Donnerstag, 27. Juli 2017

پیشنهاد دولت به مجلس برای افزایش ۱۰ درصدی قیمت آب و برق

حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو، از پیشنهاد این وزارت‌خانه برای پیشنهاد افزایش ۱۰ درصدی قیمت آب و برق به دولت، مجلس و شورای اقتصاد خبر داد.
به گزارش خبرگزاری های ایران، حمید چیت‌چیان شامگاه چهارشنبه (چهارم مرداد) در یک برنامه تلویزیونی گفت: این پیشنهاد مطابق با قانون برنامه ششم توسعه به ارگان‌های مسئول ارائه خواهد شد و افزود: تا پایان این برنامه، باید قیمت آب و برق «واقعی» شود٬ در حالی که «در قانون بودجه پیش بینی شده، تا افزایش قیمت نداشته باشیم».
به گفته وزیر نیرو، سال ۹۵ «آخرین باری بود که قیمت آب و برق ۱۰ درصد افزایش یافت و از آن به بعد هیچ افزایش قیمت برای آب و برق نداشتیم».
آقای چیت‌چیان در بخش دیگری از سخنانش با اعلام اینکه در حال حاضر تولید هر کیلو وات ساعت برق، ۱۲۰ تومان برای وزارت نیرو هزینه دارد، افزود: اما هر کیلو وات ساعت ۶۶ تومان به فروش می‌رسد که برای این وزارت‌خانه ۵۴ تومان «زیان» دارد.
وی همچنین از طلب ۳۰ هزار میلیارد تومان وزارت نیرو از دولت بابت مابه التفاوت قیمت تک نرخی و قیمت واقعی خبر داد که «تاکنون اخذ نشده است».
حمید چیت‌چیان در این برنامه تلویزیونی درباره وضعیت آبی ایران نیز گفت «کل تلفات شبکه آب کشور حدود ۲۴ درصد است» که «۱۳ درصد از این میزان مربوط به تلفات است و بقیه ناشی از قدیمی بودن کنتورهاست».
به گفته وی، «برای کاهش هر یک درصد تلفات شبکه‌های آب، حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان پول نیاز است که با توجه به قیمت بسیار پایین تعرفه‌های آب امکان بازسازی شبکه‌ها در زمان بسیار کم نیست».
وزیر نیرو همچنین اعلام کرده که «تا قبل از اغاز بکار این دولت ۵۷۰ شهر کشور در تنش آبی بود اما هم اکنون این شهر‌ها به ۳۰۷ شهر کاهش پیدا کرده است».
حمید چیت‌چیان مرداد ماه سال گذشته نیز گقته بود بهای برق در کشور بسیار پایین است و این  موضوع یکی از مهم‌ترین دلایل مصرف زیاد آن است.
وی افزوده بود در کشور این تفکر وجود دارد که با افزایش بهای برق، ممکن است گروهی از شهروندان آسیب ببینند، «در حالی‌که قرار نیست قیمت برق به صورت یکسان افزایش یابد… قطعاً مردم متحمل ضرر نخواهند شد.»
تعرفه برق خانگی در ایران در اسفند ماه سال ۱۳۹۴ در هر پلکان از مصرف آن ۱۰ درصد و در اسفند ماه سال ۱۳۹۳ بهای این انرژی ۲۴ درصد افزایش پیدا کرده‌ بود.
هر پلکان بستگی به کیلووات، میزان مصرف برق در هر خانه دارد. بهای مصرف برق در ایران بستگی به زمان استفاده از آن نیز دارد.
افزایش بهای برق در ایران منتقدانی نیز دارد؛ از جمله در مناطقی از ایران که بهای قبض‌های برق به دلیل نبود گاز بسیار بالاست.
حمید چیت‌چیان اسفند ماه سال ۱۳۹۲ هم گفته بود که قیمت برق ۲۵ درصد افزایش یافته و از اسفند ماه همان سال این افزایش قیمت اعمال شده است.
برپایه قانون بودجه سال ۱۳۹۳ که به تصویب مجلس رسیده بود، دولت اجازه یافته بود قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد. در این میان مقام‌های دولتی‌ گفته‌ بودند که افزایش بهای حامل‌های انرژی با «شیب ملایم» خواهد بود.
مقام‌های مختلف دولت و از جمله حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، بارها گفته‌اند که برای تامین یارانه‌های نقدی و دیگر پروژه‌ها با مشکل درآمدی مواجه‌اند.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen