Montag, 24. Juli 2017

طرح توزیع مواد مخدر دولتی در ایران 'شامل همه معتادان نمی‌شود'

در پی انتشار خبر توزیع مواد مخدر دولتی به معتادان در ایران، سعید صفاتیان، رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام هدف از این کار را قطع ارتباط معتادان و قاچاقچیان و تک مصرفی شدن معتادان در ایران دانست.
آقای صفاتیان گفت که اجرای این برنامه به این معنا نیست که "مواد مخدر در هر جایی وجود داشته باشد و در اختیار هر فردی قرار بگیرد."
رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین تاکید کرد که قرار نیست این طرح، اعتیاد در ایران را ریشه کن کند و همه معتادان را تحت پوشش قرار دهد، این طرح قرار است تا جایی که ممکن است آمار اعتیاد را کاهش دهد.
توزیع مواد مخدر دولتی میان معتادان نخستین بار نیست که مطرح و اجرایی می‌شود. نخستین بار پیش از انقلاب بود که این طرح اجرایی شد و کوپن تریاک در میان مصرف کنندگان مواد مخدر قرار می‌گرفت.
براساس آمار رسمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در ایران مصرف کننده مواد مخدر هستند.
این تحقیقات نشان می‌دهد که ۱۷ درصد مردم در ایران تمایل به مصرف مواد مخدر دارند، از این تعداد ۵ درصد مصرف کننده مواد مخدر هستند و ۱۲ درصد باقی مانده نیز در صورت عدم قطع ارتباط مصرف کننده با قاچاقچیان و نبود مدیریت مصرف به سوی مصرف مواد مخدر خواهند رفت.
ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین اعلام کرده که تریاک، حشیش و مشتقات آن و شیشه در صدر مصرف مواد مخدر در ایران قرار دارند.
پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از دیگر مسوولانی است که درباره اجرایی شدن این طرح اظهار نظر کرده‌است.
آقای افشار درباره این برنامه و گروهی از معتادان که به مخدرهای دیگر غیر از تریاک اعتیاد دارند، گفت: "هنوز برای بسیاری از مواد مصرفی، جایگزینی وجود ندارد، یعنی کسی که قرص روانگردان یا ماری‌جوانا مصرف می‌کند، دولت قرار است همین مواد را در اختیارش بگذارد."
سخنگوی ستاد مبارز با مواد مخدر افزود: "درمان هر مواد با مواد دیگر فرق دارد، این طور نیست که همه معتادان را با توزیع تریاک یا شربت تریاک بتوانیم کنترل کنیم و یا به سمت ترک مواد ببریم."
حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس که ۳۰ تیرماه از تصویب نهایی پیشنهاد توزیع مواد مخدر دولتی خبر داد، به خبرگزاری‌های ایران گفت: "طرح توزیع تریاک دولتی که پیش از انقلاب انجام می‌شد اشکالی نداشت و طرح جدید نیز تقریبا همان چیزی است که پیش از انقلاب انجام می‌شد."
به گفته این نماینده مجلس با اجرایی شدن این طرح بانک اطلاعاتی از معتادان مواد مخدر و عملکرد آنها تهیه می‌شود و از میزان جرایم خردی که معمولا معتادان انجام می‌دهند، کاسته خواهد شد و به این ترتیب پلیس و قوه قضاییه با پرونده‌های ورودی کمتری مواجه خواهند بود.
با توجه به اظهاراتی که تاکنون مطرح شده این طرح به احتمال زیاد شامل معتادان به تریاک می‌شود و دیگر مصرف کنندگان مواد مخدر در ایران را در بر نمی‌گیرد.
این در حالی است که براساس اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر مصرف کنندگان حشیش و مشتقات آن و مواد مخدر صنعتی عمدتا جوانان ایرانی هستند که برای کنترل و مقابله با گسترش مصرف مواد مخدر در بین این گروه باید راهکاری اندیشیده شود.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen