Montag, 2. April 2018

پنج شهروند موقتا آزاد شدند / تداوم بازداشت دو تن از شهروندان در استان کردستان


خبرگزاری هرانا – پنج تن از شهروندانی که در خصوص برپایی مراسم نوروز در اسفندماه سال ۹۶ بازداشت شده بودند، موقتا با تودیع وثیقه آزاد شدند، از سوی دیگر عرفان ساعدپناه که در روز ۲۹ اسفندماه سال ۹۶ بازداشت شده بود کماکان در بازداشت به سر می‎برد. همچنین در خبری دیگر بازداشت تحسین دادرس فعال سیاسی مریوانی به اتهام همکاری با احزاب کردی، علی‏رغم گذشت ۴ ماه کماکان ادامه دارد. فردین عیوضی دیگر شهروند بازداشت شده در تاریخ ۱۲ اسفندماه است که به اتهام مشابه با آقای دادرس در بازداشتگاه اطلاعات سنندج نگهداری می‎شود.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، در روستای “نی” مریوان چهار تن از شهروندان به نام‌های “هاوری پروازە”، “هیوا بشتام”، “کوسار ارژنگی” فرزند رفیق و “صلاح اُمیا” فرزند عثمان که در پی برپایی مراسم نوروز در این روستا بازداشت شده بودند، به صورت موقت آزاد شده‌اند.
همچنین گزارش شده است، “ژیار وحیدی” دیگر شهروند بازداشت شده در اسفندماه ۹۶ نیز در تاریخ ۹ فروردین‎ماه سال جاری با تودیع وثیقه ۱۲۰ میلیون تومانی آزاد شده است.
از سوی دیگر عرفان ساعدپناه ٣١ ساله که در روز ۲۹ اسفندماه سال ۹۶ بازداشت شده بود کماکان در بازداشت به سر می‎برد. آقای ساعدپناه دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی تهران است.

جشن نوروز در مناطق کردنشین به دلیل پیشینه تاریخی و اهمیت نمادین سیاسی آن و همین‌طور نقش‌آفرینی احزاب منطقه با دیده شک و بدگمانی از سوی نهادهای امنیتی نگریسته می‌شود.

مواردی مانند جلوگیری از برگزاری مراسم نوروزی در مناطق دیگر کشور به ندرت به چشم می‌خورد اما در مناطق کردنشین عملکرد نیروهای امنیتی با سخت‌گیری زیادی روبه‌روست؛ به‌طوری‌که هر ساله تعدادی از شهروندان در حاشیه‌های این مراسمات در مناطق کردنشین بازداشت و از بابت جرایم امنیتی یا سیاسی محکوم می‌شوند.

در خبری دیگر پس از گذشت بیش از چهار ماه از بازداشت “تحسین دادرس” از اهالی روستای سردوش مریوان اطلاعی از وضعیت وی در دست نیست.
آقای دادرس که در تاریخ ۹ آذرماه سال ۹۶ در زمان بازداشت زخمی شده بود پس از یک هفته بازداشت در اداره‌ی اطلاعات مریوان به بازداشگاه اداره‌ی اطلاعات شهر سنندج منتقل شده بود.
خانواده‌ی آقای دادرس تنها موفق شده‌اند از انتقال وی به بازداشتگاه اطلاعات سنندج و اتهام مطروحه از سوی این ارگان امنیتی اطلاع کسب کنند.
اتهام این شهروند مریوانی “ارتباط با احزاب کردی” عنوان شده است.
همچنین در تاریخ ۱۲ اسفندماه سال ۹۶ نیروهای وزارت اطلاعات در روستای تنگیسر از توابع سنندج، “فردین عیوضی” فرزند محمدعلی را به اتهام “همکاری با یکی از احزاب کُردی” بازداشت و به بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات این شهرستان منتقل کردند. وی نیز از آن زمان تحت بازجویی قرار دارد.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen