سال است که در وین منتظر جواب نهایی برای اقامت در آمریکا بودند.
رندی هالتگرن (از حزب جمهوریخواه) و جیمز مک گاورن (از حزب دمکرات)، دو عضو کنگره آمریکا، در تلاشند تا به حدود صد تن از اعضای اقلیت‌های مذهبی مختلف ایرانی به اتریش گریخته اند، کمک کنند.
این دو نماینده کنگره در بیانیه‌ای اعلام کردند که «این افراد از اعضای اقلیت‌های مذهبی در ایران هستند که از سال ۷۹ میلادی مورد سرکوب حکومت ایران قرار گرفتند.»
بنا بر گزارش فارین پالیسی، این پناهجویان ممکن است به ایران بازگرداننده شوند و در آنجا به گفته فعالان حقوق بشری به خاطر درخواست پناهندگی از آمریکا زندانی شوند.
در همین حال، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده هیچ متقاضی پناهندگی ایرانی به ایران بازگردانده نخواهند شد و آمریکا با همکاری اتریش در حال بررسی اسکان این پناهجوها در کشور دیگری است.
به نوشته فارین پالیسی در حالی که مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا، وعده داده بود پیگیر مشکلات مسیحیان در خاورمیانه خواهد شد، اما به گفته منتقدان، این تصمیم دولت ترامپ در رد درخواست پناهندگی مسیحیان، نشان‌دهنده ناکامی واشینگتن در عمل به وعده‌هایش است.
هانس فان د ویرد، معاون سازمان «برنامه‌های کمیته نجات بین‌المللی آمریکا» در این باره گفت: «ریاکاری دولت(ترامپ) حد و مرزی ندارد. دولت آمریکا از رژیم ایران انتقاد می‌کند، اعتراض‌ها را تشویق می‌کند اما از تامین امنیت آنهایی که فرار می‌کنند و از جانب دولت ایران امنیت ندارند، خودداری می‌کند.»
این ایرانی‌ها تحت «متمم لوتنبرگ» مصوب ۱۹۸۹، برای اقامت در آمریکا تقاضای ویزا کرده‌اند. این متمم در ابتدا برای یهودیان اتحاد جماهیر شوروی تصویب شده بود اما بعد به مسیحیان و دیگر اقلیت‌های جمهوری‌های تازه‌ استقلا‌ل‌یافته شوروی و ایران تعمیم داده شد.
به نوشته فارین پالیسی پیش از دولت دونالد ترامپ، تقریبا ۱۰۰ درصد افرادی که مشمول این متمم می‌شدند موفق به دریافت اقامت در آمریکا بودند.
مطابق این متمم دولت آمریکا موظف به ارائه دلیل برای رد تقاضای پناهجویان است اما به گفته وکلا مسئولان آمریکایی گفته‌اند ارائه دلیل در زمره اختیارات دولت است.
یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است وزارت امنیت داخلی آمریکا این درخواست‌ها را رد کرده و این وزراتخانه هم از دادن توضیح به فارین پالیسی خودداری کرده است.
به گفته این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نامی از وی برده نشده، درخواست این پناهجویان هم مانند سایر تقاضاها از مجاری دیگر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های آمریکایی عبور کرده است.
این مقام آمریکایی گفته است ایالات متحده، اتریش و دیگر دولت‌ها در حال بررسی دیگر گزینه‌ها و از جمله فرستادن این پناهجویان به جایی دیگر یا اعطای پناهندگی از سوی دیگر کشورها هستند.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen