Mittwoch, 22. November 2017

افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان از اول آذر

دبیر ستاد تنظیم بازار روز سه‌شنبه ۳۰ آبان اعلام کرد که قیمت نان طبق برنامه اعلامی از روز چهارشنبه، اول آذرماه، طبق برنامه افزایش می‌یابد.
به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا و خبرگزاری فارس، محسن بهرامی ارض‌اقدس درباره افزایش قیمت نان که به صورت موردی از سوی مجلس مورد انتقاد قرار گرفته بود، گفت: «آرد برای مصارف صنفی صنعتی و نانوایی‌های آزادپز با گندم ۹۰۰ تومانی و برای نانوایی‌های سنتی با گندم ۶۰۰ تومانی عرضه می‌شود و افزایش قیمت نان تاثیری در قیمت آرد نخواهد داشت».
وی با اعلام اینکه یکسان سازی نرخ آرد در مرحله بعد با تصویب طرح جامع آرد و نان اجرا می‌شود،‌ افزود این طرح اکنون در دست بررسی است و نیاز به تصویب دولت دارد.
دبیر ستاد تنظیم بازار با اشاره به اینکه تصمیم افزایش قیمت نان در مقایسه با هزینه‌ها باید «فایده بیشتری» داشته باشد،‌ بر لزوم «واقعی سازی» قیمت نان تاکید کرد و افزود: «با توجه به اهمیت موضوع گندم، آرد و نان، دولت سالانه رقم بالایی برای یارانه این بخش می‌پردازد اما بازیافت این یارانه مابه‌ازای خوبی ندارد».
وی در این ارتباط به آنچه نارضایتی گندمکاران، آسیابان‌ها و نانوایی‌ها نامید، ‌اشاره کرد و گفت: «خبازان نرخ نان و دستمزدها را مناسب نمی‌دانند و از طرفی مصرف کنندگان نیز با وجود آنکه برای رفاه حال آنها ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود، ناراضی هستند».
محسن بهرامی ارض‌اقدس نگفت که به کدام منبع آماری در مورد نارضایتی‌های مورد اشاره، استناد کرده است.
دبیر ستاد تنظیم بازار در پاسخ به انتقادها در مورد تاثیر افزایش قیمت نان گفت که نقش نان در سبد خانوار در مقایسه با برخی کالاهای دیگر کمتر است و افزود: «دو و سه دهم درصد از هزینه سبد خانوار در کشور، نان است در حالی که سهم گوشت در سبد خانوار ۲۳ درصد است».
اما وب‌سایت «ایانا» که اخبار کشاورزی ایران را منتشر می‌کند٬ به نقل از کاوه زرگران٬ رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نوشته که «سرانه مصرف نان ایرانیان بسیار بالاتر از میانگین جهانی است».
به گفته وی، «میانگین جهانی مصرف نان ۶۰ الی ۷۰ کیلوگرم در سال است، در حالی که متوسط مصرف ۱۷۰ کیلوگرم در سال نیز در کشور ما ثبت شده است».
موضوع افزایش قیمت انواع نان‌های سنتی در ایران از روز اول آذر در شرایطی مطرح شده است که پیشتر، قاسم زراعتکار، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی، روز ۲۵ آبان، افزایش قیمت نان از سوی نانوایی‌های دولتی را «تخلف» دانسته و هشدار داده بود که با متخلفان برخورد می‌شود.
در همین حال، به گفته علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف، با آنکه درخواست اتحادیه‌ها افزایش حداقل ۳۰ درصدی قیمت بود، ستاد تنظیم بازار با افزایش قیمت در حد ۱۵ درصد و به شرط افزایش کیفیت نان موافقت کرد.
به نوشته خبرگزاری تسنیم، در چند ماه گذشته ‌نانوایان از ارزانی قیمت نان شکایت کرده بودند.
اعلام تغییر قیمت نان از اول آذرماه در حالی اعلام شده است که بر اساس گزارش‌ها، «قرار نیست در وزن چانه نان تغییری صورت گیرد و شرایط و وضعیت تولید نان مانند سابق خواهد بود».
به نوشته خبرگزاری ایلنا،‌ هم اکنون قیمت نان لواش ۲۱۰ تومان، بربری ساده ۶۵۰ تومان، سنگک ۸۰۰ تومان، تافتون سنتی ۴۰۰ تومان و تافتون گردون ۲۱۰ تومان است.
به گزارش ایسنا، با احتساب افزایش ۱۵درصدی، احتمالا قیمت نان سنگک و بربری به ۹۲۰ تومان، نان تافتون به ۴۶۰ تومان و نان لواش به ۲۵۰ تومان خواهد رسید.
برای پخت نان سنتی در ایران، به طور معمول بیش از ۹ میلیون تن گندم مصرف می‌شود.
تاثیر افزایش قیمت نان بر معیشت کارگران و اقشار فرودست
به گزارش خبرگزاری ایلنا، رمضان محمد ولی، عضو انجمن اسلامی کارگران خباز کشور،‌ از افزایش قیمت نان در ایران انتقاد کرد و گفت: «به نظر می‌رسد مدافعان افزایش قیمت نان هنوز نمی‌دانند که نان یکی از مهم‌ترین کالای‌های اساسی است و افزایش بهای آن در ماه های انتهایی سال چه تاثیراتی بر معیشت کارگران و طبقات فرودست جامعه می‌گذارد».
وی با اشاره به اینکه نان یکی از اقلام اساسی و یک کالای استراتژیک در سفره مردم است،‌ افزود که افزایش قیمت آن موجب افزایش سطح تورم می‌شود.
رمضان محمد ولی با اعلام اینکه «خیلی ها با نان شکم خود را سیر نگه می‌دارند» ‌تاکید کرد که افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان، معیشت بسیاری را تحت الشعاع قرار می‌دهد.
احمد علوی،استاد اقتصاد در دانشگاه استکهلم، به رادیو فردا در این مورد می گوید: «امنیت و ایمنی غذایی-یعنی دسترسی به غذای حداقل و مناسب یکی از اهداف راهبردی دولت‌ها و همچنین یکی از مولفه‌های امنیت ملی به‌شمار می‌آید. به همین دلیل است که دولتها فارغ از هر نظام اقتصادی برای آن اهمیت بسیاری قائل هستند. چه ناامنی غذایی و سوء تغذیه می‌تواند به سرعت به مسئله سیاسی و امنیتی تبدیل شود. به همین دلیل دسترسی به غذا به نوعی شاخص امنیت پایدار هست. صرفنظر از این مطلب، دسترسی شهروندان به غذا یکی از شاخص‌های مهم میزان توسعه یافتی کشورها است.»​
در حال حاضر، حداقل دستمزد ماهانه کارگران ۹۳۰ هزار تومان است ولی به گفته تشکل‌های کارگری مورد پذیرش جمهوری اسلامی ایران، هزینه زندگی ماهانه یک خانوار کارگری بیش از دو میلیون تومان است.
رمضان محمد ولی، عضو انجمن اسلامی کارگران خباز کشور، با بیان اینکه دولت زمان مناسبی را برای افزایش قیمت نان انتخاب نکرده است، گفت: «اعلام افزایش قیمت نان در سال ۹۶، باید انتهای سال گذشته اعلام می‌شد چرا که باید سهم آن در سبد هزینه‌های خانوارهای کارگری پیش‌بینی و در افزایش سالیانه سطح حداقل دستمزد سال جاری لحاظ می‌شد؛ نه اینکه تازه بخواهیم به صورت چراغ خاموش در نیمه دوم سال قیمت‌ها را افزایش دهیم و بعد هم انتظار داشته باشیم که کسی به آن اعتراض نکند».
او همچنین گفت که با اعلام افزایش قیمت نان، زمزمه‌های افزایش قیمت کالاهای دیگر هم شنیده می‌شود.
آقای علوی می گوید «در ده سال اخیر با کاهش رشد اقتصادی، افزایش بیکاری، تورم، توزیع غیر متعادل ثروت و درآمد، بودجه خانوار نامتعادل باقی مانده‌است. همین امر امنیت غذایی بخشی از جمعیت- بخصوص سه دهک از کم درآمدترین- به خطر انداخته‌است. سوء تغذیه یکی از پیامدهای وضعیتی است که با افزایش بیکاری، تورم، توزیع غیر متعادل ثروت و درآمد، و عدم تعادل بودجه خانوار توصیف می‌شود.»

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen