Donnerstag, 5. April 2018

فیلترینگ تلگرام؛ ایستادگی روحانیون مرتجع در مقابل تجدد

روحانیون انواع و اقسام نظرها را در این رابطه دارند و تلگرام و به طور کل اینترنت را عامل فساد، طلاق، بی‎حجابی، فحشا و هر آسیب دیگری می‎دانند.

به گزارش «محبت نیوز» فیلترینگ تلگرام در ایران جدی شده است. گرچه در ظاهر “حسن روحانی” ادعا کرده از آزادی‎ بیان و گردش آزاد اطلاعات حمایت می‎کند و توصیه کرده با فیلترینگ تلگرام کام مردم را تلخ نکنید اما باید پرسید او رو به چه‌کسی این حرف را زده است؟ روحانی به عنوان رئیس دولت، ریاست شورای‎عالی فضای مجازی را هم بر عهده دارد و به همراه “آذری جهرمی” وزیر ارتباطات در این شورا از تصمیم‎گیرندگان اصلی هستند.
روزنامه کیهان چاپ تهران چهارشنبه ۱۵ فروردین دردو مطلب جدا به موضوع تلگرام اشاره کرده است.
اولی «شیون برای تلگرام عبور از نسخه نجات اقتصاد» است که نوشته دولت برای فرار از بحران‎های اقتصادی و شانه خالی کردن از زیر بار مسؤولیت به بحث فیلترینگ دامن می‎زند. همچنین در ستون «گفت و شنود» افشا کرده «مخالفان فیلترینگ تلگرام مدعی حمایت از دولت هستند، در حالی که خود آقای رئیس‌جمهور از ایجاد ناامنی توسط تلگرام ابراز نگرانی کرده و به دبیر شورای عالی فضای مجازی دستور فیلتر آن را داده است!»
این‎ها یعنی روحانی خود از عوامل فیلتر شدن تلگرام است اما فرض بگیریم که کیهان “حسین شریعتمداری” سیاسی‎کاری می‎کند و در منازعات سیاسی قصد تخریب دولت و روحانی را دارد، آن وقت این سوال پیش می‏آید که روی سخن رییس دولت در مورد «تلخ نکردن کام مردم با فیلترینگ تلگرام» با کیست؟ رهبر جمهوری اسلامی، سپاه و امنیتی‎ها و مراجع تقلید!
هر کدام از این‎ها به نوبه خود نگران فیلترینگ تلگرام هستند به خصوص بعد از اعتراضات دی ماه۹۶ حکومت متوجه شد که گردش آزاد اطلاعات تا چه اندازه دردسر آفرین خواهد بود.
علاوه بر مسائل امنیتی که نهادهای اطلاعاتی درگیر آن هستند بزرگترین گروه مخالف تلگرام روحانیون و مراجع هستند. در آرشیو اخبار به فور در مورد موضع‎گیری‎های احمد خاتمی، احمد علم‎الهدی، اجمد جنتی، ناصر مکارم شیرازی، جعفر سبحانی و بسیاری از روحانیون دیگر در حوزه‎های علمیه، نهاهای ولی فقیه در شهرستان‎ها و ائمه جمعه اظهار نظر است.
روحانیون و مراجع آن‎ها انواع و اقسام نظرها را در این رابطه دارند و تلگرام و به طور کل اینترنت را در عامل فساد، طلاق، بی‎حجابی، فحشا و هر آسیب دیگری می‎دانند.
دکتر عباس میلانی استاد دانشگاه و پژوهشگر سیاسی در توییترش نوشته «وقتی صنعت چاپ اختراع شد و تجدد را ممکن کرد مسلمانان متعصب حکم به منعش دادند. می گفتند مضر امر الهی است. اینترنت حتی بیش از چاپ مرزها و مفهوم‌های سنتی را درهم می‌شکند. اینترنت ملی مصداق تازه همان فتاوی ارتجاعی در مورد چاپ است. نه آن فتواها توانست جلوی تجدد را بگیرد نه این تلاش‌ها».

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen