Freitag, 27. April 2018

تلاش حزب پیشرفت نروژ برای ممنوعیت پخش اذان از مساجد این کشور

حزب مهاجرستیز «پیشرفت» Frp نروژ قصد دارد با تصویب قانونی پخش اذان از بلندگوهای مساجد را در این کشور ممنوع سازد.
به گزارش «محبت نیوز» حزب مهاجرستیز «پیشرفت» Frp نروژ -که در کنار حزب «محافظه کار» هسته اصلی قدرت دولت فعلی نروژ را تشکیل می دهد- در تلاش است که در جلسه ملی آخر این هفته طرح پیشنهادی ممنوعیت کامل پخش اذان از مساجد مسلمانان در نروژ را مطرح کند. گفته می شود که این طرح پیشنهادی حزب پیشرفت بر علیه تلاش احتمالی برخی از مساجد در نروژ برای گرفتن اجازه پخش اذان (در پیروی از دو مسجدی که در کشور همسایه-سوئد- موفق به کسب این اجازه از دولت شده اند) می باشد.
به نقل از “زیر آسمان نروژ”،یکی از اعضای حزب پیشرفت در غرب اسلو در این باره می گوید: «هم اکنون،در چندین مناطق کشور مقرراتی وضع شده است که مشخص می کند چه مساجدی این اجازه را دارند که بتوانند از طریق بلندگوها اذان پخش کنند. وی می افزاید: «تعداد زیادی از مردم این اتفاق را نامناسب و آزاردهنده می دانند. در نروژ، ما آزادی مذهب داریم که همچنین مشمول حقی شود که بر اساس آن مردم نباید در معرض فراخوان عمومی برای عبادت قرار بگیرند.»
گفتنی است که رهبر پیشین حزب پیشرفت در سال ۲۰۰۰ میلادی هم طرح پیشنهادی مشابهی را برای ممنوعیت پخش اذان از مساجد در نروژ مطرح کرده بود اما وزارت دادگستری نروژ به این نتیجه رسیده بود که چنین ممنوعیتی با بند نهم کنوانسیون اروپایی حقوق بشر که به حق آزادی اندیشه، وجدان و مذهب اشاره دارد در تضاد است. با این وجود،تاکنون هیچ مسجدی در نروژ هنوز این اجازه را پیدا نکرده است که از طریق بلندگوها به پخش اذان بپردازد.
یکی از سخنگویان امور مهاجرت حزب پیشرفت نروژ در این رابطه می گوید: «برای من اصلن مهم نیست که کنوانسیون حقوق بشر در این رابطه چه می گوید. آنچه برای من اهمیت دارد این است که مردم در صلح و آرامش در کنار همسایگانشان باشند و این یعنی آنکه بواسطه پخش اذان اذیت نشوند. اگر این با موازین کنوانسیون اروپایی حقوق بشر در تضاد است، برای من هیچ اهمیتی ندارد چون این کاملن احمقانه است.»
شایان ذکر است که در سال ۲۰۱۳ میلادی، مسجد فیتیا Fittja در جنوب شهر «استکهلم» در کشور سوئد موفق به کسب اجازه از دولت برای پخش اذان در روزهای جمعه شد.این مسجد که در سال ۲۰۰۷ بنا شده است، حدود ۷ هزار نمازگزار دارد که اکثر آنها ترک هستند و اولین مسجد سوئدی است که درخواستی مبنی بر لغو قرار ممنوعیت پخش اذان ارائه داد و مسوولان سوئدی با آن موافقت کردند.در سوئد حدود ۲۰۰ مسجد وجود دارد و تنها برخی از آنها دارای گلدسته و مناره هستند.
در سال ۲۰۱۷ میلادی هم مسجدی دیگر در شهر «کارلسکرونا» در کشور سوئد موفق به کسب اجازه پخش اذان برای پنج نوبت در روز شد. هرچند به گفته ی «عبود الرحمن تمارجی» – رئیس انجمن فرهنگی اسلامی در شهر کارلسکرونا-در فاز اولیه و به دلیل مسکونی بودن منطقه،بلندگوهای مسجد فقط برای اذان‌گویی در روز جمعه استفاده می شوند اما هدف ما نیز این است که به مرور زمان موقعیت‌مان را توسعه دهیم و فعالیت‌مان را در این زمینه به تدریج افزایش دهیم.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen