Donnerstag, 31. August 2017

نسخه پیچی مرجعیت برای اقتصاد بیمار

نهادهای دینی ایران با وجود این که از قدرتمندترین سرمایه‎داران هستند و درآمدهای نجومی دارند، از پرداخت مالیات معاف‌اند، اما نکته اینجاست که رهبران این نهادها یعنی مراجع و روحانیون برای دولت نسخه اقتصادی می‌پیچند.
به گزارش«محبت نیوز» ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید قم بار دیگر از دولت حسن روحانی خواسته در شیوه پرداخت یارانه‌ها تجدیدنظر شود. این مرجع تقلید می‌گوید، یارانه افراد ثروتمند باید قطع و به مستمندان پرداخت شود و یارانه باید به سمت تولید هدایت شود.
او در دیدار با محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی خواستار اصلاح نظام بانکی شد. او همچنین به ساماندهی هرچه بیشتر مساله مالیات و جلوگیری جدی از قاچاق کالا به ایران اشاره کرده و گفته این مسائل سد راه گسترش اقتصاد هستند.
مکارم شیرازی از جمله مراجعی بود که با روی کار آمدن احمدی‌نژاد از او و دولتش حمایت‌های زیادی کرد، اما بعدها او و خیلی دیگر از حوزویان ادعا کردند، دولت احمدی‌نژاد فقط در شعار خود را موافق روحانیت نشان داد، اما در عمل توجهی به آنها نداشت.
کار به آنجا رسید که مکارم شیرازی علنی اعلام کرد متاسفانه دولت سابق با ارائه آمار غیرواقعی و دروغین، خودشان و ملت را فریب می‌دادند و باعث دردسر مردم می‌شدند.
از طرفی بسیاری از کارشناسان اقتصادی مطرح می‌کنند که آنچه روحانیت بدنبال آن است. مدلی منسوخ شده از اقتصاد سوسیالیستی است که تحت عنوان «اقتصاد اسلامی» و «بانکداری اسلامی» مطرح می‌کنند و نه تنها کارایی ندارد بلکه پیاده شدن آن با وجود راهکارهای علمی و عملی موفق برای توسعه‎ی اقتصادی و رشد سرمایه ممکن نیست. از این روح نظرات مراجع را دخالت در اموراتی می‌دانند که به آنها ارتباطی ندارد.با این تفاوت که اگر یک غیرحوزوی در مورد امورات دینی و مذهبی اظهاراتی مخالف با نظر حکومت داشته باشد، علما و رهبران دینی بلافاصله موضع‎گیری می‌کنند، اما اگر یک مرجع تقلید نظارتی ناقص یا غیرقابل توجیه و غیرعلمی در مورد مسائل اقتصادی دهد نه تنها انتقاد به او ممکن نیست بلکه دردسر آفرین خواهد بود.
دخالت نهادهای دینی در امر اقتصاد فقط شامل این قبیل اظهار نظرها نمی‎شود و لابی‌های آنها در حکومت برسر تصاحب بودجه نیز گوی سبقت را از دیگر نهادها و سازمانها می‎ربایند.
بخش عمده بودجه سالیانه ایران خوراک این قبیل نهادهاست که اتفاقن خود از غول‌های سرمایه‌داری هستند. یکی از شاخص‌ترین آنها آستان قدس رضوی و یا سازمان اوقاف است که درآمدهای میلیاردی دارند و در مقابل از پرداخت هرگونه مالیات معاف‌اند.
سپاه و بسیاری از نهادهای دینی با وجود اینکه درآمد دارند و سهم زیادی در ردیف بودجه به آنها اختصاص داده می‎شود از پرداخت مالیات معاف هستند.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen