Samstag, 26. August 2017

آیت الله احمد علم‌الهدی: سکولار مسلمان، مسلمان نیست

سکولار شدن نهادهای دینی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مراجع و روحانیون حکومتی است.
 سیداحمد علم الهدی، نماینده علی خامنه‎ای در خراسان رضوی گفته سکولار، مسلمان نیست؛ اگر گفتیم یک سکولار مسلمان است مثل این است که بگوییم یک نفر مسلمان عرق خوری را حلال می‌داند.
او در جلسه‎ی تفسیر قرآن در مهدیه مشهد گفته؛ “در عرصه سیاست اگر از مسیر خدا منحرف شویم در سریع ترین زمان به شرک می‌رسیم و اگر کسی به نام خدا قدم برداشته اما برای غیر خدا کاری را انجام دهد، دچار شرک شده و حتمن ذلیل می‌شود و خدا خودش او را ساقط می‌کند.”
او تاکید کرده تنها به صرف حزب‌اللهی و بنده خدا بودن پیروز نمی شویم. هر جا به دنبال مطرح کردن خودمان باشیم خدا ما را زودتر شکست می‌دهد چون به اسم او وارد عرصه شده اما برای غیر او کار کرده‌ایم.”

سکولار شدن نهادهای دینی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مراجع و روحانیون حکومتی است و آنها معتقدند جریان‌های سکولار فضای حوزه‌های علمیه را تهدید می‌کنند و برای مقابله با این جریان باید با هشیاری کامل عمل کرد.
علی خامنه‎ای بارها در سخنرانی‌های خود نسبت به خطر نفوذ سکولاریسم به نهادهای دینی هشدار داده است از جمله سخنرانی ۱۹ آبان سال ۱۳۹۱ در دیدار با علما و روحانیون خراسان شمالی که تاکید کرد، حوزه‌های علمیه نمی‌توانند سکولار باشند و اینکه [مطرح شد] ما به مسائل نظام کار نداریم، به مسائل حکومت کار نداریم، این سکولاریسم است.
جمهوری اسلامی همواره سکولاریسم و لیبرالیسم و همسو با هم و هر دو را در جهت ضربه زدن به نظام و حوزه‌های دینی می‌داند و بسیاری از منتقدین سیاسی را متهم می‌کند که با ترویج این دو دیدگاه همان برنامه‌هایی را پیاده می‌کنند که دشمن برای براندازی نظام پیاده می‌کند.
به طور کل تجربه نشان داده نظام با هر تفکری غیر آنچه خود راوی آن است مخالفت دارد و حتی اجازه نمی‌دهد که ترویج شوند و از هر فرصتی برای سرکوب آن استفاده می‌کند، همچنان که در گاهی مبحث سکولاریسم و مسیحیت را هم در کنار هم قرار می‌دهد.
کم نیستند اندیشمندان اسلامی و علمایی که معتقدند سکولاریسم غربی، فرزند مسیحیت است. چرا که در بسیاری از مباحث حاکمیت بر اساس اندیشه‌های اسلامی وارد حوزه شخصی شهروندان می‎شود و یا سیاست و حکومتداری با باورهای دینی گره می‌خورد، اما در جوامع غربی تا حدود بسیار زیادی نهاد دین و سیاست از هم مجزا و هر کدام استقلال خود را دارند و قانون است که چارچوب‌های اصلی مشخص می‌کند نه شرعیات و فرعیات برجای مانده از حکومت اسلامی.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen