Donnerstag, 10. August 2017

نماینده سابق مجلس: مراجع تقلید قم مخالف وزیر ‘اهل سنت’ بودند

به گفته ‘حاصل داسه’ برخی مراجع شیعه ساکن قم در تماس با حسن روحانی و برخی از رهبران اصلاح طلبان خواستار معرفی نکردن وزیر از اهل سنت در کابینه شده بودند.

به گزارش «محبت نیوز» حاصل داسه، فعال کرد و نماینده سابق مجلس در مصاحبه با “کمپین حقوق بشر در ایران” گفته است برخی مراجع شیعه در تماس با روحانی خواستار عدم معرفی وزیر اهل سنت بودند. او در مورد پیامدهای بی‌توجهی به خواست اقلیت‌ها هشدار داد.
حسن روحانی در مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری وعده داده بود “از نیروهای خوب اهل سنت ازجمله کرد، ترکمن، بلوچ و فارس در کابینه و مسئولیت‌های کلیدی کشوری و استانی” استفاده خواهد کرد. او ۱۷ مرداد گزینه‌های پیشنهادی برای کابینه دوم خود را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد. در این فهرست گزینه‌ای از اهل سنت دیده نمی‌شود.
این فعال سیاسی کرد همچنین انتقاد کرده است: «وقتی جنگ بود نه سنی مطرح بود نه شیعه، نه کلیمی و نه هیچ دین و مذهبی، بلکه ایران مطرح بود و به کسی نمی‌گفتند تو سنی هستی حق نداری بروی بجنگی… چه اتفاقی افتاده که امروز برای مشارکت در قدرت سیاسی و تقسیم عادلانه قدرت سیاسی به این روز افتاده‌ایم که ۶ میلیون رای اهل سنت هم به حساب نمی‌آید. این مساله قطعا تاثیر منفی دارد و من فکر می‌کنم آقای روحانی باید تجدیدنظر اساسی بکند.»
حاصل داسه هشدار داده است که بی‌توجهی به خواست‌۲۰ میلیون نفر اقلیت دینی و مذهبی می‌تواند پیامدهای جدی داشته باشد. او گفته است: «اگر ما تا دیروز می‌گفتیم که می‌توانیم در ایران همه با هم باشیم به شرط اینکه ثروت و قدرت سیاسی عادلانه تقسیم شود و تبعیض‌ها از بین برود، حالا تاثیر این حرف ما در بین افرادی که با آنها صحبت می‌کنیم هم کم شده دیگر از ما نمی‌پذیرند.»
او از تماس مراجع قم با حسن روحانی و برخی از مسولان خبر داد و گفت: «من در یک جلسه ای بعد از انتخابات از زبان برخی مسولان شنیدم که مراجع قم زنگ زده و گفته‌اند که این سنی بازی‌ها را جمع بکنید. چند جای موثق دیگر هم شنیده‌ام این مساله را. حتی اگر چنین باشد که ما قبول نداریم و رد می‌کنیم و هیچ توجیه اخلاقی و انسانی ندارد نباید چنین مساله‌ای را بپذیریم. یکی از اصول اهل تشیع عدالت است اگر به اصول اهل تشیع هم برگردیم مسولان باید خیلی خیلی بیشتر راغب تر باشند و خود پیشقدم شوند که عدالت برقرار باشد.»
وی همچنین افزود: «ما برای کشورهای دیگر و ملت‌های دیگر نسخه‌پیچی می کنیم و نسخه ما برای دیگران خیلی خیلی دموکراتیک‌تر است از چیزی که در داخل انجام می‌دهیم. این تناقض را نه خودمان می‌پذیریم نه آیندگان و نه دنیا از ما می‌پذیرد. باید از تناقض گویی در بیاییم.»

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen