Sonntag, 1. April 2018

فرمانده پلیس ایران: در ناآرامی‌های اخیر خوزستان کسی کشته نشده است


همزمان با ادامه اعتراض‌ها در استان خوزستان به یک برنامه تلویزیونی، فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد که در ناآرامی‌های این استان کسی کشته نشده است.
حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی روز یکشنبه ۱۲ فروردین در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم، «شایعات» درباره کشته شدن برخی افراد در این ناآرامی‌ها را رد کرد.
وی افزود: «موضوعاتی که در برخی از شهرها اتفاق می‌افتد با همراهی مردم و مدیریت صحنه توسط پلیس کنترل می‌شود و هیچ مشکلی در این بخش وجود ندارد».
بخشی از یک میان‌برنامه در برنامه «کلاه‌قرمزی» که روز دوم فروردین از تلویزیون ایران پخش شد، در روزهای گذشته اعتراض تعدادی از شهروندان عرب در استان خوزستان را به دنبال داشته ‌است.
در این برنامه، یک کودک، قومیت‌های ایران را با چسباندن عروسک‌هایی با لباس این قومیت‌ها بر روی نقشه نشان می‌دهد، اما لباس عربی در میان آنها نبوده است.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های مجازی، شامگاه شنبه ۱۱ فروردین نیز در برخی از نقاط شهر اهواز تجمع هایی برگزار شده است.
بر اساس فیلم‌های منتشر شده، معترضان پلاکاردهایی به زبان‌های انگلیسی، فارسی و عربی در دست دارند.
تجمع اعتراضی در استان خوزستان از روز هشتم فروردین با تجمع در مقابل صداوسیمای استان خوزستان آغاز شد و در روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه ادامه یافت.
در تجمع‌های این چهار روز، معترضان با سر دادن شعارهایی به زبان‌های عربی و فارسی، به آنچه «اهانت» به عرب‌های ایران خواندند اعتراض کرده و خواستار عذرخواهی مدیران صداوسیما شدند.
در این تجمع‌ها تعدادی از معترضان لباس‌های عربی به تن داشتند و با خواندن سرودهای عربی، رقص و پایکوبی کردند.
در فیلم‌های منتشر شده از تجمع روز پنجشنبه، گاز اشک‌آور شلیک شد و برخی از سایت‌ها از جمله «هرانا» از دستگیری تعدادی از معترضان خبر داده‌اند.
به گزارش خبرگزاری فارس، به جز اهواز در برخی دیگر از شهرهای استان خوزستان از جمله ماهشهر، آبادان و خرمشهر نیز تجمع‌هایی برگزار شده‌ است.
مقامات صداوسیما به این اعتراض‌ها واکنشی نشان نداده‌اند و تنها محمد زارعان تهیه‌کننده میان برنامه «ببین و بساز» از مردم خوزستان عذرخواهی کرده است.
آقای زارعان گفته است: «این نقشه در طول دوره پخش برنامه "ببین‌وبساز" تکمیل می‌شود و عروسک ملبس به لباس عربی از روز نهم فروردین به بعد به این نقشه اضافه می‌شود».
ابوالحسن حسن‌زاده امام جمعه موقت اهواز در خطبه‌های ۱۰ فروردین گفته بود که «هر چند مردم عرب خوزستان حق داشتند در این زمینه ناراحت شوند اما مردم نسبت به فتنه و توطئه‌های دشمن مراقب باشند».
وی تاکید کرده بود که این امر در صداوسیما «غیر تعمدی» رخ داده است.
در سال‌های گذشته نیز تجمعاتی با انگیزه‌های مشابه در استان خوزستان برگزار شده‌ است.
در سال ۸۴ و پس از انتشار نامه‌ای که براساس محتویات آن ادعا می‌شد حکومت ایران درصدد است ترکیب جمعیتی استان خوزستان را تغییر دهد، اعتراض‌های گسترده‌ای در این استان رخ داد که چند نفر کشته و صدها نفر مجروح شدند.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen