Sonntag, 13. August 2017

واکنش‌ها؛ انتقاد از محرومیت شجاعی و حاج‌صفی

خبر این بود، در حد دو خط: یکی از مقام‌های ورزشی ایران می‌گوید مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی به دلیل بازی در مسابقه باشگاه پانیونیوس یونان مقابل تیم مکابی اسرائیل از حضور در تیم ملی فوتبال ایران محروم شده‌اند.
اما واکنش‌ها به این خبر، از دو خط فراتر رفت؛ به جز موضع‌گیری‌هایی که در عالم رسانه و در دنیای روزمره شد، شبکه‌های اجتماعی پر شد از حمایت از این دو ملی پوش فوتبال ایران از یک سو و انتقاد شدید از عملکرد آنها و این حمایتها از سوی دیگر.
هشتگ‌های متعددی برای پرداختن به این موضوع ایجاد شد؛ هشتگ‌هایی که از نام این دو فوتبالیست و هشتگ حمایتی #NoBan۴Ourplayers شروع شد و رسید به هشتگ اعتراضی "سلبریتی وقیح".
هشتگ NoBan۴Ourplayers به معنی بازیکنان ما را محروم نکنید از پنج عصر ۱۹ مردادتا کنون بیش از۹۲هزار بار توییت شده است. تعداد توییتها با این هشتگ در همان روز، دو سه ساعت بعد از آغاز توفان توییتری در بازه زمانی یک ساعت به حدود ۲۰‌هزار توییت رسید.
مهدی مهدوی‌کیا فوتبالیست در صفحه اینستاگرامش با انتشار عکس این دو نفر به محرومیتی که بر آنها اعمال شده اعتراض کرد و نوشت: کاش به فکر زیرساختهاى ورزش، ساختن چند ورزشگاه آبرومند و توجه به ورزشهاى پایه این مملکت، از بین بردن فقر، اعتیاد، بیکارى و ... بودیم نه اتفاقات لبنان و سوریه و عراق و...
این اظهارات مهدوی کیا واکنش‌‍‌های زیادی ایجاد کرد. اشاره او به اتفاقات لبنان و سوریه و عراق موجب شد بازار واکنش‌ها داغ‌تر هم بشود تا جاییکه این صحبتها منشا حملات و اهانت‌های تند معترضان با هشتگ سلبریتی وقیح، شد.
وحید یامین پور، مجری تلویزیون در پاسخ به این نوشته مهدوی‌کیا در توییتر نوشت: از حق مهدوی کیا در اظهار عقیده‌ شخصیش باید دفاع کرد، همانطور که از حق حکومت در محروم کردن دو بازیکنی که آرمانهاش رو نادیده گرفتن.
مصطفی تاج‌زاده، معاون وزیر کشور دولت محمدخاتمی و عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی هم توییت کرد: محرومیت #شجاعی_حاج_صفی از تیم ملی یادآور روش احمدی‌نژاد است؛ "به‌نام مبارزه با اسرائیل به ایران زیان زدن و به اسرائیل سود رساندن".
ترانه علیدوستی بازیگر در توییتر نوشت: کاش اهالی فوتبال پشت شجاعی و حاج صفی رو خالی نکنن. قدر قهرمانای ملی مون رو بدونیم، این ما هستیم که به اونا نیاز داریم
مهناز افشار بازیگر دیگر ایرانی هم خطاب به مسعود شجاعی و احسان حاج صفی توییت کرد که فوتبال بازی کردن حق شماست و با استفاده از هشتگ NoBan۴Ourplayers به معنی بازیکنان ما را محروم نکنید، از محرومیت این دو فوتبالیت انتقاد کرد.
علی کریمی فرهاد مجیدی هم در حمایت از این دو فوتبالیست چند خطی در اینستاگرام نوشتند.
روزنامه کیهان، موضع‌گیری مهدوی‌کیا را به "گستاخی" تعبیر کرد و نوشت "متاسفانه پول زیاد باعث گستاخی برخی بازیکنان بی‌ظرفیت شده است."
مهدی طارمی نوشت،امام خامنه‌ای: اسراییل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید و به این ترتیب تلویحا از حاج‌صفی و شجاعی انتقاد کرد و کامنتهای این پست اینستاگرامش را هم بست.
همین موضوع کم کم شاخ و برگ بیشتری پیدا کرد و کاربران شبکه‌های اجتماعی با اشاره به ادعای دستگیری رضا گلپور نویسنده روزنامه کیهان و محمدحسین رستمی مدیر سایت عماریون به اتهام "ارتباط با سازمان جاسوسی اسراییل"، موضوع دیدار ورزشی با تیم اسراییلی را با این ماجرا مقایسه کردند.
خبر دستگیری این افراد و واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به آن از توییت محمود صادقی، نماینده مجلس ایران پا گرفت. آقای صادقی نوشته بود "درجریان پیگیری مشکل ادمین‌های تلگرامی مطلع شدم برخی از مدیران وب‌سایت #عماریون به اتهام ارتباط با #موساد بازداشت شده اند!"
موضوع لزوم جدایی سیاست از ورزش موضوع دیگری بود که کاربران به آن پرداختند. برخی می‌گفتند محروم کردن این بازیکنان نتیجه مستقیم دخالت دادن سیاست در ورزش است و برخی دیگر می‌گفتند اگر به جدایی سیاست از ورزش اعتقاد دارید چرا زمانی که علی کریمی از جنیش سبز حمایت کرد یا مهدوی کیا با کنار محمد خاتمی عکس گرفت اعتراض نکردید.
وقتی اکانت رسمی وزارت خارجه اسراییل به فارسی، اینطور توییت کرد : کاربران ایرانی با ایجاد هشتگ #NoBan۴OurPlayers از دو بازیکن فوتبال محروم شده به دلیل بازی با تیم اسرائیلی، حمایت کردند، گروهی از کاربران همین توییت را حجتی گرفتند بر به قول خودشان "دشمن‌شاد" شدن.
مدیریت ورزشی در ایران از موضوعات دیگری بود که مطرح شد. برخی به محمدرضا داورزنی معاون وزیر ورزش که مساله محرومیت مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی را مطرح کرده بود انتقاد کردند.
خبر ورود فیفا به این ماجرا، توضیح خواستنش از ایران درباره این وقایع و مطرح شدن احتمال تعلیق تیم فوتبال ایران، ابعاد تازه‌تری در واکنش‌ها ایجاد کرد. زاویه تازه واکنش‌ها، پیش‌بینی شیوه برخورد فدراسیون فوتبال ایران با پرونده‌ای که حالا فیفا هم به آن وارد شده بود از یک سو، و بررسی واکنش‌های احتمالی کیروش از سوی دیگر.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen