Freitag, 28. Juli 2017

وزیر ارشاد: حجاج باید بیش از گذشته ضوابط را رعایت کنند

رضا صالحی امیری، وزیر ارشاد اسلامی ایران از زائران ایرانی خواسته است در جریان مراسم حج ضوابط را "بیش از گذشته" رعایت کنند.
آقای صالحی امیری گفته است که طی سال گذشته "نظام، دولت و مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی" تلاش کردند تا موانع و مشکلات سفر زائران ایرانی به مراسم حج برطرف شود و آنان بتوانند برای حج تمتع به عربستان سعودی بروند. در اصطلاحات جمهوری اسلامی، منظور از "نظام" معمولا رهبر جمهوری اسلامی یا نهادهای وابسته به اوست.
وی افزوده است که سازمان حج و دفتر نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی در مکه و مدینه "همه پیش‌بینی‌ها و تمهیدات لازم را برای رفاه، امنیت، عزت و کرامت حجاج" اندیشیده‌اند.

وزیر ارشاد گفت: "حرمین شریفین متعلق به همه جهان اسلام است و آنچه که از حجاج تقاضا داریم این است که مبادا خدای ناخواسته از جانب شما بهانه‌ای دست سعودی‌ها داده شود." وی افزود: "امسال حجاج باید بیش از سال‌های‌ گذشته ضوابط را رعایت کنند."
آقای صالحی امیری در اشاره به اختلافات سیاسی بین جمهوری اسلامی و عربستان سعودی گفت: "تلاش بر این بوده که روابط سیاسی دوجانبه از روابط زیارتی تفکیک شود و در این میان چهارده مساله اصلی وجود داشت که همه آنها از جمله حمل و نقل، استقرار حجاج، بهداشت و درمان، انجام فرائض دینی، دعای کمیل و مراسم برائت از مشرکین مورد توافق قرار گرفت." او به حجاج توصیه کرد که "مبادا به خاطر مسایل فرعی با دیگران مناقشه کنیم" و افزود: "هرجا دیگران بخواهند با شما مناقشه کنند باید صحنه را ترک کنید و در امور حج تابع روحانی و مدیر کاروان خود باشید."
چند روز پش هم نماینده آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در امور حج گفت که "شرایط حج تمتع امسال متفاوت است."
در سال گذشته، به دلیل اختلافات بین حکومت‌های ایران و عربستان، زائران ایرانی به حج تمتع اعزام نشدند در حالیکه پیش از آن، اعزام زائر به حج عمره نیز متوقف شده بود که همچنان متوقف است.
برخی از کاربران رسانه های اجتماعی "کمیپین به حج نمی‌رویم" را برای تشویق ایرانیان به خودداری از سفر به عربستان و اجرای حج را به راه انداختند و از آنان خواستند به خاطر موضعگیری عربستان سعودی علیه کشورشان، از اجرای این مراسم چشم‌پوشی کنند. نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در امور حج این کمیپن را به شدت محکوم کرده و گفته است که "در پشت آن مسایلی از قبیل ضربه زدن به اعتقادات و دین از سوی افرادی است که از کشور فراری بوده و اعتقادی به مسائل دینی ندارند."

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen