Donnerstag, 27. Juli 2017

افزایش درخواست‌ها برای حضور زنان در ورزشگاه آزادی

رسانه‌ها، روزنامه‌ها، ورزشکاران و گروهی از فعالان مدنی در آستانه مسابقه فوتبال دو تیم ایران و سوریه خبر از افزایش درخواست‌ها برای حضور زنان در ورزشگاه آزادی برای تماشای این مسابقه می‌دهند.
«جام‌جم آنلاین» وابسته به سازمان صدا و سیما روز سوم مرداد گزارش کرده که در آستانه این دیدار «تشریفاتی» ، حضور بانوان در ورزشگاه‌ها «جدی‌تر از هر زمانی دنبال» می‌شود.
این وب‌سایت نوشته «موانع حضور بانوان در ورزشگاه‌ها یکی پس از دیگری برداشته می‌شود» و «بسیاری خواهان این هستند که حضور بانوان در ورزشگاه‌ها» از مسابقه فوتبال ایران و سوریه شروع شود.
الهام فرهمند یکی از زنان فوتبالیست ایرانی نیز در صفحه اینستاگرام خود از دولت حسن روحانی درخواست کرده مقدمات حضور زنان در مسابقه روز ۱۴ شهریور این دو تیم در ورزشگاه آزادی را فراهم کند.
خانم فرهمند اظهار امیدواری کرده که در این روز زنان بتوانند «به مناسبت صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی و ورود دوباره بانوان به ورزشگاه آزادی جشن» بگیرند.
مریم ایراندوست که در اعتراض به انحلال تیم فوتبال زنان ملوان از فوتبال و دنیای مربی‌گری خداحافظی کرده نیز در صفحه اینستاگرام خود خواستار حضور زنان در ورزشگاه آزادی شده است.
ایراندوست نوشته است: «۱۴ شهریور ۹۶ تهران میزبان پرشکوه برای جشن صعود است. کاش، ما جمعیت همراه بتوانیم دوشادوش مردانمان در این آوردگاه ملی، همچون انتخابات در شادی هم سهیم باشیم.»
وی اضافه کرده که «کاش مجبور نباشیم برای ورود به استادیوم و تماشای فوتبال ملی یک سال دیگر صبر کنیم. من می‌خواهم راه ملی را از تهران آغاز کنم. وگرنه روسیه که همین نزدیکیست.»
روزنامه «وقایع اتفاقیه» نیز در شماره سوم مرداد ماه خود گزارشی از افزایش درخواست‌ها برای حضور زنان در ورزشگاه آزادی منتشر کرده که درخواست این دو ورزشکار نیز در این گزارش دیده می‌شود.
این روزنامه نوشته است: «زنان نزدیک به چهار دهه است که حسرت رفتن به استادیوم‌های فوتبال را دارند و نزدیک به سه دهه است که به‌دنبال راهی برای رفع این ممنوعیت هستند.»
آن‌طور که «وقایع اتفاقیه» نوشته «آخرین‌بار و اولین‌باری که بعد از پیروزی انقلاب چند نفر از زنان توانستند در استادیوم آزادی و از روی سکوها بازی فوتبال ببینند، در مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۰۶ و در بازی ایران و بحرین بود.»
این روزنامه در ادامه گزارش خود آورده پس از آن روز بود که وضعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها «بدتر» شد و «ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها از فوتبال به رشته‌های دیگر هم سرایت کرد.»
«وقایع اتفاقیه» در بخش دیگری از گزارش خود به افزایش درخواست‌ها از حسن روحانی برای حضور زنان در ورزشگاه آزادی خبر داده و نوشته «گفته می‌شود روزهای آینده بعضی از بازیکنان تیم ملی هم این خواسته آن‌ها را در صفحات اینستاگرامشان مطرح و از حضور زنان در استادیوم‌ها حمایت می‌کنند.»
مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان هم در واکنش به شکل‌گیری کارزاری مبنی بر درخواست حضور زنان در روز ۱۴ شهریور به روزنامه «قانون» گفته است: «یک نفر پیشنهادی داده که البته چندان جدی نیست.»
آقای سطانی‌فر افزوده که «برای حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها نیازمند همکاری همه دستگاه‌های مسئول و حمایت مراجع فرهنگی و دینی هستیم و این کار باید در فضایی دور از جنجال اتفاق بیفتد.»
آن‌طور که گزارش شده در روزهای اخیر کارزاری در فضای مجازی فارسی زبان به راه افتاده که خواستار حضور زنان در دیدار «تشریفاتی» دو تیم فوتبال ایران و سوریه در ورزشگاه آزادی است.
این کمپین از سوی فوتبالیست‌های تیم ملی و لیگ برتر زنان راه‌اندازی شده و تعدادی از آن‌ها در نامه‌ای به حسن روحانی، خواستار حضور زنان در وزشگاه آزادی شده‌اند.
روزنامه «تماشاگران امروز» هم در صفحه یک شماره روز چهارشنبه (چهارم مرداد) خود خبر این کارزاررا پوشش داده و نوشته فوتبالیست‌های زن خواستار حضور زنان در ورزشگاه آزادی هستند.
گروهی از مدافعان حضور زنان در ورزشگاه‌ها هم در روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ «ایران_سوریه_نوبت_زنان» به این کمپین پیوسته‌اند.
حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران به منظور تماشای رقابت‌های ورزشی مردان سال‌هاست که ممنوع است، اما فعالان حقوق زن و مدنی و رسانه‌ای همچنان به تلاش‌های خود برای لغو این محدودیت را ادامه می‌دهند.
آنها سال‌هاست که از هر فرصتی برای بیان این درخواست و عملی شدن آن استفاده می‌کنند و به طوری که در برخی مسابقات مهم بین‌المللی ورزشی برگزار شده در ایران، مقابل ورزشگاه‌ها تجمع کرده و خواستار ورود شده‌اند.
دولت‌های محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی نیز در ۱۲ سال گذشته بارها به طور مستقیم و غیرمستقیم از موافقت خود با حضور زنان در ورزشگاه‌ها سخن گفته‌اند، اما هیچ‌یک از آنها نتوانسته‌اند این ممنوعیت را لغو کنند.
از مراجع تقلید شیعه مقیم قم و گروه دیگری از روحانیون محافظه‌کار در ایران به عنوان سرسخت‌ترین مخالفان حضور زنان در ورزشگاه‌ها نام برده می‌شود که تاکنون مانع از حضور عملی شدن این وعده برخی دولت‌مردان شده است.
در سال‌های اخیر گزارش‌های متعددی از ورود مخفیانه و با پوشش مردانه تعدادی از دختران و زنان به ورزشگاه‌های ایران منتشر شده که در پاره‌ای از موارد منجر به بازداشت برخی از آنها نیز شده است.
طی این سال‌ها تعدادی از زنان نیز موفق شده‌اند به صورت محدود در برخی مسابقات خاص ورزشی مردان وارد سالن‌های ورزشی شوند که این موضوع نیز با انتقاد فعالان حقوق زنان و مدنی مواجه شده بود.
گروهی از فعالان حقوق زن می‌گویند مقام‌های جمهوری اسلامی برای جلوگیری از برخی محدودیت‌های بین‌المللی وزرشی علیه ایران مجبور شده‌اند که برخی زنان را به طور گزینشی وارد ورزشگاه کنند که این موضوع قابل پذیرش نیست.
آنها می‌گویند که حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات ورزشی مردان باید آزاد شود و زنان نیز بتوانند همراه مردان به تماشای این مسابقات بنشینند.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen