Montag, 28. August 2017

یک مقام وزارت کار: وضعیت بیکاری در نقطه بحرانی قرار گرفته است


نعمت االله میرفلاح نصیری، رئیس مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، روز دوشنبه ششم شهریور، گفت بر اساس معیارهای سازمان بین‌المللی کار (آی ال او) وضعیت بیکاری در ایران در نقطه بحرانی قرار دارد.
به گزارش خبرگزاری مهر، وی افزود: هنگامی بیکاری به مرحله بحران می رسد که نرخ بیکاری در گروه سنی جوانان در کشوری به بیش از دو برابر نرخ بیکاری عمومی برسد.
این مقام وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی گفت: نرخ بیکاری جمعیت جوان که «دربرگیرنده شهروندان ۱۵ تا ۲۹ سال است تا پایان سال ۹۵ معادل ۲۵.۹ درصد اعلام شده است در حالی که نرخ بیکاری کل جمعیت در سن کار کشور در دوازده ماه منتهی به ۹۵ به میزان ۱۲.۴ درصد بوده است.»
سازمان بین‌المللی کار به گفته آقای میرفلاح نصیری، تعریف گروه سنی جوانان را به اختیارکشورها گذاشته است اما خود این سازمان گروه سنی بین ۱۵ تا ۲۴ را به عنوان جوان تعریف می‌کند.
رئیس مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگوی خود با خبرگزاری مهر به مشکل دیگر در بازار کار ایران اشاره کرد و افزود: با توجه به افزایش سطح تحصیل جوانان، که دانشگاه دیده هستند، و بالا رفتن انتظارات آنان، جوانان فرصت های شغلی موجود در بازار کار را «در شأن اجتماعی خود نمی‌بینند».
میرفلاح نصیری اضافه کرد: فرد بیکار باید دارای سه شاخص باشد: «آماده به کار بودن»، «در جستجوی کار بودن» و در نهایت «تن به کار دادن». در حالی که به گفته او،‌ یکی دیگر از چالش‌های بازارکار در ایران، ناسازگاری بین مهارت جوانان بیکار و تقاضای بنگاه‌ها است.
این مقام وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی «بیکاری بلندمدت» را یکی دیگر از شاخص‌های آمارگیری نیروی کار عنوان کرد و گفت: «بیکاری بلند مدت به فردی اطلاق می‌شود که طول مدت بیکاری وی بیش از یک‌سال باشد و این فرد در آمار بیکاران بلندمدت قرار می‌گیرد».
وی همچنین شاخص نرخ بیکاری بلند مدت را در ایران «قابل قبول» اعلام کرد و افزود: «طبق آمار رسمی از سال ۸۴ تاکنون به رغم رشد سمت عرضه نیروی کار نرخ بیکاری بلندمدت کنترل شده به طوری که این نرخ از ۴.۳ درصد در سال ۱۳۸۴ به ۴.۲ درصد در سال ۱۳۹۴ کاهش داشته است».
به گفته رئیس مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی، از جمعیت ۳ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۳۹۸ نفر بیکار در دوره زمانی منتهی به اسفند ۹۵ حدود یک میلیون تن در جمعیت بیکاری بلندمدت قرار دارند که این میزان طی حدود ۱۱ سال گذشته بین ۳۷ تا ۳۸ درصد از جمعیت بیکار تقریبا ثابت بوده است.
پیشتر در ۲۳ اسفند ۹۵، امیدعلی پارسا، رئیس مرکز آمار ایران، همزمان با انتشار نتایج اولیه سرشماری جمعیت سال ۱۳۹۵، نیمی از جمعیت فعال ایران در فاصله سال‌های ۹۰ تا ۹۵ را بیکار اعلام کرده بود.
او نرخ بیکاری سال ۹۵ را ۱۲.۴ درصد اعلام کرد که به نسبت ‌سال قبل از آن ۱.۴ درصد افزایش نشان می داد.
رئیس مرکز آمار ایران در اسفند ماه گذشته نرخ بیکاری زنان را ۲۰.۷ درصد اعلام کرده و گفته بود که این نرخ بیکاری زنان همچنان ۲ برابر نرخ بیکاری مردان است.
حسن روحانی،‌رئیس جمهوری ایران،‌ اعضای دولت او، کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال را مهمترین هدف دولت دوازدهم اعلام کرده اند.
بر اساس برنامه ششم توسعه،‌ دولت دوازدهم موظف است در سال ۹۶ برای بیش از ۹۷۰ هزار تن اشتغال ایجاد کند. در ماده ۸۶ برنامه ششم توسعه آمده است: برای ترغیب کارفرمایان و کارآفرینان بخش خصوصی و تعاونی به جذب نیروی کار جوان کارفرمایانی که طی برنامه ششم توسعه نسبت به جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی با مدرک حداقل کارشناسی به صورت کارورزی اقدام کنند، از پرداخت سهم بیمه کارفرما برای مدت دو سال از تاریخ شروع به کار، معاف هستند.
در این میان، منتقدان دولت روحانی معتقدند که دستگاه‌های دولتی در حل این مشکل موفق نبوده اند. در این ارتباط، به گزارش خبرگزاری مهر به جمعیت ۶۰۰ هزار نفری متقاضی کار در دهه ۸۰ اکنون حدود ۹۰۰ هزار تن افزوده شده است.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen