Donnerstag, 24. August 2017

انتقادها از ضوابط استخدام معلمان جدید؛ «کشیدن سیگار و داشتن لهجه غلیظ ممنوع!»

شیوه‌نامه جدید وزارت آموزش و پرورش ایران برای استخدام معلمان، موج انتقادات فعالان مدنی و رسانه‌ای را به دنبال داشت که آن را «تبعیضی» علیه زنان، افراد دارای معلولیت و برخی بیماری‌ها می‌دانند.
خبرگزاری فارس روز چهارشنبه اول شهریور شیوه‌نامه‌ای را منتشر کرد که «مرکز برنامه‌ریزی نیروی منابع انسانی و فناوری اطلاعات» وزارت آموزش و پرورش بر اساس قانون گزینش معلمان تهیه کرده است و در آن فهرستی از بیماری‌ها و شرایط روحی و جسمانی خاص قید شده که معلمان جدید نباید داشته باشند.
این فهرست شامل موارد متعددی می‌شود که مشخص نیست چگونه می‌تواند بر عملکرد افراد تاثیر بگذارد و برای نمونه در مورد داوطلبان زن از مسائلی مانند موهای زاید صورت، سابقه جراحی‌های رحمی و ناباروری نام می‌برد که مانع استخدام آنها به عنوان معلم خواهد شد.
 ​در این فهرست از کسانی که لهجه غلیظ دارند یا درگیر برخی بیماری‌های مزمن و معلولیت‌ها نظیر نابینایی یک چشم باشند، نام برده شده که از این پس نمی‌توانند به عنوان معلم استخدام شوند.
معایب در ستون فقرات خواه مادرزادی باشد یا اکتسابی، و برخی شرایط پوستی مانند ایکتیوزیسم که مسری هم نیستند از دیگر مواردی هستند که در این فهرست قید شده و بحث اعمال تبعیض علیه افراد دارای معلولیت یا بیماری‌های خاص را به میان می‌آورد.
امید معماریان، از فعالان رسانه‌ای، در توییتر نوشت: «استفان هاوکینگز نابغه فیزیک اگر ایران زندگی می‌کرد، با این محدودیت‌های پزشکی اعلام شده آموزش‌وپرورش برای استخدام معلمان الان خانه‌‌نشین بود!»
احمد مدادی، فعال حقوق بشر، نیز در اعتراض به شیوه‌نامه استخدامی وزارت آموزش و پرورش چنین توییت کرد: «شرایط جسمی و پزشکی معلم در فرآیند آموزش تاثیر مستقیم دارد و نفس اعمال محدودیت قابل دفاع است اما این شیوه‌نامه ناقض صریح حق شهروندی است».
وی همچنین در توییت دیگری از شهیندخت مولاوردی، دستیار رییس‌جمهوری ایران در امور شهروندی، خواست که در این باره پیگیری کند و خانم مولاوردی در پاسخ نوشته است: «درست می‌فرمایید. حتما پیگیری می‌شود و نتیجه اعلام خواهد شد».
فهرست ممنوعیت‌های استخدامی وزارت آموزش و پرورش با اندازه قد داوطلبان معلمان تربیت بدنی آغاز می‌شود و عنوان می‌کند که حداقل قد لازم برای آنها اندازه‌ای است که داوطلبان ورود به رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی باید داشته باشند، یعنی برای مردها ۱۶۵ و برای زن‌ها ۱۵۸ سانتیمتر .
دوربینی غیرقابل درمان، کوررنگی برای آموزش ابتدایی و گروه هنر و نابینایی حتی یک چشم موارد دیگری هستند که مانع استخدام داوطلبان می‌شود.
فهرست وزارت آموزش و پرورش همچنین شامل «بیماری‌های پوست و مو» می‌شود از جمله سالک پوستی، اگزماهای وسیع مزمن، عفونت‌های قارچی عمیق و مزمن، کچلی قارچی غیرقابل درمان، بیماری‌های پوستی غیرقابل درمان در اثر حساسیت یا مسمومیت نسبت به مواد شیمیایی و آکنه شدید به اندازه‌ای که چهره را تغییر دهد.
به این فهرست برخی بیماری‌های کلیه، بی‌اختیاری ادراری و شب ادراری و اختلالاتی همچون صرع و آلزایمر، افسردگی شدید، دوقطبی و اضطراب شدید را نیز باید اضافه کرد.
در نهایت این شیوه‌نامه تاکید دارد که داوطلبان نباید اعتیاد به سیگار، قلیان، الکل و یا سابقه اعتیاد به مواد مخدر را داشته باشند.
وزیر آموزش و پرورش جدید ایران، محمد بطحایی روز یکشنبه ۲۹ مرداد با کسب ۲۳۸ رای موافق نمایندگان مجلس شورای اسلامی توانست راه خو به دولت دوازدهم جمهوری اسلامی را باز کند.
وی جانشین فخرالدین احمدی آشتیانی می‌شود که در ۹ ماه آخر دولت پیشین عهده‌دار سمت وزیر آموزش و پرورش شده بود.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen