Montag, 17. Juli 2017

برادر رئیس‌جمهور ایران در روز دوم بازداشت 'به بیمارستان منتقل شد'

گزارش شده که حسین فریدون٬ برادر رئیس‌جمهوری ایران٬ در دومین روز بازداشت٬ به دلیل "وخیم شدن" حال و نامناسب بودن شرایط جسمی به بیمارستانی در شمال پایتخت منتقل شده است.
 
خبرگزاری‌های تسنیم و فارس خبر داده‌اند که او صبح امروز دوشنبه ۲۶ تیرماه٬ برای تکمیل پرونده قضایی و ارائه توضیحات به دادسرای کارکنان دولت برده شده بود، اما با یک آمبولانس از دادسرا به بیمارستان منتقل شد.
 
خبرگزاری ایسنا گزارش داده است که آقای فریدون به دلیل بالا بودن فشار خون در بخش جراحی قلب بیمارستانی در تهران بستری است.
 
به گفته سخنگوی قوه قضاییه ایران٬ حسین فریدون٬ دستیار ویژه رئیس‌جمهور٬ شنبه شب ۲۴ تیرماه٬ به دلیل دلیل ناتوانی در پرداخت وثیقه تعیین شده٬ به زندان برده شده است.
 
گفته می‌شود که اتهام‌های او مسائل مالی است و خبرگزاری فارس هم تخمین زده که وثیقه تعیین شده برای حسین فریدون بیش از ۵۰ میلیارد تومان باشد.
 
خبرنگار تسنیم از دادگاه گزارش داده است: "حال عمومی فریدون از بدو ورود به دادسرا نامناسب بود و در نهایت هم به‌دلیل وخیم شدن حال جسمی وی، جلسه بازپرسی برگزار نشد و متهم با آمبولانس از دادسرا خارج شد."
 
غلامحسین محسنی‌اژه‌ای گفته بود که دلیل بردن او به زندان تنها تهیه نکردن وثیقه بوده و بعد از تهیه وثیقه او آزاد خواهد شد.
از زمان انتشار خبر بازداشت تا این ساعت٬ رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت ایران در این باره موضع‌گیری رسمی نکرده‌اند.
 
جمشید برزگر٬ تحلیلگر بی‌بی‌سی در امور ایران می‌گوید که با بازداشت حسین فریدون٬ اختلاف دو چهره اصلی حکومت ایران به مرحله حساس‌تری نزدیک شده است.
 
او می‌نویسد: بازداشت برادر رئیس جمهوری ایران، در آستانه مراسم تنفیذ و تحلیف و تشکیل دولت جدید، می‌تواند تاثیری جدی بر رویدادهای پیش رو بگذارد، به ویژه آنکه این اقدام در پی تقابل آشکار حسن روحانی با رهبر جمهوری اسلامی در دو ماه گذشته صورت گرفته است.
 
غلامحسین کرباسچی٬ شهردار سابق تهران و دبیرکل حزب کارگزاران نزدیک به اصلاح‌طلبان٬ در گفت‌وگویی با بی‌بی‌سی بازداشت آقای فریدون را تقابل دو طیف اصلی در حکومت ایران نمی‌داند و می‌گوید باید صبر کرد تا قوه قضاییه به این موضوع رسیدگی کند.
 
اما اکبر گنجی٬ در بحثی در برنامه شصت دقیقه بی‌بی‌سی نظری متفاوت داشت و بازداشت برادر حسن روحانی را نقطه عطفی در "جنگ قدرت" در ایران توصیف کرد.
 
حسین فریدون از نزدیک‌ترین افراد سیاسی و مورد اعتماد رئیس‌جمهور ایران در چهار سال گذشته بوده است. از او به عنوان "چشم و گوش" حسن روحانی در مذاکرات هسته‌ای نام برده می‌شد.
 
به دنبال انتقاد شدید مخالفان دولت حسن روحانی٬ حضور علنی او در کنار برادرش کم‌تر از گذشته شده است.
 
در رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری ایران که ۲۹ اردیبهشت برگزار شد٬ بعضی از رقیبان آقای روحانی به شدت به او تاختند و ادعا کردند که قوه قضاییه مدارک مستدلی درباره تخلفات حسین فریدون دارد، اما آقای روحانی مانع رسیدگی به تخلفات او شده است. اتهامی که رئیس دولت و اطرافیانش٬ آن را رد می‌کنند.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen