Mittwoch, 7. Februar 2018

معوقات مزدی چند ماهه کارگران در هفت واحد جداگانه

خبرگزاری هرانا – کارگران سدچم ‌شیر گچساران، کارگران کارخانه هپکو در استان مرکزی، کارگران پیمانکاری ماشین‌سازی اراک، کارگران شهرداری صفادشت، کارگران شهرداری پیرانشهر، کارگران شهرداری مریوان و کارگران قند فسا از معوقات مزدی چندین ماهه خود خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۱۷، معاون اجرایی سد چم ‌شیر گچساران در حاشیه پروژه سد گفت: “حدود ۸ ماه است که حقوق کارگران سد پرداخت نشده و تلاش می‌کنیم تا پایان سال دو ماه حقوق و عیدی کارگران را پرداخت کنیم”.
محمد رضا فاضل در آیین جشن کارگری در سد چم شیر گچساران افزود: “سد چم ‌شیر می‌تواند ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب حجم آب را ذخیره کند. سد چم ‌شیر در راستای کمک به صنعت و کشاورزی در گچساران در حال احداث است و این سد می‌تواند ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب حجم آب را ذخیره کند. در حال حاضر ۱۱۰۰ نفر در سد چم‌ شیر مشغول به فعالیت هستند. سد چم شیر در حال حاضر از پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی برخوردار است”.
معاون اجرایی سد چم ‌شیر گچساران خاطرنشان کرد: “امید می رود تا جهت تکمیل این پروژه عظیم اعتباراتی از منابع استانی و ملی تخصیص داده شود”.
محمد رضا فاضل در جمع خبرنگاران افزود: “سد و نیروگاه چم شیر می‌تواند سالانه یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب را تنظیم کند. با آبگیری سد چم‌شیر در سال آینده، آب مورد نیاز بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این منطقه تأمین خواهد شد”.
معاون اجرایی سد و نیروگاه چم شیر گچساران تصریح کرد: “از اهداف مهم این پروژه ملی می توان به تأمین آب کشاورزی زمین‌های پایین دستی، مصرف صنعت، تقویت سفره‌های زیر زمینی گچساران، امکان ایجاد وتوسعه شیلات و منطقه گردشگری و ایجاد مشاغل پایدار اشاره کرد”.
فاضل عنوان کرد: “سد چم شیر دارای سه نیروگاه ۵۵ مگاوات و ۲ نیروگاه ۵.۵ مگاواتی است. جمعا این سد دارای ظرفیت ۱۷۶مگاوات است. ارتفاع بدنه سد چم شیر ۱۵۱ متر از پی، طول تاج ۶۸۰ متر و عرض تاج ۷ متر است که این سد ۶۰۴ متر از سطح دریا بالاتر قرار گرفته است”.
فاضل بیان کرد: “جهت احداث راهای دسترسی به محل سازه‌ها نزدیک به ۷۰۰۰ متر حفاری زیر زمینی صورت گرفته که این حفاری تاکنون ۱۰۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.در این پروژه یک میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب بتن‌ ریزی صورت گرفته است. اعتبار این پروژه ۲۲۹ میلیون یورو بوده که تا کنون ۹۵ درصد این اعتبارات جذب شده است. در کنار نیروهای ایرانی ۷۰ نفر کارگر چینی نیز در زمینه احداث لوله‌ها و نصب و راه‌اندازی توربین مشغول به کار هستند”.
وی افزود: “عملیات اجرایی احداث سد و نیروگاه چم شیر در سال ۱۳۸۸ آغاز شده است. با اختصاص ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار این سد در دی ماه سال آینده عملیات آبگیری انجام خواهد شد. آبگیری اولیه در سال آینده تا حجم ۵۶۰ مترمکعب انجام می‌شود. برای تکمیل نهایی سد و نیروگاه چم شیر مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است”.
رحیمی، فرماندار گچساران نیز اضافه کرد: “پرداخت مطالبات کارگران سد چم شیر گچساران به علت مشکلات اقتصادی عقب افتاده بود ولی هیچگاه عرصه کار را ترک نکردند. تاکنون ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل فاینانس برای ساخت سد چم شیر گچساران هزینه شده است”.

کارگران هپکو یک ماه از طلب‌شان را گرفتند/سازمان خصوصی‌سازی با تاخیر به تعهدش عمل کرد

به گزارش ایلنا مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۱۷، معادل یک ماه از معوقات مزدی کارگران هپکو توسط سازمان خصوصی‌سازی پرداخت شد. این کارگران هنوز دو ماه مطالبات مزدی دارند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران کارخانه هپکو در استان مرکزی می‌گویند: “بعد از برپایی تجمع اعتراضی روز گذشته، سازمان خصوصی‌سازی معادل یک ماه از معوقات مزدی آنها را پرداخت کرده‌ است”.
این کارگران یادآور شدند: “روز ۲۵ دی‌ماه، جلسه‌ای با حضور نمایندگان ادارات کار، صنایع و سازمان خصوصی‌سازی برگزار و مقرر شده بود که بخشی از مطالبات مزدی آنها هرچه سریع‌تر پرداخت شود”.
آنها افزود: “پس از گذشت بیش از بیست روز، این مصوبه اجرایی نشد و به همین دلیل روز گذشته، با برپایی تجمع صنفی پیگیر مطالبات معوقه خود شدیم”.
به گفته این کارگران، پس از اجتماع صنفی روز گذشته؛ سازمان خصوصی‌سازی معادل یک ماه از معوقات مزدی آنها را پرداخت کرد و در حال حاضر طلب مزدی باقیمانده آنها تنها شامل مطالبات ماه‌های آذر و دی می‌شود.
در همین رابطه محمد تقی‌آبایی (مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی) به ایلنا گفت: “در جلسه ۲۵ دی‌ماه، مقرر شد سازمان خصوصی‌سازی تا پایان بهمن، بابت دستمزد ماه‌های آبان و آذر با کارگران تسویه حساب کند. اما متاسفانه به دلایل نامشخص، این سازمان به تعهد خود با تاخیر عمل کرد. برای همین روز گذشته کارگران تجمع اعتراضی برپا کردند”.
آبایی گفت: “درحال حاضر، مطالبات آبان‌ماه به حساب کارگران واریز شده و امیدواریم سازمان خصوصی‌سازی طبق توافق انجام شده تا پایان بهمن، نسبت به پرداختِ دستمزد آذرماه نیز اقدام کند”.
کارخانه ماشین‌های راه‌سازی هپکو که نزدیک به ۹۰۰ کارگر دارد، از واحدهای صنعتی بزرگ استان مرکزی محسوب می‌شود.
مشکلات کارگران این واحد صنعتی به ابتدای سال جاری بازمی‌گردد. در ابتدای سال جاری، مالکیت سهام کارخانه هپکو به یک سرمایه‌گذار جدید در بخش خصوصی واگذار شد، اما سهامدار جدید نتوانست به تعهدی که در مورد پرداخت مطالبات معوقه کارگران داده بود، عمل کند.
نتیجه این بدقولی، اعتراض گسترده‌ای بود که کارگران هپکو در واپسین روزهای تابستان امسال انجام دادند و از آن زمان تاکنون کارخانه هپکو زیر نظر سازمان خصوصی‌سازی اداره می‌شود و مطالبات کارگران همچنان با تاخیر پرداخت می‌شود.

مطالبات مزدی کارگران پیمانکاریِ ماشین‌سازی اراک پرداخت نشد

به گزارش ایلنا مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۱۶، کارگران پیمانکاری ماشین‌سازی اراک در چهار ماه گذشته هیچ مزدی دریافت نکرده‌اند. مدیرکل کار استان مرکزی می‌گوید: “طبق قرار داد، پیمانکار ملزم به پرداخت مطالبات کارگران بوده‌است”.
شماری از کارگران کارخانه ماشین‌سازی اراک از به‌ تاخیر افتادن پرداخت معوقات مزدی خود خبر می‌دهند.
این کارگران که به صورت پیمانکاری در مشاغلی همچون جوشکار صنعتی و دیگ‌های بخار مشغول کارند، نزدیک به ۶۰ نفر می‌شوند و مدعی هستند از مهرماه سال جاری تاکنون، مزدی دریافت نکردند.
آن‌ها می‌گویند از استانداری استان مرکزی درخواست دارند که به مطالبات آنها رسیدگی شود.
در همین رابطه محمدتقی‌آبایی (مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی) به خبرنگار ایلنا گفت: “غیر از کارگران پیمانکاری ماشین‌سازی اراک، بقیه کارگران این مجموعه مشکل معوقات مزدی ندارند”.
وی افزود: “برای همین، تعدادی از این کارگران با مراجعه به استانداری و ثبت درخواست خواستار رسیدگی به وضعیت خود شده‌اند”.
آبایی با بیان اینکه طبق قرارداد، پیمانکار موظف بوده تا برای ۲-۳ ماه، مطالبات مزدی کارگران را بدون دریافت هرگونه وجهی از کارفرمای اصلی پرداخت کند، ادامه داد: “وضعیت پیش آمده در دستور کار این اداره قرار دارد و امیدواریم که هرچه زود‌تر مشکل پیش آمده برطرف شود”.
این مقام مسئول در عین‌حال از برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی کار در این واحد صنعتی برای امروز (دوشنبه، ۱۶ بهمن ماه) خبر داد و گفت: “جدا از این اتفاق، هم‌اکنون طرح طبقه‌بندیِ مشاغل این واحد صنعتی مورد بازنگری کامل قرار گرفته و قرار است به زودی طرح جدید در این واحد صنعتی اجرایی شود”.
وی با یادآوری اینکه طبق قانون، پیمانکاران، موظفند تمامی مزایایی را که با اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل به کارگران قرارداد مستقیم تعلق می‌گیرد، به کارگران پیمانکاری نیز پراخت کنند، گفت: “در طرح جدید، منافع صنفی همه کارگران شاغل در ماشین‌سازی اراک پیش بینی‌شده است و برابر مقرارت موجود این مزایا به همه کارگران قرارداد مستقیم و پیمانکاری تعلق می‌گیرد”.

مطالبات مزدی کارگرانِ شهرداری صفادشت هنوز پرداخت نشده/شهردار: به زودی همه معوقات پرداخت می‌شود

به گزارش ایلنا مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۱۴، درحالی‌که مشکل عدم پرداخت دستمزد معوقه نزدیک به ۴۳۰ کارگر شهرداری صفادشت در استان تهران هنوز ادامه دارد، شهردار این منطقه گفت: “به زودی مطالبات همه کارگران را پرداخت می‌کنیم”.
منابع کارگری ایلنا در شهرداری صفادشت گزارش دادند؛ این کارگران که در شهرداری صفادشت و سازمان‌های وابسته به آن به‌صورت پیمانی، قراردادی و روزمزدی مشغول کارند. دست‌کم ۵ماه حقوق معوقه طلب دارند.
کارگران با بیان اینکه مهم‌ترین عامل پرداخت نشدن مزد آن‌ها کمبود نقدینگی و نبود منابع مالی است، در ادامه افزودند: “آخرین حقوقی که دریافت کرده‌ایم مربوط به دستمزد شهریور ماه می‌شد که کارفرما آن را به‌صورت حداقلی بدون احتساب اضافه‌کاری‌ها حدود یک هفته قبل پرداخت کرده است”.
برپایه اطلاعاتی که به نقل از کارگران شهرداری صفادشت در اختیار ایلنا قرار گرفته است؛ جدا از معوقات مزدی، کارگران فاقد امنیت شغلی هستند به‌گونه‌ای که طی دو ماه گذشته حدود ۳۰ نفر از همکاران پیمانکار آن‌ها با اتمام قرارداد یکی از پیمانکاران در مجموعه مناطق شهرداری صفادشت، شغلشان را از دست داده‌اند.
طبق اظهارات کارگران شهرداری صفادشت؛ این تعداد از کارگران به دلیل عدم دریافت حقوق و دستمزد در ۵ ماه گذشته با مشکلات مالی و خانوادگی روبرو شده‌اند.
آنها همچنین اعلام کردند؛ بار‌ها از شهردار و شورای شهر درخواست کرده‌اند حقوق معوقه را پرداخت نمایند ولی مسئولان تنها قول می‌دهند و در عمل کاری انجام نمی‌شود.
مطالبات کارگران شهرداری صفا دشت به زودی پرداخت می شود
شهردار شهرداری صفادشت با تایید این معوقات مزدی، کمبود منابع مالی را علت به تاخیر افتادن دستمزد کارگران عنوان کرد.
محمدعلی کریمی با بیان اینکه در سال جاری درآمد شهرداری صفادشت به حداقل کاهش یافته است، افزود: “به دنبال تامین منابع هستیم تا مطالبات کارگران را حداکثر تا پایان بهمن ماه پرداخت کنیم”.
به گفته وی، مطالبات کارگران شهرداری صفادشت در حال حاضر سه ماه به تاخیر افتاده است، افزود: “کارگران دستمزد ماهای مهر، آبان و آذر خود را دریافت نکرده‌اند. علاوه بر این دستمزد شهریور ماه کارگران به‌صورت پایه حقوق پرداخت شده است”.
وی تاکید کرد: “تا پایان هفته جاری این سه ماه معوقات مزدی به‌صورت حداقلی (پایه حقوق) به کارگران پرداخت می‌شود. تا پایان بهمن ماه جاری نیز همه مطالبات مربوط به اضافه‌کاری کارگران پرداخت می‌شود”.
او افزود: “موضوع مطالبات معوقه کارگران شهرداری را با برخی نهادهای دولتی مستقر در استان و سازمان همیاری‌های شهرداری‌ها پیگیری کردیم و امیدواریم به نتیجه قابل قبولی برسد”.
شهردار صفادشت همچنین اظهار داشت: “کاهش درآمد شهرداری صفادشت باعث بروز مشکلات ناشی از کمبود منابع مالی شده است به همین دلیل هم‌اکنون کارگران معوقات مزدی طلب دارند”.
به گفته وی، شهرداری صفادشت برای تامین منابع مالی خود برخی اماکن خدماتی، ورزشی و تفریحی در شهر تاسیس کرده که این اماکن هنوز به سوددهی کامل نرسیده‌اند.

شهردار پیرانشهر مطرح کرد؛ بدهی ۲۵میلیارد تومانی شهرداری/تاخیر دو ماهه در دستمزد کارگران جبران می‌شود

به گزارش ایلنا مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۱۳، شهردار پیرانشهر از تاخیر دو ماهه در پرداخت دستمزد کارگران شهرداری پیرانشهر خبر داد و گفت: “شهرداری پیرانشهر ۲۵میلیارد تومان بدهی دارد”.
انور سعیدی (شهردار پیرانشهر) در جلسه‌ای که روز جمعه (۱۳ بهمن ماه) با حضور جمعی از مسئولان و فعالان رسانه‌ای در محل سالن اجتماعات شهرداری پیرانشهر برگزار شد، گفت: “دو ماه از دستمزد مجموع کارگران شهرداری پیرانشهر به دلیل کمبود منابع مالی و به دنبال آن افزایش بدهی‌های مالی به تاخیر افتاده است”.
وی با بیان اینکه شهرداری پیرانشهر در تأمین درآمدهای پایدار با مشکلات جدی مواجه است، ادامه داد: “نبود ساخت و سازهای فراوان و عدم پرداخت به موقع عوارضات ساختمانی توسط شهروندان و همچنین نبود درآمدهای پایدار در شهرداری پیرانشهر باعث شده درخصوص پرداخت حقوق و معوقات کارکنان و کارگران شهرداری پیرانشهر با مشکلاتی مواجه شویم”.
وی گفت: “باتوجه به وضعیت فعلی مالی شهرداری و تأمین هزینه پرداخت ماهانه حدود ۸۰۰ میلیون تومان به عنوان حقوق پرسنل و شرکت‌های خدماتی، تا امروز یک ماه در پرداخت حقوق کارکنان و دو ماه در پرداخت دستمزد کارگران عقب هستیم ولی با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امیدواریم تا پایان سالجاری مطالبات کارگران به‌روز شود”.
سعیدی در بخش دیگری از سخنان خود به میزان بدهی شهرداری اشاره کرد و اظهار داشت: “براساس تغییر و تحولات صورت گرفته که در تاریخ ۶ آذرماه ۹۶ در این شهرداری انجام شد و براساس اسناد موجود، میزان بدهی این شهرداری حدود ۲۵ میلیارد تومان برآورد شده است که از این مبلغ حدود ۱۷ میلیارد تومان مربوط به بدهی‌های پیمانکاران و سایر سازمانها و اشخاص حقیقی و حقوقی و نهادی دولتی بوده و همچنین ۵ میلیارد هم بدهی مربوط به پرونده محکومیت‌های دادگستری است که انشاءلله سعی خواهیم کرد با مدیریت جدید و تدابیر مجموعه جدید شورا همزمان با ارائه خدمات در بخش‌های مختلف عمران و آبادانی نسبت به اولویت‌بندی در پرداخت بدهی‌ها اقدام کنیم”.
وی درخصوص وجود نیروی مازاد در شهرداری پیرانشهر گفت: “باتوجه به گستردگی حوزه خدماتی شهرداری و فراهم بودن بسترهای لازم جهت انجام کار می‌توان گفت که نیروی مازادی در این شهرداری وجود ندارد ولی تاکنون در نحوه بکارگیری افراد در پست‌های تخصصی ایراداتی وجود داشت که بیشتر جنبه کمی مورد نظر بوده است نه کیفیت کاری ولی با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سعی خواهد شد در مدیریت جدید هرکس براساس تجربه مفید کاری و تخصص لازم و لیاقت و شایستگی بکار گرفته شود و بدون شک در دوره جدید، کیفیت در اولویت شهرداری قرار خواهد داشت نه کمیت”.
شهردار پیرانشهر در بخش پایانی سخنان خود از تحقق کامل بودجه پیشنهادی سال ۹۶ شهرداری پیرانشهر تا پایان سال خبر داد و گفت: “با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بودجه پیشنهادی شورای شهر تا پایان سال ۹۶ بطور کامل محقق خواهد شد و بودجه پیشنهادی شورای شهر برای سال ۹۷ نیز حدود ۲۸ میلیارد تومان است که در مقایسه با بودجه ۲۱ میلیاردی سال قبل از رشد ۳۳ درصدی برخوردار است”.
وی در خصوص تخصیص بودجه سالیانه و اختصاص آن در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان به نهادها و سازمان‌های دولتی، خواستار توجه بیشتر امسئولان به شهرداری پیرانشهر و یادآور شد: “متاسفانه چند سالی است که شهرداری پیرانشهر در این خصوص با بی‌مهری مسئولان مواجه شده و اعتبارات کافی به این شهرداری اختصاص داده نشده است که امیدوارم در سال آتی این مهم بیشتر مورد توجه مسئولان کمیته برنامه‌ریزی واقع شود”.

جمعی از کارگران شهرداری مریوان: از مسئولان می‌خواهیم قبل از پایان سال، مطالبات ما را بپردازند

به گزارش ایلنا مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۱۱، جمعی از کارگران مریوان خواستار پرداخت معوقات مزدی خود قبل از پایان سال شدند.
جمعی از کارگران شهرداری مریوان در تماس با ایلنا از عدم پرداخت معوقات مزدی خود انتقاد کردند و گفتند: “دغدغه‌های شهردار جدید و کمبود بودجه را درک می‌کنیم؛ ولی ما کارگران چه گناهی مرتکب شده‌ایم که باید بار مشکلات بر دوش ما باشد و تاوان ندانم‌کاری‌های مدیران قبلی را بپردازیم”.
این کارگران با بیان اینکه بارها مسئولان تاکید کرده‌اند باید مزد کارگر را پیش از آن که عرق جبینش خشک شود؛ پرداخت، افزودند: “ماه‌ها مزد عقب‌افتاده داریم، حتی مزایای شش ماه دوم سال گذشته را نیز دریافت نکرده‌ایم”.
نگرانی این کارگران علاوه بر تاخیرهای طولانی، بابت بی‌پولی شب عید و پایان سال است و می‌گویند: “ضمن قدردانی از شهردار جدید مریوان که اولویت دغدغه‌هایش، مطالبات کارگران است، از همه مقامات و مسئولان می‌خواهیم قبل از پایان سال، مطالبات مزدی ما را بپردازند”.
یکی از پاکبان‌های مریوانی می‌گوید: “در سرمای سخت مریوان، روز و شب به نظافت و خدمت‌رسانی مشغولیم. این عدالت نیست که شب با جیب خالی به خانه برگردیم و حق و حقوقمان را نپردازند”.
حدود سیصد کارگر شهرداری مریوان، در هفته‌های گذشته دو ماه از هفت ماه دستمزد عقب‌افتاده خود را دریافت کردند. شهردار مریوان در ارتباط با تاخیر در پرداخت دستمزدها می‌گوید: “کمبود بدهی و انباشت مطالبات شهرداری، مربوط به مدیریت قبلی است و تلاش خواهیم کرد در اسرع وقت با تامین نقدینگی، مطالبات کارگران را بپردازیم”.

نماینده کارگران قند فسا: معوقات مزدی داریم/کارفرما: کمبود نقدینگی مشکل‌ساز است

به گزارش ایلنا مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۰۹، عضو شورای اسلامی کار واحد تولیدی قند فسا می‌گوید: “کارگران این کارخانه علیرغم راه‌اندازی خطوط تولید، دو ماه مزد پرداخت نشده دارند. درمقابل کارفرما نیز می‌گوید: کمبود نقدینگی، این واحد تولیدی را با مشکل مواجه کرده‌است”.
عبدالرضا خراسانی (عضو شورای اسلامی کار کارخانه قند فسا) در ارتباط با شرایط شغلی خود و همکارانش به خبرنگار ایلنا گفت: “وضعیت تولید و گردش مالی این واحد تولیدی به قدری بهبود یافته که برخلاف گذشته ظرفیت تولید زیاد شده و مدت زمان فعالیت کارخانه نیز افزایش یافته و به نُه ماه در سال رسیده است”.
وی ادامه داد: “مساعدت دولت در راه‌اندازی دوباره کارخانه و تهیه مواد اولیه موثر بوده است”.
خراسانی افزود: “باوجود بهبود وضعیت واحد، اکنون دو ماه است که این کارخانه دستمزد کارگران را نداده است”.
خراسانی ضمن اشاره به افزایش کارگران دانشجو و جوان در قالب طرح “کارورزی” در این واحد، در رابطه با امنیت شغلی کارخانه قند فسا افزود: “این واحد در یک دهه گذشته بیش از ۷۵۰ کارگر داشته است که در این مدت، رقم یاد شده بجای افزوده شدن، کم شده و به حدود ۲۵۰ کارگر رسیده و ۵۰۰ نفر در این مدت در مجموع تعدیل شده‌اند”.
عضو شورای اسلامی کار واحد تولیدی قند فسا در پایان به بحث ایمنی کار پرداخت و افزود: “وضعیت ایمنی کار نیز چندان مساعد نیست و ما چندماه است درخواست تهیه کفش مخصوص برای کارگران کرده‌ایم که هنوز پاسخی نگرفتیم”.
در مقابل؛ مجید بختیار (مدیرعامل شرکت قند فسا) درباره تاخیر در پرداخت حقوق کارگران طی دو ماه اخیر به خبرنگار ما گفت: “به دلیل عدم وصول طلب ما از دولت و نیز از بنکداران بخش خصوصی، ما با مشکلاتی از قبیل عدم وجود نقدینگی مواجه شده‌ایم که موجب شده با معضلاتی مانند عدم پرداخت صورت‌حسابِ شرکت گاز و تاخیر در پرداخت مزد مواجه شویم”.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen