Mittwoch, 27. September 2017

علی شمخانی از امکان تحریم کردستان عراق توسط ایران خبر داد

یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌گوید که علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در جلسه غیرعلنی مجلس از اعمال تحریم علیه اقلیم کردستان سخن گفته است تا از جدایی این منطقه از کشور عراق جلوگیری شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، جبار کوچکی‌نژاد نماینده شهر رشت با تشریح جلسه غیرعلنی روز چهارشنبه پنجم مهرماه در مجلس اظهار داشت علی شمخانی اطمینان داده است که می‌توان اقدامات مختلفی به کار بست «تا کردها مجبور به عقب‌نشینی شوند».
به گفته وی، «آقای شمخانی معتقد بود مذاکرات سه جانبه بین ایران، عراق و ترکیه ادامه دارد و همزمان مذاکراتی با گروه‌ها و احزاب اقلیم کردستان نیز انجام خواهد شد. در عین حال که فشارهای تحریمی هم اعمال می‌شود».
تهران در حالی از تحریم اقلیم کردستان عراق خبر داده است که ایران همواره تحریم کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی را «غیرقانونی» و «غیرانسانی» دانسته و آن را محکوم کرده است.
نتایج نهایی همه‌پرسی استقلال کردستان روز چهارشنبه اعلام شد که نشان می‌دهد بیش از ۹۲ درصد شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی به گزینه استقلال رای مثبت داده‌اند. ایران اما از همان ابتدا همصدا با ترکیه و دولت عراق مخالف انجام این همه‌پرسی و جدایی اقلیم کردستان از عراق بوده است.
بر اساس اظهارات نماینده مردم رشت در مجلس، آقای شمخانی گفته که جمهوری اسلامی «پیش از همه‌پرسی، یک اتحادیه منطقه‌ای را با حضور عراق، ترکیه و ایران تشکیل داد و مذاکرات فشرده‌ای را با مقامات اقلیم کردستان پیش برد که موفقیتی صورت نگرفت، اما اکنون مرحله دیگری آغاز شده و اقدامات دیگری در دستور کار قرار می‌گیرد».
بر اساس این گزارش، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران سپس در تشریح ابزارهای ممکن برای مقابله با جدایی کردستان عراق گفته است که بغداد «می‌تواند حتی اقدام نظامی انجام دهد زیرا تجزیه‌طلبی در داخل خاک عراق رخ داده و این همه‌پرسی خلاف قانون اساسی عراق بوده است».
این در حالی است که حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق استفاده از زور برای مقابله با اقلیم کردستان را منتفی دانسته و تاکید کرده که خواستار جنگ بین شهروندان عراقی نیست، اما با وجود این، پارلمان عراق روز چهارشنبه به محاکمه مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان و دیگر عوامل برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان رای داد.
در این شرایط چنانکه آقای کوچکی‌نژاد عنوان کرده است، علی شمخانی در مجلس گفته که ایران از اقدامات عراق حمایت خواهد کرد و «دولت عراق باید برای اجرای برخی اقدامات از سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای ایران و ترکیه درخواست کند».
وی توضیح بیشتری درباره این اقدامات احتمالی نداده است. ایران هم‌اکنون مرز هوایی خود را به کردستان عراق بسته است.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen