Freitag, 24. November 2017

اخبار کارگری؛ تجمع کارگران، معوقات مزدی

خبرگزاری هرانا – تعدادی از آتش‌نشانان ایستگاه‌های مختلف ساوه به نشانه اعتراض در محوطه ایستگاه مرکزی آتش‌نشانی این شهر تجمع کردند، این آتش‌نشانان از مهرماه مطالبات مزدی دارند و حقوق برخی از آنها در دو ماه گذشته پرداخت نشده‌است. همچنین دفترچه‌های خدمات درمانی کارگران هفت‌تپه به علت عدم‌ پرداخت حق بیمه از سوی شرکت کشت‌ و‌ صنعت نیشکر هفت‌تپه تمدید نمی‌شود. در خبری دیگر نیز کارگران «کیش چوب» می‌گویند طبق وعده‌ای که کارفرما به آن‌ها در جریان اجتماعات اخیر داده بود، هنوز پولی به حساب کارگران پرداخت نشده و همچنان درهای این کارخانه به روی کارگران بسته است.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا مورخ تعدادی از آتش‌نشانان ایستگاه‌های مختلف ساوه به نشانه اعتراض در محوطه ایستگاه مرکزی آتش‌نشانی این شهر تجمع کردند.
پرسنل یکی از ایستگاه‌های آتش‌نشانی ساوه در ارتباط با این تجمع گفت: “این آتش‌نشانان از مهرماه مطالبات مزدی دارند و حقوق برخی از آنها در دو ماه گذشته پرداخت نشده‌است”.
وی ادامه داد: “آتش‌نشانان ساوه‌ای گاهی در ازای ۲۴ ساعت کار، فقط ۲۴ ساعت استراحت دارند؛ در حالیکه عرف معمول، ۴۸ ساعت استراحت برای ۲۴ ساعت کار است. کار بیشتر و استراحت کمتر باعث می‌شود اضافه کار آنها زیاد شود؛ منتها این اضافه کار را به موقع نمی‌پردازند و تاخیر بسیار وجود دارد”.
او با بیان این که کار سخت و پرخطر آتش‌نشانی، مشکلات و مرارت‌های بسیار دارد؛ افزود: “تاخیر در پرداخت مطالبات مزدی نیز مزید بر علت است و آتش‌نشانان را دلسرد می‌کند”.

رئیس اداره تامین اجتماعی هفت‌تپه؛ دفترچه‌ درمانی کارگران هفت‌تپه تمدید نمی‌شود

به گزارش ایلنا مورخ دفترچه‌های خدمات درمانی کارگران هفت‌تپه به علت عدم‌ پرداخت حق بیمه از سوی شرکت کشت‌ و‌ صنعت نیشکر هفت‌تپه تمدید نمی‌شود.
در حالی که کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه از مشکل تمدید نشدن دفترچه‌ بیمه‌های خود و اعضای خانواده‌هایشان خبر می‌دهند، رئیس اداره تامین اجتماعی هفت‌تپه می‌گوید کارفرمای هفت تپه هنوز لیست بیمه‌ماه‌های شهریور و مهر کارگران را ارسال نکرده است.
به گفته «فردین خسروی»، طبق ضوابط و مقررات سازمان تامین اجتماعی در صورت عدم ارسال فهرست بیمه امکان تایید دفترچه‌های بیمه کارگران وجود ندارد.
وی با بیان اینکه میزان بدهی‌های بیمه‌ای کارفرمای این کارخانه به سازمان تامین اجتماعی بیش از ۴۰ میلیارد تومان بر آورد می‌شود،در مورد پرداخت هزینه بازنشستگی کارگران مجتمع نی شکر هفت تپه گفت: “اسامی شمار زیادی از کارگران مجتمع کشت وصنعت هفت تپه برای بازنشستگی با مشاغل سخت وزیان آور به تامین اجتماعی هفت تپه ارسال شده وتامین اجتماعی مقدمات بازنشستگی آنان را فراهم کرده است”.
به گفته وی در صورتی که کارفرمای مجتمع هفت تپه هزینه(۴ درصد ) بازنشستگی این کارگران را به تامین اجتماعی بپردازد احکام بازنشستگی این کارگران صادر خواهد شد.
گفتنی است در این شرکت نی شکر هفت تپه حدود ۵ هزار و۶۰۰ کارگر مشغول به کار هستند که به نقل از کارگران رسمی گفته می شود که جدا از مطالبات بیمه‌ای در حال حاضر چهار ماه نیز مطالبات مزدی از کارفرماطلبکارند.

وعده پرداخت مطالبات کارگران کیش چوب عملی نشد

به گزارش ایلنا مورخ کارگران «کیش چوب» می‌گویند طبق وعده‌ای که کارفرما به آن‌ها در جریان اجتماعات اخیر داده بود، هنوز پولی به حساب کارگران پرداخت نشده و همچنان درهای این کارخانه به روی کارگران بسته است.
در آخرین تجمع کارگران «کیش چوب» که در روز چهارشنبه (سوم آبان ) مقابل دفتر اشتغال منطقه آزاد کیش انجام شد، کارفرما وعده داده بود مطالبات کارگران حداکثر تا روز پنجشنبه (۲۵ آبان ماه) پرداخت می‌شود.
به گفته کارگران؛ با وجود اتمام مهلت هنوز تا این لحظه خبر خاصی درخصوص وضعیت شغلی و پرداخت ۸ تا ۱۲ ماهمطالبات مزدی آن‌ها به دست نیامده است.
آنان با بیان اینکه با گذشت حدودا دو ماه هنوز درهای کارخانه کیش چوب به روی ۲۰۰کارگر این کارخانه بسته است، درخصوص سایر مطالبات خود گفتند: “علاوه بر ۸ تا ۱۲ ماه حقوق، کارفرما به دلیل کمبود نقدینگی عیدی سال ۹۵ را به کارگران بدهکار است”.
همچنین به نقل از کارگران کیش چوب گفته می‌شود؛ آخرین حقوقی که این کارگران دریافت کرده‌اند مربوط به دستمزد شهریور ماه سال ۹۵ است که در خرداد ماه سالجاری توسط کارفرما به حساب بانکی آنها واریز شده است.
طبق ادعای کارگران «کیش چوب» ۸۵ نفر از کارگران برای پیگیری حقوقی دریافت مطالبات خود از روز چهارشنبه (سوم آبان) به صورت مجزا به اداره اشتغال منطقه آزاد کیش مراجعه و شکایت کرده‌اند.
 پیش از این بهزاد فلاحی (مدیرعامل کارخانه کیش چوب) درباره دلیل به تاخیر افتادن دستمزد کارگران به ایلنا گفته بود: “مطالبات معوقه کارگران این واحد تولیدی بدنبال افزایش رکود بازار ساخت و ساز مسکن اتفاق افتاده است”.
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره نگرانی کارگران از تعطیلی موقت کارخانه کیش چوب گفته بود: “تعطیلی موقت کارخانه کیش چوب به دلیل آغاز تعطیلات تابستانی است و کارگران بعد از خاتمه تعطیلات به کارشان بازخواهند گشت”.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen