Mittwoch, 18. April 2018

دادگاه تجدید نظر کشیش و سه نوکیش مسیحی بزودی برگزار می شود

خبرگزاری هرانا – دادگاه چهار شهروند مسیحی که قرار بود ۱۵ بهمن ۹۶ برگزار شود با حدود دو ماه و نیم تاخیر قرار ۵ اردیبهشت ماه ۹۷ برگزار می‌شود.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از محبت نیوز، زمان برگزاری دادگاه چهار شهروند مسیحی به نام‎های “کشیش ویکتور بت تمرز”، “هادی عسگری”، “امین افشارنادری” و “کاویان فلاح محمدی” به آن‌ها ابلاغ شد و این افراد پنجم اردیبهشت در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر محاکمه خواهند شد.

این شهروندان مسیحی به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق راه‌اندازی و شرکت در کلیساهای خانگی» و «توهین به مقدسات» در دادگاه بدوی که تیرماه سال ۱۳۹۶ برگزار شد در مجموع به ۴۵ سال حبس و هر کدام به دو سال ممنوع‎الخروجی محکوم شدند.

هادی عسگری و امین افشار نادری پنجم شهریورماه سال ۹۵ به همراه چند تن دیگر از نوکیشان مسیحی، در یک باغ خصوصی در فیروزکوه به اتهام عضویت در کلیسای خانگی بازداشت شدند.
هادی عسگری پس از ۱۹ ماه حبس روز ۲۲ فروردین با قرار وثیقه ۱۷۰ میلیون تومانی از اوین آزاد شد. امین افشار نادری نیز در مردادماه ۹۶ پس از تودیع وثیقه آزاد گشت.
عسگری به ۱۰ سال حبس تعزیری و امین افشارنادری به ۱۵ سال حبس محکوم شده‎اند.
این دادگاه که قرار بود ۱۵ بهمن ۹۶ (۴ فوریه ۲۰۱۸) برگزار شود که به دلیل تصادف رانندگی وکیل دو تن از متهمان در راه رسیدن به دادگاه و عدم حضور برخی از متهمان این پرونده برگزار نشد.
طبق حکم دادگاه کشیش ویکتور بت تمرز و کاویان فلاح محمدی نیز به اتهام اقدام علیه امنیت ملی با تشکیل و اداره کلیساهای خانگی هر کدام به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شدند. طبق این حکم آنها پس از پایان دوران زندان هر کدام برای دو سال نیز ممنوع‌الخروج خواهند بود.
شایان ذکر است خانم «شامیرام عیسوی» همسر کشیش ویکتور بِت تًمرز نیز به اتهام اقدام علیه امنیت ملی با تشکیل و اداره کلیساهای خانگی، شرکت در سمینارهای مسیحی در خارج از کشور و همچنین آموزش رهبران مسیحی در ایران جهت جاسوسی به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است و فرزند آنان «رامئیل بت تمرز» نیز اکنون با قرار وثیقه آزاد است. کشیش ویکتور بت تمرز و همسر او شامیرام عیسوی دو تن از چهره‎های سرشناس و معتمد کلیسانی پنطیکاستی آشوری شهرآرا بودند و پیش از بسته شدن این کلیسا در فرودین ۱۳۸۸ (۳۱ مارس ۲۰۰۹) در آن فعالیت داشتند، اما با فشار نهادهای امنیتی و مداخله یوناتن بت‌کلیا، نماینده آشوری مجلس شورای اسلامی، کشیش بت تمرز از رهبری این کلیسا برکنار شد و جلسات این کلیسا که به زبان فارسی ارائه می‎‌شد نیز پایان یافت.
موسسه «درهای باز» (Open Doors) در لیست سال ۲۰۱۷ که اسامی کشورهایی را که در آنها مسیحیان مورد جفا قرار می‎گیرند، جمهوری اسلامی ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﺗﺒﻪ « دهم » ﺍﯾﻦ ﻟﯿﺴﺖ ﺍﺯ ﻣﯿﺎﻥ ﭘﻨﺠﺎﻩ ﮐﺸﻮﺭ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
به عبارتی دیگر بررسی کارنامه جمهوری اسلامی در طی سالهای گذشته در برخورد با مسیحیان نشان می‌دهد که «مسیحیت ستیزی سازمان یافته» شاخص اصلی برخورد حکومت ایران با مسیحیان در طی سالهای پس از انقلاب اسلامی بوده است.
صدور احکام سنگین زندان به دلیل «تشکیل کلیساهای خانگی و تبلیغ مسیحیت» در حالی است که اخیرا آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، در سخنرانی خود گفته بود: «آزادی بیان هست، آزادی انتخاب هست، و هیچ کس به خاطر اینکه فکرش و نظرش مخالف نظر حکومت است، مورد فشار، تعقیب و تهدید قرار نمی‌گیرد.»
بازداشت‌های خودسرانه و سرکوب فعالیت‌های مسیحیان فارسی‌زبان علیرغم تاکیدات دولت حسن روحانی بر لزوم پایبندی به حقوق شهروندی، همچنان ادامه داشته است. رویکرد امنیتی به فعالیت‌های پیروان دیگر ادیان، و اظهارات مسیحیت ستیزانه برخی از مقامات و مسئولین حکومتی از جمله عوامل تشدید کننده این فشارها بوده‌اند.
علیرغم ادعاهای دولت حسن روحانی و تاکید وی بر حقوق شهروندی، همچنان رویکرد امنیتی، بازداشت‌های خودسرانه، سرکوب و فشار بر مسیحیان فارسی‌زبان ادامه دارد و در سال گذشته نیز شاهد موج جدید خشونت و احکام سنگین زندان علیه مسیحیان ایران بوده‌ایم.

این در حالی است که حسن روحانی در شعارهای خود، پیش از روی کار آمدن دولت و پس از تشکیل دولت بارها بر رعایت حقوق شهروندی تاکید داشته و در همین راستا منشوری نیز تحت عنوان “منشور حقوق شهروندی” منتشر کرده است، اما با این حال این شعارها تاکنون تنها در حد شعار مانده است!

ماده‌ی ۱۰ منشور حقوق شهروندی در این باره می‌گوید: “توهین، تحقیر یا ایجاد تنفر نسبت به قومیت‌ها و پیروان ادیان و مذاهب و گروه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی، ممنوع است.”
در ماده‌ی ۹۹ این منشور نیز آمده است: “شهروندان حق دارند از امکانات لازم برای مشارکت در حیات فرهنگی خود و همراهی با دیگر شهروندان ازجمله در تأسیس تشکل‌ها، انجمن‌ها، برپایی آیین‌های دینی و قومی و آداب و رسوم فرهنگی با رعایت قوانین برخوردار باشند.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen