Donnerstag, 27. Juli 2017

مجلس نمایندگان آمریکا خواستار آزادی آمریکایی‌های زندانی در ایران شد

مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه چهارم مردادماه در قطعنامه‌ای از ایران خواست کلیه شهروندان آمریکایی‌های زندانی در این کشور را آزاد کند.
به گزارش وب سایت نیتا لوی، عضو مجلس نمایندگان از نیویورک، در این قطعنامه که به اتفاق آرا تصویب شد از شهروندان زندانی آمریکا در ایران به عنوان گروگان این حکومت یاد کرده و از جمهوری اسلامی خواسته است بدون قید و شرط آنها را آزاد کند.
در قطعنامه ۳۱۷ مجلس نمایندگان آمریکا آمده است، از ایران خواسته می‌شود که سیامک نمازی، باقر نمازی، کارن وفاداری (و همسرش) آفرین نیاسری، نزار زکا و کلیه شهروندان آمریکایی یا دارندگان اقامت دائم را آزاد کند.
الینا روزا لینتین، نماینده جمهوریخواه از فلوریدا و یکی از تهیه کنندگان این قطعنامه در بیانیه‌ای گفته است: تصویب این قطعنامه که از حمایت هر دو حزب برخوردار است پیامی قوی برای حکومت ایران ارسال می‌کند که چنین اقداماتی تحمل نخواهد شد.
وی اضافه کرده است، تصویب این قطعنامه همچنین پیامی برای دولت آمریکا دارد مبنی براینکه کنگره عمیقا نگران سرنوشت شهروندان آمریکایی زندانی در ایران است.
در این قطعنامه همچنین از رییس جمهوری آمریکا خواسته شده است تا گام های معنا داری در راستای یافتن و بازگرداندن رابرت لوینسون بردارد.
رابرت لوینسون، مامور پیشین«اف بی ای» از ۱۰ سال پیش ناپدید شده است. گفته می شود آخرین بار او در جزیره کیش دیده شده است. اما دولت ایران می گوید، اطلاعی از سرنوشت و محل آقای لوينسون ندارد.
براساس گزارش‌ها چهار شهروند آمریکا و دو نفر دارای اقامت دائم این کشور در ایران زندانی هستند.
علاوه بر باقر و سیامک نمازی و کارن وفاداری اخیرا مشخص شده است که ژیائو وانگ، دانشجوی آمریکایی چینی نیز در ایران در بازداشت است.
یائو وانگ، پژوهشگر چینی- آمریکایی دانشگاه پرینستون حدود یک سال پیش بازداشت شده ولی خبر بازداشت او هفته گذشته هنگام اعلام حکم زندانش توسط سخنگوی قوه قضاییه ایران به جرم «ورود غیرقانونی» به کشور و «ارسال اطلاعات محرمانه به خارج» انتشار یافت.
باقر نمازی، ۸۱ ساله، از مقام‌های پیشین یونیسف، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، در فوریه سال ۲۰۱۶ (اسفندماه ۱۳۹۴) در ایران بازداشت شد.
سیامک نمازی فرزند باقر نمازی ۴۶ ساله مدیر پیشین ایرانی- آمریکایی بخش برنامه‌ریزی‌های استراتژیک کمپانی نفتی کرسنت، چهار ماه پیش‌تر، مهرماه سال ۱۳۹۴، در جریان سفرش به ایران بازداشت شد. دادگاه انقلاب ایران هر یک را به ۱۰ سال زندان محکوم کرده و مدعی است که آنها مرتکب جاسوسی شده و با دولت آمریکا تماس داشته‌اند.
گزارش‌ها حاکی است که روز سه شنبه اعضای خانواده شهروندان آمریکایی که در ایران زندانی هستند، در مجلس نمایندگان آمریکا حاضر شدند.
طبق گزارش‌ها داگلاس لوینسون، فرزند رابرت لوینسون، بابک نمازی، برادر سیامک و پسر محمدباقر نمازی، و عمر ذکا، فرزند نزار ذکا، در جلسه «کمیسیون خاومیانه و آفریقای شمالی» حاضر شدند.
در حالی این قطعنامه در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا جمعه گذشته به ایران هشدار داد در صورتی که شهروندان آمریکایی زندانی در این کشور را آزاد  نکند، با پیامدهای جدی و تازه‌ای مواجه خواهد شد.
کاخ سفید گفته بود،ایران چهل سال است که از بازداشت و گروگانگیری به مثابه یک ابزار سیاست دولتی استفاده می‌کند.
صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه ایران در واکنش این اظهارات دونالد ترامپ، از آمریکا خواست بود تا ‌«هرچه سریع‌تر زندانیان ایرانی» در این کشور را آزاد کند

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen